/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
overtage en pc
Fra : Hansen1001
Vist : 689 gange
50 point
Dato : 06-11-13 22:58

Er det muligt at rense en pc fuldstændigt for alle, og jeg mener alle oplysninger på harddisken, således den kan overdrages til en anden bruger? Det er et super vigtigt spørgsmål for mig, så jeg håber på et reelt svar. Tak.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 07-11-13 00:43

Citat
Er det muligt at rense en pc fuldstændigt for alle, og jeg mener alle oplysninger på harddisken

Ja, det er muligt. Se f.eks http://killdisk.com/downloadfree.htm
Når den er færdig er der intet brugbart på disken.

Der er naturligvis også problemer ved metoden.
Det tager laaaaaaaang tid med mindre det er en meget lille disk.
Det kan godt være lidt besværligt at få computeren til at starte en livedisk, specielt hvis man ikke er meget fortrolig med computere.

Er der et alternativ, Ja
Det er meget nemmere og hurtigere at tage disken ud af computeren, en ny disk koster ikke ret meget.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-11-13 01:34

Hvis du har rigtig ægte følsomme oplysninger på harddisken , er der kun en helt sikker måde.
Tag harddisken ud, læg den på en huggeblok , og giv den nogen drabelige hug med en økse så pladerne indeni er krølles sammen. Altenativt i en fyr eller på et gasblus til rødhede. i ti minutter.

Hvis den har siddet i en computer med internetforbindelse, er oplysningerne alligevel kendte, af enhver som har forstand og vilje til at ville læse dem. Så kan du nøjes med et af de gængse sletteprogrammer, som over skriver disken. De er så gode at kun de særlig kyndige måske alligevel kan læse den.

Accepteret svar
Fra : stone47

Modtaget 50 point
Dato : 07-11-13 07:42

Rent teknisk:
Hvis alle partioner er slettet er den rimelig tom. Så skal man jo lave nye partioner for at få andre data på den igen.
Dette vil for normale mennesker være nok. men speciallister vil nok kunne vende nogle bit og finde noget.
Hvis man overflade tester disken, med værktøjer der først skriver alt til nuller så blander til 0/1, nogle laver så 11110000 og omvendt. så er man visk sikker. men dette tager timer.
Se så er det hurtigere tage disken ud og smadre den.
Jeg ville bare slette partionerne og lade dette være nok. Dette vil tage et par minutter.
Kan gøres med en hirens boot cd som man booter på og starter et disk værktøj fra denne cd og lige sletter partionerne. Dette gør jeg hvis jeg har arvet en gammel PC, og lovet at ingen får fat i data fra denne.
Men nu er der jo ikke mange der vil bruge en gammel PC.
Selv er jeg gået over til at bruge en gammel bærbar som server. En gammel desktop bruger 200 watt i timen. Dette giver ca. 2000 kr. om året. En bærbar bruger typisk 30 watt, dette bruger så en 300 kr. om året.
Nå det var lidt at tænke over.
hilsen Steen

Godkendelse af svar
Fra : Hansen1001

Dato : 07-11-13 08:36

Tak for svaret stone47.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 07-11-13 14:23

Ok velbekomme