/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Litteratur / Spørgsmål
10  dova 560
Fabel
Fra : anva
Vist : 1499 gange
200 point
Dato : 05-11-13 15:41

Nogen, der kan hjælpe mig med fablen om, hvordan isfuglen fik sine mange farver? Det var noget med, at alle fugle holdt møde og isfuglen holdt vagt. Men den mistede alle sine fjer, så de andre fugle forærede den nogle af deres
Venlig hilsen
Anva

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 210 point
Dato : 05-11-13 16:06

Vi ser også isfugl ved Næstved. Kender du historien om dens flotte farver? En rokammerat fortalte den en dag vi så den flotte fugl.

"En ræv voldte fuglene mange problemer, så en dag holdt fuglene møde for at finde ud af om de kunne gøre noget. De satte isfuglen til at holde vagt, fordi den var den mest kedelige fugl at se på, så de håbede at ræven overså den. Da mødet var i gang larmede isfuglen pludselig op. den havde set ræven snige sig frem mod mødet. Ræven var sur over at være blevet opdaget og angreb isfuglen. De andre fugle kom dog hurtigt til og fik i fællesskab jaget ræven bort. Isfuglen var slemt medtaget og havde mistet næsten alle sine fjer. Fordi den havde været så tapper og advaret alle, gav alle de flotteste fugle isfuglen deres flotteste fjer."

http://kajakbloggen.blogspot.dk/2008/10/morgentur-ved-embrog-bro.html

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-11-13 16:15

Jeg tror faktisk at fablen stammer fra det nordlige Afrika hvor fuglen også lever, dog ikke i de nordligste egne da den tropiske variant af fuglen foretrækker vandløb og bevoksning til at leve ved.

Der er noget der ringer i baghovedet fra noget i TV for nogle år siden, de indfødte har i hvert fald mange fabler om dyrene.

Godkendelse af svar
Fra : anva

Dato : 05-11-13 16:44

Tak for svaret ans. Superhurtigt og præcis, hvad jeg søgte!
Vh, Anva