/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
ny lavede tomme højbede!
Fra : DBG1
Vist : 1051 gange
100 point
Dato : 28-10-13 22:15

jeg er lige blevet færdig med de 4 dybdegravede højbede jeg har haft gang i.. de er hver ca. 2,7 x 1,5 meter i længde og bredde, og er behandlet i 50 centimeters dybde fra jordoverfladen, ca. 10 cm hestemøg i bunden, og har en forhøjning over jordoverfladen på ca. 20 cm.. så ialt ca. 70 cm løs jord som planterne kan boltre sig i..

jeg vil meget gerne have et eller andet til at vokse i bedene i løbet af vinteren, så der er noget liv i den, og den ikke bare står og bliver udvasket og falder sammen og alle nærringsstofferne forsvinder..
det er jo rødderne der skal holde den luftige struktur som jeg har arbejdet så hårdt for at lave i bedene, og livet i jorden som gør den frugtbar og klar til når foråret kommer..

jeg har tænkt på at lave en god blanding af alle mulige forskellige slags planter, både grøngødningsplanter, vinter og efterårsafgrøder, planter som jeg har stående i potter osv. og plante det hele i en stor pærevælling så jeg får nogle gode bede med mange forskellige slags planter som vil tiltrække hver deres slags nytteinsekter, og skabe noget biodiversitet og lave noget liv i jorden..

ved godt der er meget som ikke vil gro om vinteren, men hvis det bare kan spire og vokse bare en lille smule så er det bedre end ingenting..

for at fremme processen og for at udvide sæsonen og for at have flere sorter at vælge imellem har jeg denne løsning:
jeg vil lave et slags "minidrivhus" som passer præcist til den størrelse bedene har (2,7 x 1,5 m).
Det skal være lavet af lægter, med skråtag og lodrette væge i siden (samme form som et hus), overtrukket med gennemsigtigt plastik.. Inden jeg placerer drivhuset over bedene vil jeg ligge en Græs/hestemøgs blanding rundt hele vejen langs kanterne af bedet (inde i bedet) i et godt solidt lag, og så stiller jeg minidrivhuset henover. Varmen der vil opstå når græsset og hestemøget vil kompostere vil forblive inde i minidrivhuset og det giver ekstre varme for planterne til at gro, og de kan gro hurtigere og varmen kan forlænge sæsonen merkant..

har i nogle forslag til frø og planter som er gode i min blanding til bedene?
kan man godt bare gå rundt og samle ukrudtsfrø fra forskellige planter i naturen og bruge dem i bedet og er der nogle ukrudtsplanter som endnu ikke har smidt deres frø?
eller er det bedre at satse på frøægte afgrøder og grøngødnings planter?
hvad hvis man finder nogle planter/ukrudtsplanter rundt om i naturen og planter dem i bedet, kan det ikke give noget liv og fodfæste i jorden?

hvilke af mine frø fra min frøliste kan anbefales til mit projekt?:
rejsenmodselvforsyning.blogspot.dk/p/fr.html

og er der nogle frø som ikke er på min frøliste som kan købes eller skaffes må i meget gerne anbefale dem også..

håber nogen kan hjælpe mig.. 1000 tak

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-10-13 22:27

Det er jo lidt sent på året, og gør nu ikke vore fejl igen.

Vi fik højbede her i foråret og plantede på langs, og vi har porrer og persille til hele vejen hvor vi bor,
men hvad med næste år?

Plant på tværs, og lad afgrøderne vandre hen over højbedet, det hedder sædskifte.

Du kan endnu nå at plante salat, karse og jordbær til næste år,
lige foran lægger du så de nye kartofler til foråret og du har gang i sædskiftet...

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 28-10-13 22:38

jeg ved godt hvordan man skal lave et sædskifte, men lige nu er det ikke så vigtigt for mig om der er et godt sædskifte eller ej, vil bare gerne have noget der gror i min jord, så den ikke kommer til at stå død hele vinteren..

jeg er egentlig ligeglad om det er afgrøder eller grøngødning eller ukrudt der gror der, bare der er et eller andet.. men jeg kan selvfølgelig lige så godt plante/så nogle afgrøder også..

det med sædskiftet tror jeg ikk er så vigtigt, for det er et jordstykke hvor der aldrig har været afgrøder på før, det har bare stået for sig selv med nogle haveplanter og noget ukrudt osv. og der har ikke opformeret sygdomme.. og hvis jeg bare blander så mange planter som muligt vil de tiltrække hver deres nytte insekter som er med til at holde skadedyr/skadeinsekter og sygdomme væk pga. den gode biodiversitet og naturlige omgivelser..

dette er bare mine planer for vinteren.. fremover vil jeg selvfølgelig bruge et 4-årigt sædskifte og holde rent for ukrudt og alt det der..

men salat, karse og jordbær er et godt bud på hvad jeg kan så.. men karse er vel begrænset hvor meget jeg kan få brug for.. altså det skal helst være noget som kan dække jorden..

jordbær.. er det nogle bestemte sorter du anbefaler eller bare alle slags? og mener du fra frø eller udplantning (for har da lidt planter stående i potter, men har også nogle frø af forskellige sorter)?

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 29-10-13 00:56

Jeg vil sige at du er for sent ude. Du kan ikke nå at plante noget, der vil dække hele jorden og de insekter du snakker om er også døde nu eller i dvale. Spinat og karse o.l. kan måske nå at komme i gang, men kommer der frost er det helt slut.
I stedet ville jeg være klar til foråret og så tidligt - altså når frosten er ved at være slut - så er der mange ting, der kan sås og lykkes. Med lidt held.

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 29-10-13 07:06

hvad med alm græs til græsplænen..min udlejer har en posefuld han gerne vil dele ud af..

den kan vel godt nå at gro lidt op inden frosten kommer.. især hvis jeg laver det der minidrivhus henover med varme i..

Accepteret svar
Fra : wibbi

Modtaget 100 point
Dato : 29-10-13 11:13

prøv det, men hav ikke for store forhåbninger. Tænk på, at når planterne begynder at gro om foråret, så er det fordi: der er mere lys (længere dage), og mere varme. Det reagerer planter og dyr på, hvorimod planterne nærmest står i stampe eller i hvert fald vokser meget langsomt.
Jeg har stadig salat, krydderurter o.l. i mine bede, men de begynder at se temmelig triste ud. Men du kan så og så kommer planterne muligvis op meget tidligt i foråret, hvis du er heldig og der ikke kommer streng frost. Men der skal altså en vis dagslængde og en vis mængde varme til for at det kan lykkes.

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 29-10-13 11:18

okay jeg prøver at lave et minidrivhus til 1 af bedene hvor jeg vil ha afgrøder..
de 3 andre bede kommer til at stå uden minidrivhuse og der kommer jeg bare efterafgrøder, kompost osv. på

hvor kan jeg få god plastik til minidrivhuse og hvad koster det ca?

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 29-10-13 18:11

Køb persille og purløg, og sæt det på bedet, men dæk dog bedene med nedfaldne blade, det holder på kvælstoffet og er næring til ormene og andre gode ting. Vand evt med for gammel surmælksprodukter som du tynder i vand inden, det er også god næring og bakterier

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 29-10-13 18:21

Citat
Køb persille og purløg, og sæt det på bedet, men dæk dog bedene med nedfaldne blade, det holder på kvælstoffet og er næring til ormene og andre gode ting. Vand evt med for gammel surmælksprodukter som du tynder i vand inden, det er også god næring og bakterier

har både persille og purløg i min anden have, som jeg kan udplante, men vil hellere bare lade det stå og passe sig selv hvor det står i den anden have for den skal jo også ha noget at leve af..

det med bladende har jeg hørt fra mange, så det vil jeg prøve.. hvor tykt et lag blade skal der på og kan det anbefales at blande noget andet sammen med bladene så det ikke kun er rent blade?

det med at vande med surmælksprodukter, hvad mener du der? altså for gammel mælk og creme fraiche osv.? eller kun for gammel surmælk?

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 30-10-13 07:41

Lad endelig være med at vande med sur mælk, det vil du fortryde. Der er ingen grund til det. Hvis jorden er 'ny' og velgennembearbejdet og du har kompost på og så ovenikøbet blade og andet vissent fra haven, så er det helt fint. Jorden mangler ikke noget, og regnormene kommer og laver arbejdet for dig.

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 30-10-13 11:53

okay

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 30-10-13 17:47

kærnemælk, yougurt, creme Fraise m.m. Jeg har smidt lidt hjemmelavet flis og kompost på også. 5-10 cm er godt, og til foråret river de det groveste af, inden du sår bedene til. Korn kan også bruges på bedene

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 31-10-13 09:58

okay

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 31-10-13 12:51

Som skrevet før, der er ingen grund til at hælde sur mælk ud over jorden. Den bliver ulækker og det er unødvendigt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-10-13 13:31

I stedet for kærnemælk, fyld tang i bunden, rig på salte og mineraler,
det gjorde vi i foråret og vi havde vejens flotteste grønsager, og kartofler helt til september,
nu er der kun porrer tilbage, og persille så store som grønkål. plus de nye jordbær planter...

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 31-10-13 18:34

så jeg kan bare bruge noget tang nede fra stranden?

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 31-10-13 19:18

Tang bruges som gødning og kan hentes ved stranden, men det er ikke nødvendigt, for du skriver jo selv i dit indlæg at du har puttet hestemøg i bunden og det er fint! Du skal jo ikke overgøde jorden, det kan planterne altså ikke tåle.
Luk spørgsmålet og uddel point, du bliver ikke yderligere klogere af at vente:
Du har gjort alt hvad du kan for at forberede og forbedre jorden og kan nu blot vente på foråret.

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 31-10-13 19:40

i morgen vil jeg så rug og gøre de forskellige ting.. så kommer jeg lige med en opsumering af hvad jeg har foretaget mig og lukker tråden

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 05-11-13 17:33

rugen er sået.. når det vokser op kommer jeg jorddække på også..
skal ha sået hvidløg og alm. løg i morgen..

men hva kan man ellers så?

i bogen "den nye komplette håndbog i selvforsyning" af john seymour er der en kalender over hvad der kan sås hvornår..

her er et udpluk:

september - Blomkål
oktober - Bønner
November - Ærter

er det ikke realistisk nok at så alle tre? ved godt vi er i november, men det er kun lige begyndelsen af november og det er ikke ret koldt i forhold til hvor langt vi er henne på året..

hvis ja, hvilke bønner kan så anbefales.. hva med hestebønner dem har jeg rigtig mange af? og ærter er det ligegyldigt hvilken slags?

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 05-11-13 23:17

Hestebønne eller Valsk bønne; jeg tror det er det samme, og mine er stadigt med blomster på bedet

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 06-11-13 08:05

så du tror godt man ville kunne så de tre her nu?

Blomkål
Hestebønne/Valsk bønne
Ærter

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 06-11-13 10:52

(SUK - hvornår lukker du det her spørgsmål - det går i ring nu)
Du kan så ALT, men sandsynligheden for at det bliver til noget er meget ringe. Og det er ikke nødvendigt. Du har forbered jorden, givet kompost osv. IGEN: for at vokse og udvikle sig skal planter bruge lys og varme og en vis dagslængde. På nuværende tidspunkt er der knaphed på det hele og derfor vokser de planter, som er i haven (endnu) f.eks. nogle krydderurter, næsten ikke mere. Du kan høste af dem, men kan ikke forvente nogen særlig vækst mere.
Du kan putte nogle frø i jorden og vente til de MÅSKE spirer i foråret.
Brug din energi på at læse i nogle bøger om, planters vækst, i stedet

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 06-11-13 11:02

F.eks. kan du følge med på denne side, som følger årets gang:
http://www.havenyt.dk/2013/uge45/

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 06-11-13 14:12

Citat
(SUK - hvornår lukker du det her spørgsmål - det går i ring nu)
Du kan så ALT, men sandsynligheden for at det bliver til noget er meget ringe. Og det er ikke nødvendigt. Du har forbered jorden, givet kompost osv. IGEN: for at vokse og udvikle sig skal planter bruge lys og varme og en vis dagslængde. På nuværende tidspunkt er der knaphed på det hele og derfor vokser de planter, som er i haven (endnu) f.eks. nogle krydderurter, næsten ikke mere. Du kan høste af dem, men kan ikke forvente nogen særlig vækst mere.
Du kan putte nogle frø i jorden og vente til de MÅSKE spirer i foråret.
Brug din energi på at læse i nogle bøger om, planters vækst, i stedet

nu snakker jeg ikke længere om jorddækning men bare hvad man kan så generelt..

grunden til jeg gerne vil så det så snart som muligt er at jeg skal i praktik i januar og skal langt væk.. så hvis jeg ikke sår noget nu er der en lille sandsynlighed for at jeg får sået noget i foråret, eller at min kæreste for sået noget.. men hun vil gerne passe det har hun sagt..
så ved ikke om det er en fordel eller ulempe at så de tre nævnte grøntsager allerede eller det er bedre at vente til foråret..

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 09-11-13 17:38

Jamen så må du lukke det første spørgsmål og starte et nyt.

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 14-11-13 11:20

Hallo.....Afslut nu spørgsmålet!

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 20-11-13 20:28

okay

Godkendelse af svar
Fra : DBG1

Dato : 20-11-13 20:37

Tak for svaret wibbi.