/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Lampe lyser nu altid
Fra : svendgiversen
Vist : 817 gange
115 point
Dato : 28-10-13 20:41

Vi havde flere udfald her i det sønderjyske under stormen,

faktisk viste vor vejrstation over 64 km/h, ca 10 mere en danmarks rekorden i dag på Kegnæs
ca 20 km herfra, men måske sidder vor vejrstation ikke helt rigtigt til danmarks rekorder?

På et tidspunkt var alle fejlstrøms relæer stået af, også den til sol sellerne,
men vi fik dem slået til igen, men så det besynderlige, opført langt før min tid her på stedet:

Udenfor har vi en lampe, med bevægelses sensor og også dobbelte korrespondance kontakter,
og nu lyser den altid, uanset hvor vi prøver at slukke for den.

Hvordan kan den nu lyse altid, uden at nogen bevæger sig,
og uanser om en eller begge kontakter afbrydes??

Hvordan ser mon det pågældene kredsløb ud og hvor kan jeg måle og finde fejlen???

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-10-13 20:46

Altid, hvor længe er det?

Min lampe med bevægelsesføler lyser 15-30 min efter jeg har sat strøm til, og i blæsevejr, hvad vi har haft en del af i dag, lyser den hele tiden, sikkert fordi den registrerer bevægelserne når træer og buske bliver rusket af vinden.

Hos mig går det altid over når det bliver stille igen!

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 125 point
Dato : 28-10-13 20:49

Prøv at slukke den på hpfi relæet, eller den sikrings gruppe den sidder på, vent nogle sekunder og tænd så igen, den jeg har tænder permanent hvis jeg tænder, slukker og så tænder igen, inden for x antal sekunder, måske din virker på samme måde!?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-10-13 21:00

Godt vi venter til det bliver stille og ellers prøver vi at slukke tænde...

Foreløbig tak,

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-10-13 21:17

Ellers kan der være presset fugt ind i elektronikken. Jeg har også sådan en bevægelsesføler-lampe, og den lyser konstant, når det er mørkt. Mit gæt er kondensvand. Din kan jo sagtens have fået presset vand ind under orkanen, og Kegnæs fyr målte 54 m/s (194.4 km/h). Det er tre gange så meget som din måler registrerede.
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-10-13 21:23

Med hensyn til korrespondancen: Skru dækpladerne af kontakterne og rens edderkoppereder og den slags ud med en pensel med isoleret skaft. Bagefter kan du stille og roligt med et universalmeter måle hvor der er spænding (230 Volt veksel). Forbind den sorte til nul eller jord og nøjes med at pille med den røde målepind. En god gammel regel: Tag tørre gummisko på og hold den anden hånd i lommen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-10-13 22:02

Dobbelt klik (tænd - sluk - tænd) sætter nogle sensorer i konstant. Forsyningsspændingen skal afbrydes helt i nogle minutter.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 28-10-13 23:34

Er du sikker på at der ikke er en timer på også som er blevet manuel tændt ved strømsvigtet?
Jeg har haft en tilsvarende opbygning af udendørslyset engang.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 29-10-13 11:20

jeg plejer bare at tage spædingen fra nogle sekunder. så kører den igen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-10-13 12:49

Det blæser stadig og foreløbig har min kones råd været det mest effektive: Skru pæren løs.

Jeg vil prøve jeres råd senere, et af problerne ved at afbryde strømmen er at mit TV også står af,
der er tre el grupper og min kone ved ikke hvilken der er til loftet, hvor jeg har TDC,
til stuen, hvor den ene kontakt sidder. og til udhuset, hvor den anden sidder?

Hver gang der har været strøm afbrydelse har jeg problemer med at få min TDC box igang igen.

Jeg overvejer også at kontakte vor lokale IS for at få hjælp, vi har flere regninger fra ham,
men jeg er her i tvivl om jeg kan få fradrag, vi har i år håndværker udgifter på 20000 kr,
heraf får min samlever, der ejer huser, de 15000, og uvist om jeg får de sidste, plus evt. nye?

Da den ene kontakt jo sidder i stuehuset, mens den anden og desværre også bevægelses
sensoren sidder i udhuset, og jeg ikke officielt har ejerskab i dele at nogen af dem...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-10-13 12:53

Her i København er det underordnet hvilket navn, der står på skødet. Hvis du er medlem af husstanden, har folkeregisteradresse der på Strandvejen i Egernsund, så gælder det jer begge.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-10-13 15:07

Citat
vi har i år håndværker udgifter på 20000 kr,
heraf får min samlever, der ejer huser, de 15000, og uvist om jeg får de sidste, plus evt. nye?

Hvis den samlede udgift på arbejdsløn er kr. 20.000, så er det ikke det beløb, der kan udbetales.

Beregn dit tilskud her

http://blog.3byggetilbud.dk/haandvaerkerfradrag/

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-10-13 15:15

Det hjalp at slukke og tænde igen,
men mærkeligt nok har vi 3 el grupper i hoved huset, og ingen afbryder lysene i udhuset,

først da jeg afbrød hoved kontakten forsvandt lysene der,
og nu kan jeg slukke lyset fra bevægelses sensoren både ude og inde,
men jeg så hellere en selvstændig el gruppe med fejlstrøms relæ for udhuset?

Om bevægelses sensoren også virker, kan vi først se når det bliver mørkt??

og så et nyt problem, inverteren til vore solceller, også placeret i udhuset,
men heldigvis med eget fejlstrøms relæ, kun et år gammel, slår nu fra,

Det er et tysk system Black Power fra DMA og hver gang jeg tænder for fejlstrøms relæet,
går der et øjeblick og så siger den fra med: Netzprobleme, Sicherung Prüfen...

Hvad kan der være sket under stormen???

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 29-10-13 15:57

Det er nok ikke noget man selv skal forsøge sig frem med, der skal nok en fagmand til.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-10-13 18:32

Bevægelses sensoren virker også igen, tak for gode råd med at slukke/tænde...

Men solcelle anlægget er nu helt stået af, der vises kun nuller overalt,
så rigtigt at vi må have fat i en fagmand, enten vor lokale IS ekspert, der tilsluttede anlægget?
eller den tyske DMA leverandør??

Kommentar
Fra : lham

Dato : 30-10-13 07:35

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 30-10-13 09:38

Du skal have fat i din El - installatør. Der kan jo også være sket noget med sol cellerne (en revne i en at dem) så er det en forsikring sag.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-10-13 15:45

Vor El installatør har været her og fandt ingen fejl i de netforbindelse han har lavet,
på 240 volts vekselstrøm siden, og selvfølgelig slog fejlstrømsrelæet ikke fra mens han var her,
anlægget kører nu igen, men hvor længe?

Periodiske fejl er jo noget af det værste at håndtere.
Næste gang må vi have fat i den tyske inverter leverandør...

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-11-13 13:30

Tak for svaret Klaudi.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 02-11-13 13:41

velbekomme