/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hvor bliver Frederik Hansen Wittrock af
Fra : 2601
Vist : 937 gange
500 point
Dato : 28-10-13 16:14

Jeg søger efter Frederik Hansen Wittrock som jeg ikke kan finde efter 1844 hvor han bliver konfirmeret i Sankt Knuds Kirke, Sankt Knuds sogn i Odense herred, Odense amt.

Han er født 20. Oktober 1815 og hjemmedøbt samme dag i Hjemmet, Sankt Knuds sogn i Odense herred, Odense amt som første søn af skomager - sener Skomagermester - Peter Friis Wittroch og hustru Marie Hansdatter.

De to piger bor resten af deres liv i Odense Købstad.

Nogle der kender Ham. Jeg har forsøgt at finde ham også som Wittrock eller Vitrok so familien også bliver kaldt.

På forhånd tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 28-10-13 16:16

Har du søgt efter ham under døde?

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 28-10-13 17:07

Til Bille19Nej det har jeg ikke. Undskyld det vil jeg nu gøre.

En flov 2601

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-10-13 17:59

Undskyld nok lidt væk fra spørsmålet,

men jeg stødte lige på dette henrivende landskabs billede, som du måske kender?

lokalhistorien.dk

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 28-10-13 18:02

ØH, hvilket billede?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-10-13 18:16

håber dette link er bedre:

www.lokalhistorien.dk/Roerby.html

ellers søg under bing på +wittrock +slægt

sorry svend

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 28-10-13 19:56

Til svendgiversen.

Må jeg sige dig mange tak for dette link. Det kendte jeg ikke ligesom jeg nu har fået en ny Wittrock, så tak for det.

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 28-10-13 19:58

Til Bille1948.

Jeg har nu forsøgt at finde ham under døde uden at finde ham. Det er mærkelig at jeg ikke kan finde ham i nogen FT.

Med venlig hilsen.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 28-10-13 21:20

Ham du leder efter - er han født i 1815 og konfirmeret i 1844?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 28-10-13 21:27

Så skulle han være konfirmeret 29 år gammel

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 28-10-13 22:37

Han er født 20. oktober 1815 og Hjemmedøbt samme dag.
Dåbens dato enten
i Kirken eller hjemme:
1815 d 20 october
Hjemme døbt
1815. 25 ? ?
? ? ?
Faddernes Navn, Stand og Opholdssted:
Mad. Jensen. Peder ? ?
? Niels Bondo ? ?
Hansen, ? Frederick ?
? ? ?
Sct. Knud Kirkebog side 10 nr. 72 , Opslag 9, 1813-1818.

Han skulle være Konfirmeret ifølge familien ca. 1831-32.

Med venlig hilsen.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 28-10-13 23:34

Vil det sige, at hans fødsel i 1815 reelt er det sidste spor du har?

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 29-10-13 10:12

Til vith.

Ja desværre. Jeg er kommet til da jeg vik nyt slægtsprogram at bytte om på to personer i samme familie.

Jeg har forsøgt at finde ham i de tre kirker i Odense som konfirmeret uden at det er lykkes mig. Hans søster Anne Emilie Wittrock er konfirmeret i sct, Knuds 1841.

Med venlig hilsen.

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 29-10-13 11:17

Til alle.

Så lykkedes det at finde en FT.

Her kommer den:
Folketælling - 1834.
Odense, Odense, Odense Købstad, Odense Kiøbstad, Skræppe Strædet 114d, 899-F1,
Samtlige personer i husstanden
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peter Witroch 45 Gift skoemagermester
Marie Hansdatter 44 Gift hans kone, nyder fattigforsørgelse
Ane Witroch 7 Ugift deres børn
Frederik Witroch 4 Ugift deres børn.

Så han er flyttet hjemmefra i 1834. Der er kun hans søster Anne Emilie Wittrock født 01 aug. 1827 i Sankt Knuds sogn i Odense herred, Odense amt samt hans broder Frits Wilhelm Wittroch født 05 mar. 1830 i Overgaden, Vor Frue sogn i Odense herred, Odense amt. Det næste barn
Maren Wittrock født 23. januar 1833 og som dør 12 timer senere er født og dør Uden St. Jørgens Port, Vor Frue sogn i Odense herred, Odense amt.

Jeg har ikke fundet flere børn.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : senta

Dato : 29-10-13 14:29

er det en af dine ?
Samtlige personer i husstanden
Odense, Odense, Odense Købstad, Odense Kjøbstad, Sortebrødre Torv 22, forhuset stue, 3253, FT-1880, B0082

Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hans Peter Wittroch 63 Gift huusfader, smedemester Odense
Mathea Charlotte Kongo Pedersen 45 Gift huusmoder, hans kone Nørreaabye
Nathalie Jacobine Christine Wittroch 23 Ugift huusfaderens døttre Odense
Johanne Cecilie Wittroch 15 Ugift huusfaderens døttre Odense
Johanne Wikthoria Wittroch 12 Ugift huusfaderens døttre Odense
Anna Lovise Wittroch 9 Ugift huusfaderens døttre Odense
Agnes Charlotte Wittroch 5 Ugift huusfaderens døttre Odense
senta

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 29-10-13 17:01

Til senta.

Først tak for din hjælp.
Der næst, er det Frederik Hansen Wittrock Wittrocks fætter. Han bliver konfirmeret 29. sep. 1830 i Vor Frue Kirke, Vor Frue sogn i Odense herred, Odense amt.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : senta

Dato : 29-10-13 18:54

Samtlige personer i husstanden
Odense, Odense, Odense Købstad, Vindegade, Nr. 514, 1106, FT-1845, B1959

Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peder Frederik Vitrok 58 Gift skomagermester Odense
Marie Vitrok 59 Gift - Dalum sogn Odense amt

senta

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 29-10-13 20:17
Kommentar
Fra : 2601

Dato : 29-10-13 21:28

Til senta

Det er hans Far og mor.

At navnet er Vitrok afhænger af hvordan det udtales men han er døbt Wittrock og da han død står det også i kirkebogen.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 29-10-13 21:30

Til katekismus

Ja det er min tipoldefars søn.

Tak for din hjælp.

Med venlig hilsen.

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 500 point
Dato : 30-10-13 20:02

jeg fandt Frederik Hansen Wittrock i almindeligt jævnførelses register i
Odense, Sct Knud    1813   1818
opslag 180 nr 12
derudover finder jeg ikke flere spor efter frederik i vor frue kirke eller Sankt Knuds sogn .
har du ikke en ide om hvornår og om han evt er død tidlig.
senta

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 30-10-13 20:58

Til senta.

Først tak for denne oplysning. Den kendte jeg ikke.

Til dit spørgsmål må jeg sige at det har jeg ikke og nu kommer jeg ikke mere til Odense Landsarkiv grundet helbred. Jeg ville gerne se skiftet efter hans fader. Det er også mærkeligt at han og hans broder ikke optræder som fadder ved deres søsters børn. Jeg mener? at de nok er blevet skomager som deres fader. Deres fætter der er børn af smedemester er blevet smed helt op til 1925.
Desværre så blev man først indskrevet til soldat efter 1849. Jeg har set efter i Lægdsrullen for Odense Købstad og han var også for gammel født i 1815.
Drenge født i 1822 eller tidligere blev ikke berørt af den almindelige værnepligt, men jeg har prøvet at finde ham blandt de frivillige i 1848-50 uden at finde ham.

Jeg har set døde efter i Odense Kirkesogne uden at finde ham eller hans broder.

Så med den oplysning du nu kommer med må jeg nok slutte her.

Jeg vil sige dig og alle de der har forsøgt at finde ham mange tak for hjælpen.

Med venlig hilsen.

Godkendelse af svar
Fra : 2601

Dato : 30-10-13 20:59

Tak for svaret senta.

med venlig hilsen.