/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
hjælp min pc til at køre hurtiger
Fra : alan57
Vist : 880 gange
300 point
Dato : 28-10-13 13:35

Hvad kan jeg gøre for at få min pc til at køre hurtigere i stedet for at den bliver langsommer hele tiden?
Er der noget nogen kan gøre for at hjælpe mig med dette?
Da det er træls at den sløver af på det hele tiden?
Den samler åbenbart en hel masse ting hele tiden der godt kan undværes mon ikke?
Jeg mangler hjælp her.
Mvh:
Alan Berg.
alan57

Accepteret svar
Fra : a_h

Modtaget 300 point
Dato : 28-10-13 15:03

Hej Alan
Du skal hente dette ccliner og installer det så på din maskine
også skal du køre det det vil få din maskine til at køre hurtigere

http://www.filehippo.com/download_ccleaner/

Mvh
a_h

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 28-10-13 15:43

Eller dette her som jeg bruger
http://www.iobit.com/advancedsystemcareper.php

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-10-13 05:46

Almindelig diskoprydning og defragmentering burde holde den iorden.

Hvergang du besøger en side, så bliver der lagret data på din disk, som efterhånden fylder godt op, samt der kan være virus/ mallware der gør den langsom.

En omgang chkdsk/f/r gennem kommandopromt skader heller ikke, samt du kan indeksere din filer.
http://www.wisecleaner.com/wisediskcleanerfree.html

Men sker det rimeligt hurtigt, så er det sikkert bare dig der lader en masse programmer og andet komme ind på din pc, uden at fjerne det ordenligt.
Du kan også vælge programmer der ikke skal starte op.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-10-13 07:38

Udover at alm. diskoprydning med de forslåede programmer kan du som mig-selv skriver forhindre, at en masse unødige programmer og tjenester kører i baggrunden. Ofte vil div. programmer kunne sættes op til at starte når computeren tændes og denne funktion er det ofte som en default indstilling.

I disse programmer findes der ofte en mulighed for at slå det fra i programmets indstilliger/options. Man skal som reglel fjerne et flueben fra et sted hvor der står noget alá: Vis i Systray (Systembakken som findes nederst til højre på proceslinjen.)

Sådanne programmer kan også forhindres i at starte op samtidig med Windows ved, at man fjerner dem fra systemets startmenu:

Start -> Kør... -> skriv; MSCONFIG -> vælg fanen; Start -> Fjern flueben fra de programmer du ikke vil have startes samtidig med Windows

Vær lige opmærksom hvad det er du på denne måde stopper. Antivirus og firewall skal selvfølgelig IKKE forhindres i at køre.

Derudover har du mulighed for at fintune Windows ydelse ved at ændre på div. indstillinger. Feks.:

Du kan ændre størrelsen af din sidefil som følger:

Højreklik på "Denne Computer" -> vælg; Egenskaber -> fanen; Avanceret -> i afsnittet; Ydeevne trykker du på knappen [Indstillinger] -> fanen; Avanceret -> i afsnittet; Virtuel hukommelse trykker du knappen [Skift] -> Nu vælger du Brugerdefineret størrelse:

Her indtaster en størrelse ved start værdi der svarer til ½ delen af den mængde RAM du fysisk har i din maskine. Ved maksimal størrelse indtaster du en værdi der er ca. dobbet så stor som den mængde RAM du rent fysisk har i din maskine og trykker knappen [Definer].

Husk: (1Gb = 1024Mb).

Tryk knappen [Ok] så beder maskinen om en genstart.

Ps. Hvis du har flere fysiske drev i computeren kan man med fordel vælge KUN at have swapfilen/sidefilen liggende på ET andet drev end der hvor Windows ligger. For Windows drevet og alle andre drev vælger du så INGEN SIDEFIL.

Undervejs finder du også muligheden for at vælge om resourcer skal prioriteres for Programmer eller baggrundstjenester.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-10-13 07:46

Pps. Har du mod på at 'lege' med prioriteringen af hvilke programmer og resourcer der skal have mest CPU tid. Så findes der et udmærket lille program: Prio.

Det lægger sig som fane i Joblisten. (Højreklik på proceslinjen og vælg: Jobliste). Herfra kan du så permanent vælge hvilken prioritet programmet eller tjenesten skal have.

Du skal nok alliere dig med en særdeles PC kyndig, hvis du skal have noget 'fornuftigt' ud af dette !!!

Prio hentes hér: http://download.cnet.com/Prio/3000-2094_4-10455293.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 30-10-13 08:52

Køb en SSD-harddisk til 400 kr - og installer dit styresystem på den - så bliver det superhurtigt !

Lad din gamle harddiskdisk blive siddende i maskinen - så du stadig kan se alle de gamle filer.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-10-13 10:01

Du kan også installere et nyt system på dit nuværende.
http://www.reactos.org/

Godkendelse af svar
Fra : alan57

Dato : 30-10-13 15:38

Tak for svaret a_h.
alan57