/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vandværk
Fra : Holst-Hansen
Vist : 675 gange
400 point
Dato : 27-10-13 19:49

Hejsa..
Jeg har brug for en meget grundig vejledning i hvordan man spæder en grundfos CR 5 vandværks pumpe. Jeg har sat et nipperør med en kuglehane på der hvor man spæder pumpen for nemhedsskyld. Jeg har en hane på over til hydroforen. Jeg kan godt fylde vand på hydroforen på forhånd (fortryk?) da jeg har byvand inde i huset. Vandværket er kun sekundær forsyning

På forhånd Tak

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-10-13 20:47

Har du kontaventil i bunden af sugerøret.
Jeg går ud fra at du har påfyldnings røret med ventilen
lidt højere end pumpen så denne også får vand.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-10-13 20:50

Du bør have en kontraventil over mod dit byvand så du ikke ved en fejl sender det sekundære vand ind i byvands nettet

Kommentar
Fra : Holst-Hansen

Dato : 27-10-13 21:08

Jeg kan ikke komme ned i min boring men går ud fra der sidder en bundventil i den. Påfyldningsrøret sidder højt nok. Byvand og vand fra egen boring køre i hver sit system og blandes på igen måde sammen..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-10-13 22:09

Du fylder bare noget vand ind gennem din kuglehane, så du kan se der kommer lidt tryk i hydroforen.
(hvis trykket forsvinder, er der defekt eller skidt i din bundventil, og alt vand forsvinder ned i brønden.)
Luk evnt. lidt luft ud af kuglehanen, og start pumpen. Nu skal trykket stige, og pumpen stoppe.
VH Palle

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-10-13 22:25

Hvis du hælder vand i dit spæderør og det ikke synker så er kontraventilen tæt (bundventilen).

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-10-13 02:53

Du skal huske at starte med at pumpe luftsiden af din hydrofor op til næsten minimumtrykket før du starter med vandet.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 28-10-13 12:22

din pumpe kan jo også være meget slidt, hvis den ikke selv kan trække vandet op.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-10-13 13:22

Trimare46
Så vidt jeg ved er denne hydroforpumpe ikke selvansugende, men skal startes med vand i sugerøret.
Vi har haft sådan en i vores vandværk............men nu bruger vi dykpumper.

https://www.google.dk/search?q=grundfos+CR+5&espv=210&es_sm=122&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=slVuUqKwIemc4wSrhIDwBA&ved=0CE0QsAQ&biw=1263&bih=655

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-10-13 13:42

Hvis det er en impellerpumpe eller en pumpe med lede- og løbeskovle, er den ikke selvansugende men skal nødvendigvis spædes.