/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Gendan videoer fra formateret partition
Fra : Nikolaus
Vist : 454 gange
50 point
Dato : 25-10-13 13:03

Jeg håber virkelig nogen kan hjælpe her. Har mistet værdifulde videoer jeg meget gerne vil have tilbage.

Har en laptop, hvorpå der lå Windows 7 Home Edition, med 3 partitioner. En med Windows, en med data (mine egne data om alt mellem himmel og jord) samt en med Asus Recovery filer.

Fra begyndelsen (ca 1 års tid tilbage), da systemet var nyt, klonede jeg systemet med Clonezilla, via Hirens BootCD.

Pludselig for en uge siden, blev min computer ekstremt langsom, slet ikke til at arbejde med, og kunne ikke tilgå internettet, hverken via trådløst eller via kabel.

I den tro, at jeg bare kan hente min klon og reetablere systemet (windows partitionen) hurtigt og nemt, lægger jeg klonen over på harddisken og sletter dermed det der lå før.

Problemet er så bare, at noget går galt og jeg får slettet begge partitioner (windows og data) og erstattet med det der lå før.

I mine data lå der nogle meget vigtige filmoptagelser, formentlig i mpeg 4 format, som jeg meget gerne vil have tilbage.

Jeg har forsøgt med Recurva m.fl. fra Hirens BootCd, men de finder desværre ikke noget, bortset fra filer der tilsyneladende kun er blevet slettet - altså ikke formateret (går jeg ud fra).

Er der en ekspert der kan hjælpe mig med at få mine data tilbage?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-10-13 14:36

Når du lægger et ´klonet´ disk tilbage, så overskrives alt - ikke kun en del af disken
havde du bare brugt et ´image´ så var det kun dele af disken der ikke blev overskrevet.
Men du kan prøve dette program, kan det ikke hente noget tilbage, så har du lært en lektie, i at tage backup i tide.
http://www.magicuneraser.com/download/partition_recovery.php

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 25-10-13 15:54

Prøv recquva -- måske kan den gendanne dine videoer
http://www.piriform.com/recuva/download

Kommentar
Fra : Nikolaus

Dato : 25-10-13 23:22

mig-selv : Tak for svar. I sin tid, mener jeg også det var et image af C jeg oprettede, og ikke af hele disken. Så ved ikke helt hvad der er sket. Måske valgte jeg forkert da Clonezilla spurgte om det er "restorepart" ift. "restoredisk". Tænkte ikke nærmere over det - desværre. Men jeg vil prøve programmet du nævner.

anuarak : Tak for svar. Som nævnt i min indledende tekst, har jeg allerede prøvet med Recurva - desværre uden held.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-10-13 01:22

Har du mulighed for at se om harddisken står som ikke-allokeret? Hvis ja så formater harddisken og sørg for at du vælger samme filformat som den havde før det gik galt for dig, sandsynligvis NTFS.
Jeg havde held til at gendanne alle filer på en ekstern disk med Recuva, men først efter at jeg havde formateret disken.
Husk at jo mindre du gør des mindre skade gør du, hvis filerne bliver overskrevet er de måske ikke til at redde, hvis det er meget værdifulde og uerstatlige filer så ville jeg kontakte et firma som har filgendannelse som speciale, men det er meget dyrt

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-10-13 20:39

Citat
I sin tid, mener jeg også det var et image af C jeg oprettede

Det kunne have været et Image af hele din disk, hvis ikke den var delt i flere partitioner.

Har du prøvet programmet jeg henviser til, meget effektivt program, du får alt tilbage i mapper med originale navne, og en hurtig scanning af disken tager et par minutter, det er når filerne skal hentes tilbage at det tager sin tid = altså hvis der er noget det kan hente tilbage.

Kommentar
Fra : Nikolaus

Dato : 04-11-13 08:50

Hej og beklager flere dages tavshed.

Nu har jeg forsøgt alle de programmer jeg kunne komme i nærheden af, og intet finder min filer. Og jeg har nu accepteret mit tab og taget den dyrtkøbte lærdom til mig.

Derudover har jeg klonet den partition styresystemet ligger på, og kørt proceduren for genskabelse af image igennem flere gange, for at teste og huske det. Alt virker som tiltænkt, så jeg har bare ikke været vågen i første omgang.

Mht. point, er jeg lidt i tvivl hvordan jeg gør her. Spørgsmålet kan tilsyneladende ikke lukkes af mig selv og jeg kan tilsyneladende ikke uddele point til flere. Hvad anbefaler i jeg gør?