/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Skift harddisk uden genstart.
Fra : mig-selv
Vist : 591 gange
10 point
Dato : 25-10-13 02:26

Mangler du at skifte diske uden genstart så prøv dette, virker perfekt.
Når du så vil udskifte en disk, klikker du på ikonet nede ved uret og alle diske dukker op.
http://www.gratisimage.dk/image-A2C7_5269B9CC.jpg

Gå til Start - søg, indtast regedit - åben programmmet og find disse 2 nøgler

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\IastorV
dobbelt klik på nøglerne - start og ændre værdien til 0

Genstart pc og gå ind i Bios og skift fra IDE til AHCI

Eller brug dette portable program
http://www.ghacks.net/2009/04/05/enable-sata-hot-swap/
Der kan dukke en advarsel op, men den skal bare ignoreres, og ikke klikke OK før du har skiftet disk

Virker på Win7.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 25-10-13 07:51

- og spørgsmålet er?

God weekend

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-10-13 08:20

Stouenberg -> Spørgsmålet er hvad man skal bruge det til?
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-10-13 08:45

Det er nu meget rart, man behøver ikke have en masse dyre usb ´dåser´ liggende med diske i.
Man tager bare en disk og smider i maskinens bundkortsstik på samme måde som en usb disk, det kræver måske kabler af længere længde for at de kan nå ud af pc, hvor man ønsker det.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-10-13 09:48

Hvis du endelig skal lave hot-swap .................altså hive en harddisk ud mens maskinen kører, ville jeg foretrække en harddiskskuffe som denne: http://peecee.dk/upload/view/424301
Findes nok også til S-ATA

Det kan jo kun bruges til Spejling eller lager. Styresystemer skal bootes op (genstartes)

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-10-13 11:03

Jeg bruger et dobbeltstik, så tager det ikke lægere tid end at skifte en usb-genstand
http://www.av-cables.dk/sata-stroem-adapter/sata-kabel-combined-data-og-power-1-m.html
Citat
Det kan jo kun bruges til Spejling eller lager. Styresystemer skal bootes op (genstartes)

Ikke den metode jeg henviser til, fjerne usb enheden med programmet - sæt en ny disk i og søg efter hardware med samme program og den dukker op på få sekunder.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-10-13 11:23
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-10-13 12:03

Citat
Ikke den metode jeg henviser til, fjerne usb enheden med programmet - sæt en ny disk i og søg efter hardware med samme program og den dukker op på få sekunder.
stadig kun som lager - spejling - cloning - raid

Boote et styresystem kræver computer stilstand først.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-10-13 12:40

Ok - så faldt ti´øren.
Men jeg bruger ikke flere systemer, kun diske som rimelig tit skal skiftes for at lave diverse backup´s.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-10-13 13:07

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-10-13 16:15

Citat
.. fjerne usb enheden med programmet - sæt en ny disk i og søg efter hardware med samme program

SMART.
Helt sikkert hurtigere end at reboot'e
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-10-13 17:05

Citat
Helt sikkert hurtigere end at reboot'e

Netop, kunne desværre ikke få ballon-tip med (sikker fjernelse og ny enhed klar)
http://peecee.dk/upload/view/424319

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-10-13 08:17

Jeg er måske gammeldags, men jeg har 4 externe HD'ere tilsluttet via USB og behøver dermed hverken at skifte eller reboot'e. Vha. en USB skinne kan jeg tilslutte yderligere 4 HD'ere hvis behovet skulle opstå. Ulige nemmere end at skulle skifte disk hvergang 'nye' data skal tilgås i en eller anden sammenhæng.

QED </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-10-13 08:45

Jo, det er skam også udmærket, men på den måde er samtlige diske udsat for virus, med mindre de er krypterede.
Har selv prøvet at have virus spredt på samtlig diske, faste og usb og derfor har jeg ikke andet end en systemdisk i min pc, men smag og behag. Heldigvis.

Men det var også bare ment som et tip, til de af os der vil lave hurtige skift.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-10-13 08:52

Jeg har kun DATA på mine externe diske. Styresystem og programmer ligger på det interne primære drev. Virus korrumperer (..men kan kompromitere) sjældent DATA, hvorfor jeg ser dette som et mindre problem, da mine DATA ikke er 'følsomme'. Mest billeder, skriverier og kildekode.

Dit tip er sådan set ok. Det er dog næppe noget jeg selv føler behov for at kaste mig ud i

</MOLOKYLE>