/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Rustfrit stål?
Fra : o.v.n.
Vist : 694 gange
100 point
Dato : 12-10-13 02:01

Rustfrit stål er ikke en men mange forskellige legeringer, så meget ved jeg, men er der en her som vil specificere det lidt mere, jeg stødte nemlig på betegnelsen 18/0 i min jagt på en ny saftkoger, 18/8 kender jeg fra min tid som mælkeproducent, og ved at den er meget bestandig mod syrer, men hvad med 18/0 vil det sige at der ikke er nikkel i legeringen eller hvad?
Der er en del syre i frugter, mon en billig saftkoger i 18/0 stål er et acceptabel valg?
http://www.skiftselv.dk/gryder-pander/#page=1

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-10-13 03:54
Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 12-10-13 09:44

Det jeg kan komme på er at rustfrit stål 18/0 er en legering, der er magnetisk. Det bruges til rustfrie knive og f.eks. gryder der skal kunne bruges til induktionsapparat.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 12-10-13 10:06

Austenitiske stål: Ved tilsætning af større mængde nikkel, foruden krom, får stålene "austenitisk struktur"; de bliver sejere, får bedre korrosionbestandighed, et smukkere udseende og bliver lettere at svejse! Den alm. sammensætning er 18% krom (Cr) og 8% nikkel (Ni), hvorfor de kaldes "18/8-stål".
DE AUSTENITISKE STÅL ER U-MAGNETISKE!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-10-13 12:40
Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 12-10-13 14:57

18/0 stål er ferritisk, og det er nødvendigt for at gryder skal kunne bruges på et induktionskomfur.

Meget simpelt og ikke helt korrekt kan man sige, at det er krom indholdet ,som giver den beskyttende overflade som modvirker rustdannelse, medens nikkel danner den gode metalstruktur ,der er nødvendige for styrke ,hårdhed og seghed..
Til en gryde er styrke ikke så nødvendig, men den skal virke på induktion.

Nikkel er også væsentlig dyere end jern og krom, så det bruges med måde i store emner.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-10-13 16:44

Som jeg husker det fra min læreplads (Juvel stålvaske - nu intra) så var der også en legering der hed 18/8/2
Hvor jeg ikke kan huske hvad de 2 stod for.

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-10-13 16:57

Tak for svaret transor.
Tak til alle for svar, det er godt at få sagen belyst fra flere vinkler

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-10-13 17:11

På min kones dyreste rustfrie gryder med over 10 års garanti står det 18/10 Stainless Steel,
så her på fald rebet, det bedste til gryder skal mindst være 18/8 og helst 18/10...

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 12-10-13 17:35

Må indrømme, at det har jeg aldrig tænkt på

- har bl.a en sådan http://www.inspiration.dk/produkt/331307/funktion-saftkoger