/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
spørgsmål omkring cider brygning
Fra : DBG1
Vist : 1801 gange
55 point
Dato : 04-10-13 16:12

Hej.. jeg kunne godt tænke mig at lave noget cider ud af mine æbler og derfor har jeg nu skaffet mig en presse, en maskine til at rive æblerne i strimler, 5 spande og 30 1-liters flasker.

ifølge bogen "den nye komplette håndbog i selvforsyning" er dette fremgangsmåden.. men jeg er dog lidt i tvivl om nogle få punkter, så håber i kan hjælpe mig:

#1. kværn æblerne
#2. Pres saften ud i et kar/spand
#3. Stil spanden i en vask i et døgn dækket med ostelærred over for at holde edikkefluer væk.
#4. Hæld indholdet fra spanden over i en ny ren spand gennem en si, og lad kun bundfaldet blive tilbage i den gamle spand.
#5. Nu er der 20-25 liter ren æblesaft. Her kan der evt. tilføjes et par skefulde komercielt gær. Tilsæt ½-1 kg sukker (33,33 gram sukker pr liter æblesaft). sukkeret tilføjes ved at blande det med et par liter kogende vand og så hælde sukker-vands blandingen over i æblesaften.
#6. Læg et tætsluttende låg på gærkarret, og hold det varmt.
#7. Det er færdiggærret når det ikke længere er sødt, og væsken begynder at blive klar og der ligger brunt gærskum langs kanterne (tager 10 dage til 3 uger)
#8. Stil gærkarret et køligt sted i et døgn
#9. Hæld det på flasker på samme måde som hvis det havde været øl.
#10. tilsæt evt. lidt ekstra sukker for den sekundære gærring.

her er mine spørgsmål:
- til punkt 3:
det første døgn skal det stå i vasken med ostelærred over.. er det ikke fint nok med et viskestykke? hvis ikke hvor køber man så ostelærred?

- til punkt 5:
Han skriver at man kan gøre det uden noget gær men er det noget i ville anbefale? hvis ikke hvor kan man så købe gæren hvis man skal ha fat i noget hurtigt (imorgen)? er det rigtigt man kan bruge alm. brødgær (dog økologisk) til dette formål?
Tror i 33,33 gram sukker pr. liter æblesaft er udemærket eller ville i have gjort det anderledes? og ville i også ha puttet 1-2 liter vand i sammen med sukkeret?

- til punkt 6:
han skriver der skal et tætsluttende låg på gærkkaret.. de spande jeg bruger er af metal og har intet låg til, tror i de duer alligevel hvis jeg evt. putter et viskestykke over eller noget film henover? skal det være helt lufttæt og er det nødvendigt med en gærlås?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-10-13 16:27

Nu har jeg aldrig lavet cider, men div vine og brygger øl.

PINLIG renlighed er nok det vigtigste overhovedet, og idéen med at lade væsken stå en dags tid og håbe på at der kommer en god vildgær forbi er måske superøkologisk, men giver en kæmperisiko for at du får en infektion og/eller en dårlig vildgær.

I stedet skal du lave en gærstarter med noget kogt sukkervand (eller noget kogt most) og gær i en godt lukket gryde, så du får en masse gærceller der kan dominere i forhold til vildgær og evt bakterier mv., og straks efter presningen hælde mosten i en godt rengjort lukket gærspand med gærrør i, sammen med gærstarteren.

Hvis du bor i nærheden af et firma der sælger hjemmebryg/-vinartikler ville jeg købe noget gær hos dem, de kan sikkert anbefale en vingærtype, men ellers bagegær.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-10-13 16:29

Citat
I stedet skal du lave en gærstarter med noget kogt sukkervand (eller noget kogt most) og gær

For en ordens skyld, sukkervand/most skal afkøles til stuetemperatur før du kommer gær i, og stå ved stuetemperatur til du hælder det i mosten.

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 04-10-13 16:35

hvor meget bagegær skal man bruge?

og er det bare sådan noget her man skal bruge: http://cdn.bloggersdelight.dk/wp-content/blogs.dir/17071/files/2013/03/IMG_0882.jpg

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-10-13 16:55

Den metode du beskriver er gammeldags og alt for usikker .
De kruste æbler og mosten fra dem vil indeholde en del forskellige vilde gærceller og bakterier. Ikke noget der i første omgang er farligt eller giver nogen bismag, men når mosten står varmt med lufttilgang er det helt tilfældigt, hvilken gær eller bakterie , der tager ovehånd.
du risikerer et kedeligt ildesmagende produkt.
Ved at tilsætte bagerigær i stor mængde kan du mske regne med at det vil tage overhånd og præge slutproduktet. Det bliver ikke særlig godt.

Det duer heller ikke med tætsluttende låg på gærkarret, for der udvikles konstant CO2 under alkoholgæringen , så trykket i en lukket beholder vil stige til den revnr eller låget popper af.
Hvis der ved gæringenm kommer luft til vil de eddikesyre bakterier, som uvægerligt er der omdanne alkohol til eddike.Denne proces kræver dog ilt og sker ikke med et gærrør til at holde trykket nede.

Det er synd at bruge den gode most og spilde arbejde ved at følge den metode du beskriver.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-10-13 17:03

Jeg ville bruge hele pakken i gærstarteren.

Når det ikke længere bobler i gærrøret skal du omstikke (mest for at fjerne bundfaldet og derved klare cideren), så hælder du 5-7 gram sukker opløst i kogende vand pr. liter, 150-200 gram i alt i karret og flasker cideren i dine MEGET omhyggeligt rengjorte flasker.

Hvis du vil gentage succesen er det en god ide at vænne sig til at tømme og skylle flaskerne straks efter de er tømt, og stille dem med halsen nedad i en kasse, så er de næsten lige til at gå til næste gang.

Iodophor, som kan fås i brygforretninger, er alletiders til lige at give flaskerne den sidste desinficering.

Jeg har målt hvor meget vand min opper bruger til at lave den første afskylning (rids et mærke hvor vandet når op, fyld op med et litermål til vandet når mærket) og hælder den rigtige mængde Iodophor i den tomme maskine. Flaskerne (rummer ca 30 af gangen) sætter jeg med bunden i vejret på tallerkenstængerne, starter maskinen på skyl, stopper 1 minut efter skylningen starter, fylder flaskerne, sætter et nyt hold flasker i og giver dem 1 minut til.

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 04-10-13 17:09

okay så hvis jeg følger min metode men bruger en rigtig gærspand med gærlås luftæt og det hele så skulle det virke?

med hensyn til gær SKAL man så bruge rigtig cider gær, eller kan man godt bruge bagegær under kontrollerede mængder, eller kan man godt bare lade være at bruge gær overhovedet?

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 04-10-13 17:16

Citat
Jeg ville bruge hele pakken i gærstarteren.

altså en hel pakke af denne slags?
http://cdn.bloggersdelight.dk/wp-content/blogs.dir/17071/files/2013/03/IMG_0882.jpg

eller af rigtig cidergær?
http://www.hobbyunivers.dk/produkter-til-cider-fremstilling/cider-gaer/cider-gaer-med-soedme.htm

Citat
Når det ikke længere bobler i gærrøret skal du omstikke (mest for at fjerne bundfaldet og derved klare cideren), så hælder du 5-7 gram sukker opløst i kogende vand pr. liter, 150-200 gram i alt i karret og flasker cideren i dine MEGET omhyggeligt rengjorte flasker.

hvad er gærrøret?
omstikke er det når man hælder det over i en ny spand eller transporterer det med hævert?
og alt det du lige skrev er det man gør når gærringen er færdig og de skal på flasker eller hva?

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 04-10-13 17:28

Ca 4 kg sukker til 25 liter giver en god procent (13 - 14%), men kom det sidste sukker i til sidst, så cideren ikke bliver for sød. Du skal bruge syltesukker, det kan man vist godt få nogle steder, så behøver du ikke at koge sukkeret. Brug specialgær fra materialisten og kan komme en smule svovl (kan fås hos meterialisten) i så vildgæren dør og kun den tilsatte gær lever videre, da den kan arbejde i svovlsur væske.
Det bedste er at brygge i er en 25 liter glasballon, som måske kan fås endnu. Eventuelt en plastikbeholder. Tætsluttende gummiprop med gærrør er meget vigtig, der går vildgær og eddikesyrebakterie i ellers. Gæringen er færdig, når der kommer en boble pr minut eller mindre.
Hvis du ikke er renlig kan blandingen også blive til gele. Ballonen kan renses med soda.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-10-13 17:31

Rigtig cidergær er det bedste, bagegær er "til nød" og kan give lidt gærsmag.. Og under alle omstændigheder, en gærstarter for at give de bedste muligheder for at den "gode gær" vinder.

Citat
hvad er gærrøret?

For at undgå infektion gærer man i en lukket spand med et gærrør med vand i for at CO2'en, der dannes under gæringen, kan slippe ud, og bakterier ikke kan slippe ind.

Jeg kan se Hobbyuniverset kalder det en gærlås

http://www.hobbyunivers.dk/gaerlaas-duplex.htm

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-10-13 17:38

Citat
omstikke er det når man hælder det over i en ny spand eller transporterer det med hævert?
og alt det du lige skrev er det man gør når gærringen er færdig og de skal på flasker eller hva?

Ja til begge dele!

Og til Thyregod8's indlæg, syltesukker indeholder pektin=stivelse!

Det er sikkert fremragende til at lave gele med

http://www.dansukker.dk/dk/opskrifter/aeblegele-med-calvados.aspx

men IKKE til cider, der skal du bruge helt almindeligt sukker (der også er meget billigere).

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 04-10-13 18:11

Jeg har før hentet råd og hjælp her
http://www.nordiskselvforsyning.dk/shop/cms-9.html

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-10-13 18:38

Cider er et produkt med lav t alkoholindhold ca 4%. Hvis æblemosten er rimelig sød, og bruges uden vandfortynding, skal der ikke tilsættes sukker for at opnå denne alkoholkoncentration.
Hvis mosten ikke er med så meget sødme men med meget syre kan man med fordel tilsætte sukker vand.
Med de mængder sukker som thyregod angiver får man ikke cider men æblevin. Det kræver en meget længere gæring og lagring for at blive godrt.

Man kan ikke lave cider uden gær. Spørgsmålet er bare om man vil lade det gære med tilfældig indfanget vildgær, eller en afprøvet købt rendyrket gær, hvor erfaringen viser et godt resultat.
Bagerigær er brugbart men ikke særlig godt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-10-13 19:25

Skynd dig at annulere det andet spøgsmål, før nogen svarer der, og du får de 100 points tilbge...

Og rigtigt, cider er jo kun let gæret æblesaft, men køb dog rigtigt gær, eksempelvis her:

http://www.hobbyunivers.dk/cider-gaer-med-soedme.htm

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 04-10-13 23:19

jeg har været ude ved ham der har hobbyunivers og købe noget udstyr og han forklarede mig også hvordan fremgangsmåden var.

vi fandt frem til dette (med henblik på at jeg skal lave 30 liter cider og presning foregår på min skole og selve brygningen hjemme ved mig selv):

Før start: disinficer alt, monter taphanen og dæk den med husholdningsfilm (monter hanen 90 grader mod uret i forhold til den korrekte placering), dæk også hullet i gærkarrets låg med husholdningsfilm eller lignende.

1. bring æbler og gærkar med låg ud til skolen
2. kværn, riv æblerne (fjern brune dele mm. fra æblerne inden)
3. pres dem i pressen - saften direkte ned i gærkar
4. æblerester smides ud.
5. tag det fyldte gærkar og de 5 tomme metalspande med hjem i bussen
6. disinficer de 5 metalspande og lad dem afkøle kort.
7. omstik æblesaften til de 5 metalspande
8. disinficer gærkar og låg, og dæk med låg.
9. kog æblesaften i en gryde med omkring 70 grader (lade det koge på 70 grader i et par minutter) og held det over i gærkar gryde for gryde efterhånden som det bliver kogt. (dæk låget til mens der ikke hældes saft i gærkarret)
10. Lad æblesaften stå og køle af til den når stuetemperatur, ca. 15-20 grader (kan tage op til 4 timer), tjek evt. med temperaturmåler.
11. Disinficer et sylteglas eller lignende. Kog lidt vand (der skal bruges ca. 125 ml), og hæl det i sylteglasset, og lad det køle ned til 30-35 grader.
12. Bland 4/5 af en pakke cidergær (4 gram) i sylteglasset med det lunkne vand (30-35 grader). Lad det stå 2-3 timer i stutemperatur (15-20 grader).
13. disinficer gærlås
14. Hæld Gær-vands blandingen ned i gærkarret (sørg for at temperaturen på væsken i gærkarret og væsken i gærvandet er stortset den samme. maks 2 graders forskel)
15. Rør rundt med en REN gryde ske eller lignende og sæt låget på så det er lufttæt og derefter monter den RENE gærlås.
16. Gæring er påbegyndt og vil tage omkring 5 dage. Dog kan det afvige meget alt efter hvilken slags æbler det er osv.
Hvis væsken ikke begynder at boble, eller lave tryk på låget, eller rasle i gærlåsen efter 48 timer så er gæringen ikke ordenligt igang. Hvis der stadig ikke sker noget efter 49 timer (1 time senere) så kan der tilsættes lidt sukker til at starte gærringen op. Start med 200 gram sukker og se om det hjælper.
17. Gærringen er slut når gærlåsen stopper med at boble/rasle.
18. Disinficer metalspande og lad dem afkøle til stuetemperatur 15-20 grader.
19. Omstik væsken til metalspandende, men efterlad bundslammet i gærkarret og kasser det.
20. Disinficer gærkar og lad det afkøle til stuetemperatur 15-20 grader med låg på.
21. Bland 200-600 gram sukker med vand (måske 1-2 liter) og varm det op til ? grader, og lad det stå og simre til det har samme konsistens/flydeevne som madolie. Lad det afkøle til stuetemperatur.
22. Omstik æblesaften til gærkar igen og efterlad evt. bundfald i den gamle spand
23. Tilsæt sukkerblandingen. rør rundt med REN grydeske eller lignende.
24. Lad sukkeret blive optaget i æblesaften. (tager ca. ? min)
25. Stil gærkar på bordet, træk den ud mod kanten og drej taphanen ned udover kanten af bordet.
26. Disinficer taphanen ved at hælde kogende vand udover og dyppe hanen i et RENT glas kogende vand. Lad det afkøle lidt.
27. Disinficer flaskefylderslangen (advarsel: den tåler ikke for høje temperaturer), lad den afkøle kort og monter den på taphanen.
28. Disinficer flaskerne (husk at forvarme dem så de ikke springer), og lad dem afkøle kort, og derefter påfyld dem med æblesaft en for en efterhånden som de bliver disinficeret, og luk låget på dem.
29. Vask alt udstyr grundigt.
30. Opbevar de fyldte flasker i stuetemperatur i mindst 3 uger så de kan gærre deres sekundære gærring. Derefter kan de stilles lidt køligere. De kan holde sig i op til 6 måneder. Hvis de lagres mere end 6 måneder er der risiko for at trykket i dem bliver så stort at flasken springer.
31. vask flaskerne efterhånden som deres indhold drikkes.

nogle kommentarer?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 05-10-13 05:49

Du er kommet fra "den nye komplette håndbog i selvforsyning" ind i nutiden, det gør det langt mere sandsynligt du får et godt resultat, men to bemærkninger:

Metalspandene, hvad er de lavet af? Æblesaft indeholder syre, så hvis det ikke er rustfrit stål el lign, er der risiko for det giver afsmag!

Jeg ville nok vælge at købe en ekstra gærspand, nu hvor projektet har udviklet sig!

"21. Bland 200-600 gram sukker med vand (måske 1-2 liter) og varm det op til ? grader, og lad det stå og simre til det har samme konsistens/flydeevne som madolie. Lad det afkøle til stuetemperatur. "

Hvis du bruger 20 gram/liter, som de 600 gram svarer til, får du tryk som en champagne, omkring 6 atmosfære!

Det holder alm. flasker slet ikke til. Jeg ville holde mig til de 200 gram

Karbonering, som det hedder, er ikke helt ukompliceret, se her

http://www.haandbryg.dk/eftergaering.html

God fornøjelse med projektet.

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 05-10-13 09:01

Citat
Metalspandene, hvad er de lavet af? Æblesaft indeholder syre, så hvis det ikke er rustfrit stål el lign, er der risiko for det giver afsmag!

Jeg ville nok vælge at købe en ekstra gærspand, nu hvor projektet har udviklet sig!

metalspandende er fra skolens køkken, og er af rustfri metal.. de ved også godt hvad formålet er med dem, og jeg sagde enda til at starte med at det var dem jeg ville gære saften i, og de sagde ikke noget til det så tror da de kan holde til det. Især nu hvor jeg har fået en rigtig gærspand og metalspandende kun er en mellemstation for saften når gærringspanden skal vaskes og saften skal koges osv.

tror det er fint nok med dem.. så kan jeg altid udvide mit udstyr hvis det er noget jeg bliver bidt af...

Citat
"21. Bland 200-600 gram sukker med vand (måske 1-2 liter) og varm det op til ? grader, og lad det stå og simre til det har samme konsistens/flydeevne som madolie. Lad det afkøle til stuetemperatur. "

Hvis du bruger 20 gram/liter, som de 600 gram svarer til, får du tryk som en champagne, omkring 6 atmosfære!

Det holder alm. flasker slet ikke til. Jeg ville holde mig til de 200 gram

okay så 6,6 gram sukker pr. liter i saften efter den er færdig med at gære...
hvad med før gæringen starter, altså når jeg hælder gæren i, skal der virkelige ingen sukker i der? det stod der nemlig i den selvforsyningsbog at han hældte et par kilo sukker i, men var nok fordi han gjorde det på en anden måde..

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 05-10-13 09:03

har lige et par spørgsmål.. er lidt i tvivl om det jeg har skreven er rigtigt..

skal æblesaften koges ved 70 grader eller 60 grader?

når jeg skal blande sukker med vand og koge det sammen hvor meget vand skal der så i ca? og hvor mange grader skal det koges ved? og skal det afkøles bagefter igen før det kan komme i æblesaften.

hvor længe skal man vente fra sukkeret er blevet blandet i æblesaften/gærkaret til det er optaget i væsken og man kan fylde på flasker?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 05-10-13 11:06

Fint med rustfri spande.

Håndbogens ekstra sukker er givetvis for at gøre cideren stærkere = mere alkohol, så det er en smagssag.

De 60-70 grader til mosten lyder som pasteurisering, hvor du enten kan vælge at holde 63 grader en halv times tid, eller 72 grader kort tid, begge dele slår mikroorganismer ihjel.

Jeg ville bruge så lidt vand som muligt til sukkeret tilsidst, bare så sukkeret bliver opløst når det koger, straks hælde det i mosten og røre rundt så det er fordelt og så fylde flaskerne.

Uanset hvad du gør vil der altid være lidt bundfald i flaskerne (de døde gærceller der har sørget for boblerne).

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-10-13 13:27

Det ekstra sukker er ikke for atgive cideren mere alkohol, men for at der skal komme kulsyretryk på flaskerne.
Når man køber rigtig cider i frakrig er det på de tykke champagneflasler for at de skal holde til trykket.

Det er for svært for dig at sætte champagnepropper i . derfor vil der være en risiko for at propperne ryger af.
Ølflasker og sodavandsflasker er også laved til tryk. Sodavansdsflasker med skruelåg vil være en nem løsning dfor dig. Sesværre er det kun den gamle type som tålte en 70° pastorisering.
Du kan bruge almindelige sodavandsflasker, hvis de er skyllet i rent vand lige efter brugen, og opbevaret med låget på.

Når først cideren er lavet og lukket lufttæt til på¨flaske er den ikke mere så følsom for forurening. med fremmede svampe eller bakterier.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 05-10-13 13:55

transor, der var to spm om sukker, det ene om at tilsætte sukker i starten, for at forhøje alkohol%, det andet karboneringssukkeret, for at få bobler i cideren!

Hvis man endelig vil gå amok i fransk cidre på champagneflasker kan det lade sig gøre, man kan få plastchampagnepropper og do. -net, der sagtens kan holde til trykket, men det er næppe der man starter.

http://www.maltbazaren.dk/shop/plast--korkpropper-326c1.html

I øvrigt ligger fransk cidre, samt ordentlig engelsk cider, ofte op til eller over 8%.

http://da.wikipedia.org/wiki/Cider

Dansk "cider" har ca ligeså meget med rigtig cider at gøre, som Cherry Heering eller Kijafa har med kirsebærvin, de rene kunstprodukter, en blanding af vand, most/saft og en anelse alkohol

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 05-10-13 18:28

Citat
Håndbogens ekstra sukker er givetvis for at gøre cideren stærkere = mere alkohol, så det er en smagssag.

nu snakker vi vel om det sukker som kommer i før gærringen?

og det sukker som kommer i efter gæringen (lige før flaskeopfyldning) er vel til kulsyretryk (karboneringssukkeret)

er det korrekt?

Citat
De 60-70 grader til mosten lyder som pasteurisering, hvor du enten kan vælge at holde 63 grader en halv times tid, eller 72 grader kort tid, begge dele slår mikroorganismer ihjel.

hvad er sikrest/nemest? 63 eller 72 grader?
og behøver det være så præcist i temperatur? hvad hvis det kommer langt over 72 grader ved et uheld? og hvor længe skal temperaturen være på 72, bare et par minutter?

Citat
Jeg ville bruge så lidt vand som muligt til sukkeret tilsidst, bare så sukkeret bliver opløst når det koger, straks hælde det i mosten og røre rundt så det er fordelt og så fylde flaskerne.

hvor mange grader skal det op på før sukkeret bliver opløst i vandet?
og man kan vel ikke bare hælde sukkeret direkte over i brygget hvis det stadig er brændende varmt, skal det ikke afkøle lidt først?

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 05-10-13 18:33

Citat
Det ekstra sukker er ikke for atgive cideren mere alkohol, men for at der skal komme kulsyretryk på flaskerne.
Når man køber rigtig cider i frakrig er det på de tykke champagneflasler for at de skal holde til trykket.

Det er for svært for dig at sætte champagnepropper i . derfor vil der være en risiko for at propperne ryger af.
Ølflasker og sodavandsflasker er også laved til tryk. Sodavansdsflasker med skruelåg vil være en nem løsning dfor dig. Sesværre er det kun den gamle type som tålte en 70° pastorisering.
Du kan bruge almindelige sodavandsflasker, hvis de er skyllet i rent vand lige efter brugen, og opbevaret med låget på.

Når først cideren er lavet og lukket lufttæt til på¨flaske er den ikke mere så følsom for forurening. med fremmede svampe eller bakterier.

jeg har købt 30 af sådan nogle flasker her fra IKEA med patentlåg:
http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/30213552/

hvor mange grader kan de holde til?
man kan vel godt hælde kogende vand i hvis man bare forvarmer flaskerne langsomt op først så de ikke får et temperaturchok?

et andet spørgsmål er også hvor meget man skal fylde flaskerne på når cideren er færdig?
hvis de bliver alt for fyldte bliver trykket så ikke for stort?

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 05-10-13 18:39

Citat
transor, der var to spm om sukker, det ene om at tilsætte sukker i starten, for at forhøje alkohol%, det andet karboneringssukkeret, for at få bobler i cideren!

Hvis man endelig vil gå amok i fransk cidre på champagneflasker kan det lade sig gøre, man kan få plastchampagnepropper og do. -net, der sagtens kan holde til trykket, men det er næppe der man starter.

http://www.maltbazaren.dk/shop/plast--korkpropper-326c1.html

I øvrigt ligger fransk cidre, samt ordentlig engelsk cider, ofte op til eller over 8%.

http://da.wikipedia.org/wiki/Cider

Dansk "cider" har ca ligeså meget med rigtig cider at gøre, som Cherry Heering eller Kijafa har med kirsebærvin, de rene kunstprodukter, en blanding af vand, most/saft og en anelse alkoholKed af det

i min opskrift/fremgangsmåde som jeg beskrev i den første post i den her tråd, der tilsætter jeg ingen sukker før gærringen, men først efter gærringen (f.eks. 200 gram)
så der er ingen sukker til at øge alkohol % men der er kun sukker til at lave boblerne/trykket..
hvor meget vil alkohol procenten så blive hvis jeg følger denne metode?

hvad hvis jeg gerne vil have det en lille smule stærkere, hvor mange alkohol procent ville så være godt, og hvor meget sukker skal der så i før gærringen?

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 20-10-13 10:23

jeg har lige været nede i tjekke den igen og taget en smagsprøve med ind..

jeg har taget et par billeder af det som i kan se her:
http://www.baboom.dk/album/storbilledevisning/37341-cider#/0

væsken er ikke så klar, den er sløret..

smagen er ikke så sur (dog lidt) men heller ikk så sød, og smager ikke så meget af cider, men mere som appelsinvand eller lignende.. den har også en snert af brus, og man kan også se små bobler i det..
den lugter lidt surt men lugter eller smager slet ikke som den lager eddike man kan købe i supermarkedet..

er det ved at blive til eddike eller er det bare alm. æblesaft, eller er det blevet til cider? hvad tror i?

og hvad kan jeg gøre ved det nu før jeg hælder det på flaske?
skal jeg prøve at stille det indenfor i varmere temperaturer og smide noget nyt gær i og noget mere sukker eller er det for sent? det blev jo trods alt lavet for ca. 2 uger siden

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 04-11-13 21:45

jeg vil lige informere om at cideren ikke er blevet til eddike men jeg har stillet den indenfor og den er igang med at gære..

men hvordan kan jeg vide hvornår gæringen er færdig?

Altså lige nu der er 105 sekunder mellem hver boble i gærlåsen.
For et par dage siden var der ca. 80 sek mellem hver boble.
For ca. 2 uger siden boblede den hver 30. sekund.
så der er stille og roligt blevet længere og længere tid mellem boblerne siden jeg startede..

og skummet er ved at forsvinde.. der er kun få "øer" af skum som kan ses på disse billeder:
http://www.baboom.dk/album/storbilledevisning/37341-cider#/4
http://www.baboom.dk/album/storbilledevisning/37341-cider#/5

spørgsmålet er hvornår den er færdig? må der slet ikke komme nogle bobler eller skal der bare være mega lang tid mellem boblerne? og hvad med skummet skal det alt sammen være væk, eller samlet ude i kanten af gærspanden?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 05-11-13 16:53

Jeg plejer at vente til der ikke kommer bobler (eller til jeg ikke har tålmodighed til at vente på den næste boble) inden jeg omstikker og tilsætter sukkervand til karbonering. Og så på flaske!

Dine patentflasker ser ud som de kan slippe for kraftigt tryk ud (ligesom et henkogningsglas), det kunne du tjekke ved at holde en lukket flaske med bunden i vejret ned i noget varmt vand fra hanen. Hvis det bobler fra "proppen" kan den slippe overtryk ud, og så kan du sagtens flaske nu.

Gæren vil, medmindre alkoholindholdet bliver stort nok til at stoppe gæringen = slå gæren ihjel, gære videre til alt sukkeret er brugt op, så cideren vil sikkert blive tør (brut på fransk, ligesom champagne), at lave den sød (doux) er nok en del sværere at styre!

Men det er da rart at se at det er gået godt med projektet

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 05-11-13 18:13

Citat
Jeg plejer at vente til der ikke kommer bobler (eller til jeg ikke har tålmodighed til at vente på den næste boble) inden jeg omstikker og tilsætter sukkervand til karbonering. Og så på flaske!

har du et ca. antal minutter mellem hver boble? så jeg har noget jeg kan følge nogenlunde..

hvor meget sukker skal der til karboneringen?

men hvorfor skal man vente til den er færdig med at boble? det er vel for at man skal vente til alt sukkeret er omsat til alkohol.. hvorfor tilsætter man så mere sukker til karbonering? kan man ikke bare hælde det på flaske uden at vente til det er færdig med at boble..

altså tænkte bare på hvorfor man gør det på den måde, er ikke fordi jeg prøver at betvivle metoden..

Citat
Dine patentflasker ser ud som de kan slippe for kraftigt tryk ud (ligesom et henkogningsglas), det kunne du tjekke ved at holde en lukket flaske med bunden i vejret ned i noget varmt vand fra hanen. Hvis det bobler fra "proppen" kan den slippe overtryk ud, og så kan du sagtens flaske nu.

jeg kan ikke få flaskerne til at boble.. skal det være en tom flaske eller skal der være vand i? skal flasken og den evt. indhold være koldt eller varm ved nedsænkning i det varme vand?
hvis det stadig ikke virker skal jeg så nedsænke den i kogende varmt vand eller springer flasken så pga. temperatur forskel?
hvor langt skal flasken nedsænkes.. helt ned, halvt eller bare flaskehalsen?

Citat
Gæren vil, medmindre alkoholindholdet bliver stort nok til at stoppe gæringen = slå gæren ihjel, gære videre til alt sukkeret er brugt op, så cideren vil sikkert blive tør (brut på fransk, ligesom champagne), at lave den sød (doux) er nok en del sværere at styre!

så hvis jeg bare lader den stå til den overhovedet ikke bobler mere så bliver den meget tør og ikke sød overhovedet og så er det nærmest blevet champagne?
er det svært at styre det hvis det skal være sød? men er det ikke menningen det skal være sød hvis det skal være cider?
hvad hvis man lader den boble helt ud så den bliver fuldstændig tør, kan man så godt bare tilsætte sukker til karboneringen og så både lade den blive sød og få bobler eller er det for sent på det tidspunkt..? hvis man kan gøre det på den måde så kan man jo styre det sådan ret præcist for så går man fra 0% sukker til det antal % sukker man nu har puttet i til karboneringen..

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 06-11-13 07:18

Når gæringen skal være færdig = ingen bobler i 5 minutter, inden der tilsættes karboneringssukker, er det ganske enkelt for at være sikker på, at trykket i flaskerne ikke bliver for højt.

Hvis ikke man lader den gære færdig, kan det nemt gå som mit første forsøg, flasker der går i stykker pga. trykket, huset fyldt med bananfluer.

Som tidligere nævnt ville jeg bruge 200 g sukker opløst i kogende vand.

Dit flaskedypningsforsøg tyder på, at flaskerne ikke kan slippe overtryk ud, jeg ville IKKE bruge kogende vand, du kunne stå med en sprængt flaske i hånden.

Som nævnt, fransk og engelsk cidre/cider, laves såvel i tør som sød udgave, ingen af dem bliver til champagne af den grund.

Jeg ville i første forsøg holde mig til den tørre model, som smager dejligt, og det er jo ikke en børnedrik!

Du kunne prøve efter nogle dages gæring at lægge et par flasker i varmt vand, gæren dør ved ca 40 grader, og sammenligne med dem der har fået lov at gære helt ud, når de alle er klar, så har du lidt erfaring til næste gang.

God fornøjelse

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 06-11-13 07:57

Citat
Når gæringen skal være færdig = ingen bobler i 5 minutter, inden der tilsættes karboneringssukker, er det ganske enkelt for at være sikker på, at trykket i flaskerne ikke bliver for højt.

okay men hvorfor skal man lade den gære helt ud indtil sukkeret er væk, hvis man alligevel tilsætter karboneringssukker bagefter? karboneringsukkeret vil jo også lave et tryk i flaskerne..
forstår det ikke helt..

Citat
Dit flaskedypningsforsøg tyder på, at flaskerne ikke kan slippe overtryk ud, jeg ville IKKE bruge kogende vand, du kunne stå med en sprængt flaske i hånden.

jeg vil godt lige prøve forsøget igen for det jeg gjorde var at putte flaskerne ned i en lille skål hvor vandet ikke kom højere op end til halvdelen af flasken..
for at lave testen ordenligt skal jeg så bare tage en tom kold flaske med låget spændt på og sænke den ned i varmt vand (så varmt at man stadig kan røre ved det) i sådan en dybde at hele flasken er under vand?

Citat
Du kunne prøve efter nogle dages gæring at lægge et par flasker i varmt vand, gæren dør ved ca 40 grader, og sammenligne med dem der har fået lov at gære helt ud, når de alle er klar, så har du lidt erfaring til næste gang.

der var en som fortalte mig om den metode, men han mente nu at det var 60 grader de skulle op på før gæren døde..
men han sagde man kunne gøre det hvis en af mine flasker sprang, og jeg ville forhindre resten i at springe, for det er gæren som laver et stort tryk i flaskerne.. er det rigtigt?
men kommer der ikke et endnu større tryk når man først begynder at varme dem op? så burde de da for alvor springe..

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 06-11-13 10:11

Jeg synes det går i ring.

Hvis du ikke ved hvor meget sukker der er i væsken, aner du ikke hvor meget sukker=stort tryk, du får når du tilsætter sukker, og risikerer for højt tryk. Selv hvis flasken holder til trykket, kan de virke som en rystet flaske champ, der er ikke meget tilbage i flasken.

Overtryksforsøget med patentpropsflasken skal være med hele flasken i det varme vand, og til at stoppe gæringen skal også hele flasken, inkl indhold, op på de ca 40 grader, så vandet skal være varmere end 40 grader.

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 06-11-13 10:20

okay nu forstår jeg det bedre..

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 12-11-13 22:47

jeg har anskaffet mig en Oechslevægt/Vægtfylde/Hydrometer.. helt præcist denne her:
http://www.hobbyunivers.dk/produkter-til-cider-fremstilling/maaleudstyr/vaegtfylde-hydrometer.htm

og dette 250 ml måleglas:
http://www.hobbyunivers.dk/maaleglas-250ml.htm

men hvordan tjekker jeg sukker indholdet i min cider?
skal jeg bare tappe lidt cider fra hanen på mit gærkar og fylde måleglasset op, og så få det til at blive 20 grader og ligge hydrometeret ned i, og der hvor vandoverfladen er på skalaen på hydrometeret er det S.G.?

hvor meget cider skal jeg fylde i måleglasset?
hvor længe skal jeg vente før jeg kan lave en korrekt aflæsning af S.G. efter jeg har lagt hydrometeret ned i ?

hvilken S.G. skal den ned på før cideren er færdig?
jeg har læst på http://www.hambletonbard.com/ at hvis S.G. værdien forbliver den samme ved en aflæsning og en anden aflæsning 1-2 dage efter så er gæringen stoppet og den kan tappes på flasker.. vil det sige at hver gang man aflæser S.G. værdien skal man vaske målebægeret og hælde en ny potion cider i fra gærkaret..?

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 05-12-13 15:42

Søger en kompost kværner, frugtkværn, elektrisk rivejern, malingmixer, maling blander, mørtelblander, mølle, granulator, flishugger, blender, knuser eller andet som kan kværne æbler til saftpresning, eller bare en ide til hvordan man kan bygge noget selv.. både manuelt og elektrisk udstyr er acceptabelt.. ønskes gratis, eller bare til lån for en enkel dag. Jeg kan låne min saftpresser ud eller give æbler eller most til vedkommende som gengæld, eller vi kan presse saft sammen.. Århus og omegn..

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 17-12-13 14:32

Jeg har lavet 30 liter cider som har stået og gæret, men jeg har ikke holdt øje med det, men da det stoppede med at boble i gærlåsen i dag tjekkede jeg oechslevægten og den var på 1005, og cideren smagte ret tør..

den skal selvfølgelig i flaske med det samme, men hvis jeg gerne vil gøre den sødere, hvordan bærer jeg mig så ad?

sidst jeg lavede cider kom den helt ned på 1003, så jeg tilføjede bare noget sukker for at få den op på en oechslevægt på:
1003 - 0 g. sukker pr liter
1008 - 13,5 g. sukker pr liter
1013 - 27 g. sukker pr liter
1018 - 40,5 g. sukker pr liter
(2,7 g. sukker pr liter øger oechslevægten med 1)

så lod jeg det stå i flasker i en måneds tid og smagte på de 4 forskellige blandinger med hver deres sukkerindhold, men de smagte alle meget tør..

hvorfor virker det ikke når man tilføjer sukker? har cideren bare omdannet det til alkohol fordi gæringen har fortsat i flasken eller hvad er der sket..?

Jeg har også noget saft som ikke er blevet sat til gærring og den har en oechslevægt på 1060.. kan det blandes op med cideren for at hæve værdien denne her gang, istedet for sukker? hvordan regner jeg ud hvor meget jeg skal tilføje?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-12-13 17:45

Citat
har cideren bare omdannet det til alkohol fordi gæringen har fortsat i flasken eller hvad er der sket..?

Ja, gæren vil (indtil alkoholprocenten er så høj at gæren dør) omdanne alm. sukker til alkohol.

Hvis du absolut vil have sødme i din cider, skal du have fat i kunstige sødemidler, fx dette

http://www.maltbazaren.dk/shop/sorbitol-1-liter-1749p.html