/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Hvilket "værktøj"?
Fra : Jamsemor
Vist : 640 gange
100 point
Dato : 30-09-13 02:27

Måske det helt forkerte sted at spørge, men ved ikke lige hvor det passer ind
Jeg har en rund plade som jeg vil lave et ur på.
Hvordan finder jeg midten helt præcis?
Derefter skal jeg jo placere tallene rigtigt.
Det må være noget med 30 grader mellem hver.
Findes der et smart værktøj til dette formål?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 30-09-13 02:43
Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 30-09-13 08:17

Det er jo nemt hvis du har en passer, stil passeren på en halv diameter og tegn en skive på en avis eller pap. Klip skiven ud og hold den over urskiven så har du prikken i centrum.
Lægger du papiret sammen 2 gange har du de 4 tal, 12-3-6-9 til skiven.

Man kan også afsætte en halv diameter (radius) med en tommestok 5-6-7 steder på skiven fra kanten og mod midten så godt du kan ramme det, så får du en god nøjagtig skæringspunkt af linierne.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 30-09-13 08:19

Du tager en stor vinkel og placerer det ene ben på periferien og det andet ben går så igennem centrum. Så laver du en lille streg ved midten. Vinkelen flyttes så f.eks en kvart omgang og det gentages. Gør det 3 - 4 gange og der hvor de små streger i midten af cirkelen krydser hinanden er centrum.
For at dele cirkelen skal du bruge en passer. Radius giver 60 gr. målt fra et mærke. Så kunne man finde 30 gr. i midten, som også kan findes med en ret vinkel, der står vinkelret på stregen mellem de to mærker, der udgør 60 gr. og det andet ben gennem centrum.
Man kan bruge en snor og en blyant til at lave cirkelen med, hvis man ikke har en fin passer i den størrelse.

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 30-09-13 12:52

Et vilkårligt sted på den runde skive tegner du en streg. På nøjagtig midten af denne streg tegner du en lodret linje, som nu deler skiven i to lige store arealer. Midtpunktet på denne lodrette linje er skivens centrum -
bruger meget denne metode ude i haven f.eks.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 30-09-13 13:39

Citat
Jeg har en rund plade som jeg vil lave et ur på.

placer skiven på en spids genstand,
skiven vil vælte,.. indtil du flytter skiven, så den ligger præcis på midtpunktet,

print en urskive ud i mindre diameter, og opmærk tallene,
færdig.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-09-13 14:17

På en cirkel med radius 1 er priferien jo 2 * pi * r = 6.2832,
en tolvte del bue er så 0.5236, men kården er jo lidt kortere,
du husker sikkert formlen:
kården er lig med diameteren gange sinus til buens halve gradstørrelse

sinus til 360/12/2 = 15 grader er 0.2588
korden er så det dobbelte for radius 1 = 0.5176

så for hver radius r du tegner en cirkel med
afsætter du 0,5176 * r i tolvte bidder hele vejen rundt,

en god kontrol er at du netop får 12 kårder?

0.2588

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 100 point
Dato : 30-09-13 14:31

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-09-13 15:02

Når det nu er så heldigt at radius når lige 6 gange rundt,
kan man selvfølgelig gøre det med en passer, men hvem har en passer på flere meter?

Og jeg synes ikke om den måde tegneren fandt lodret og vandret på, ikke nøjagtigt
han skulle hellere have halveret en af 60 graders vinklerne, kan også gøres med passer.

Lettere, tegn et stykke af cirklen igen med samme snor radius fra din pind,
afsæt samme snor radius på periferien til de 60 grader, fold en gang
og du har de tolv lagkage stykker med 30 grader hver..

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-09-13 20:05

Selv mennesker uden matematisk ´grund uddannelse´
Kode
kan vel finde ud af at lave en klokke
eller, skal man til at efter ud danne sig, bare for dét.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-09-13 20:48

Nu ved jeg ikke hvem du hentyder til, dig-selv,

de formler jeg først kom med, er ren mellemskole matematik,
og senere har jeg også forklaret, hvordan spørgeren kan klippe det ud i pap.

ellers i stedet for at investere i dyrt værktøj til noget så simpelt, kan man jo købe en vinkelmåler,
den kan fås i enhver boghandel, og 360 grader delt med 12 er stadig 30 grader,
og stadig halvdelen af hvad du får ved at afsætte radius ud på periferien...

Hvor svært kan det være, ude i haven? eller inde på tegnestuen??

Med eller uden efteruddannelse: A fool with a tool is still a fool...

Godkendelse af svar
Fra : Jamsemor

Dato : 01-10-13 00:43

Tak for svaret mig-selv.