/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Vildt i kødgryden
Fra : sigfrid
Vist : 1341 gange
100 point
Dato : 22-09-13 18:08

Nu vil jeg spørge jer kære jægere da i jo til tide har snakket om mad.Der er nogen der lægger alt vildt i kærnemælk natten over,man mener at kærnemælk mørne kødet.Fjerne måske også den harske smag fra kødet mener nogen.Er det bare en gammel skrøne eller noget om snakken? hvad mener i og hvordan laver i jeres kød?
V.H Sigfrid.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 22-09-13 19:09

Det eneste vildt "mutter" lægger i kærnemælk - natten over - er edderfugle.
Grunden til hun lægger edderfugle i kærnemælk er fordi, det eliminere chancen for at de smager tran(n)et.

Mvh.
Tommy

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 22-09-13 20:25

Helt rigtigt ommy - t. Vildt skal ikke i kærnemælk - med undtagelse af edderfugle.

Satans! Jeg kan ikke skrive stort t. Ud til kompressoren.

Mvh.
onganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 22-09-13 20:38

Lad mig nuuuuu se. TTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTT - uhu yes. Så er store T tilbage. Dejligt.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 22-09-13 20:42

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX.....Satans, jeg kan ikke skrive C.......... joooo nu kom den.

Tonga, din slubbert.

Mvh.
Tommy.

Accepteret svar
Fra : Øjenvidnet4

Modtaget 100 point
Dato : 22-09-13 22:01

Hej Sigfrid.

Jeg er helt enig med de øvrige i, at man ikke skal lægge vildt i kærnemælk, udover edderfugle, som jo er beskrevet af Tommy.
Personligt er jeg af den mening, at vildt, som alt andet kød, skal hænge til modning, for at enzymerne i kødet skal have tid til at mørne kødet !
Hængetiden afhænger af temperaturen vildtet befinder sig i. For hjortevildt og harer kan følgende tommelfingerregel bruges: 40 graddage; hønsefugle 30 graddage og andefugle 20 graddage. (Graddag er lig med udetemperatur - eks. med hjortevildt ved 10 grader udendørstemp. skal hænge i 4 dage)
Derudover er det efter min mening meget vigtigt, at man selv laver sin fond til sovs - det tager lidt tid, men er absolut værd at gøre. Brun knogler, ribben og ukurrant kød kraftigt af i fedtstof (ikke brankes), tilsæt rodfrugter som f.eks. selleri, gulerødder, skalotteløg, lidt timian, evt. lidt hvidløg, salt og peber. Hæld derefter vand ved, som skal dække kødet og lad det småkoge i et par timer. Husk at afskumme suppen, som filtreres fra kød og grøntsager. Kog derefter suppen ind til mindst halvdelen af den oprindelige mængde, evt. mere hvis der ønskes en kraftig suppe (fond) Afkøl og frys suppen ned i isterninge-poser - så har man fond til at bruge efter behag. På samme måde kan man ligeledes lave oksefond, kyllinge-fond, andefond m.m.m.
Vildtkød, skal efter min mening ikke være rødt, men gerne svagt lyserødt og derved bevares også saftigt kød. Server gerne friske hasselnødder som har ligget i en god portvin i mindst 5 dage sammen med rosiner, friske druer, friske æbler som ligger i vand, for at undgå de kedelige brune farver der kommer på overskårne æblestykker, bladselleri og frisksyltede asier. Dertil små kogte asparges-kartofter, evt. vendt i lidt smør på en pande
Ellers brug fantasien - rigtig god fornøjelse.

ØV4
Multi-X³

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 23-09-13 00:03

Wauw - den kopierer jeg lige til fruen. Mange tak.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 23-09-13 07:22

Satans! Jeg kan ikke skrive stort t. Ud til kompressoren.
Mvh.
onganeseren

Det er sgu' da det samme problem Ballegård har !!?? Her har de fleste af os gået og troet, at bb1 ikke kan stave, men det er da hans tastatur det er galt med !!! Selvom han er kompressor-ekspert, har han slet ikke kunnet omsætte den viden til noget brugbart - så derfor lille BalleDoof: Brug din kompressor til trykluft og ikke til vacuum !!??

ØV4
Multi-X²

Kommentar
Fra : Charlottefrich

Dato : 23-09-13 08:10

Jeg laver egentlig vildt, på mange forskellige måder, afhængig af hvilken ret jeg bruger det i.

Fasanbryst steger jeg ofte på panden, på nøjagtig samme måde som kyllingefilet. Fasanlår udbenes og steges liegsom kyllingelår.

Rådyr, krondyr og dådyr bruges ligesom okse og kalvekød i et utal af retter. Lige fra hakkebøffer, rosastegte bøffer og steger, simreretter og lasagner, til kebab, grillspyd m.m.
Vildsvin bruges fuldstændig ligesom tamsvin, med undtagelse af den manglende sprøde svær.

Jeg køber sjældent kød i butikkerne, grænsende til næsten aldrig. Når jeg køber, er det som regel kylling, da vi ikke har overvældende god fasanjagt, hvor jeg går på jagt.

Lægger ikke kød i kærnemælk, men marinerer nogle gange.

Kærnemælk var vist både for at mørne og måske for at tage den grime smag, fra dyr der havde hængt for længe. (Tænker med gru på harer, der hang med tarmene i, til de begyndte at dryppe. Gyyys ) Hare smager skønt, når de brækkes lige så hurtigt efter skuddet, som råvildt og forresten lægges i fryseren efter en dag eller to)

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 23-09-13 16:49

O.K.Når man ved eller som regel har i jo selv skudt viltet og ved hvor længe det har hængt,men hvad ville i gøre hvis i køber det i en slagterbutik eller får det foræret og ikke rigtigt ved hvor meget det forskellige har hængt,hvad ville i så gøre?Skide god forklaring Øjenvidnet4 tak for det.
V.H Sigfrid.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 23-09-13 17:43

Hej Sigfrid.

Hvis du køber hos en slagter/vildthandler/fiskemand, er du nødt til at stole på sælgerens forklaring !
En rigtig fagmand af de omtalte, har ikke spor imod du jager fingrene i kødet, samt lugter til det !
Du kan mærke på kød hvorledes det er og m.h.t. evt. duft/lugt, er du slet ikke i tvivl om, hvornår du IKKE skal købe !! Udseendet kan bestemt også fortælle lidt om hvorledes tilstanden er. Men det forudsætter nok, at du ikke er helt uvant med madlavning o.lign.
Min mening omkring godt modnet kød, uanset type, er at kødet skal være mørkt og tørt og ikke sådan noget man ser i de fleste supermarkeders kølediske, noget nærmest udtværet og sjaskende vådt af (kødsaft?) I de fleste tilfælde bliver man fælt skuffet !!

ØV4
Multi-X²

Godkendelse af svar
Fra : sigfrid

Dato : 25-09-13 16:43

Tak for svaret Øjenvidnet4.For de gode tips,også til Carlottefrich.
V.H Sigfrid.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 25-09-13 17:43

Selvtak Sigfrid og tak for point.

ØV4

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 23-11-13 09:40

Normalt plejer jeg at lægge vildt i rød sodavand natten over - det giver det en fantastisk smag. Det skulle du prøve.