/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Hjælp
Fra : ErasmusMontanus
Vist : 564 gange
50 point
Dato : 14-09-13 06:38

Hejsa

Jeg har været på eftersøgning efter en hjort med min unge hund og den fandt den død, er det i orden jeg har hjulpet jægeren, som ikke kunne finde den.
Erasmus

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 14-09-13 09:01

Naturligvis er det ok med at hjælpe en uheldig jæger, selvom du benytter en ung, uerfaren hund til jobbet - tingene skal læres og her har du så haft chancen for, med succes, at få din træning omsat til noget brugbart - tillykke med det !
Jeg undrer mig lidt over spørgsmålet - der er ingen der kan forbyde dig at bruge din hund til opgaven, blot du husker ikke at gå ind på anden mands område, medmindre du i forvejen har hans tilladelse.
De registrerede schweisshunde har ikke monopol på at finde og aflive anskudt/nedkørt vildt, men mon ikke det var en god ide at få en aftale med en schweisshundefører om lidt hjælp til din træning ??

Held og lykke med træningen fremover.

ØV4
Multi-X

Kommentar
Fra : alexsh

Dato : 14-09-13 09:07

Kan ikke se der er noget forkert i det. Hvis hjorten er såret, er det da bare med at få det fundet så det ikke ligger lider.

Men ja som Øjenvidnet4 rigtig nok skriver, er det med at have godkendelse til at søge efter vildtet så alt går rigtigt for sig.

mvh.
Alex

Kommentar
Fra : ErasmusMontanus

Dato : 14-09-13 11:34

Hejsa igen

Tak for svar, jeg tror min hund er lige så god som en schweisshund, det har den bevist i dag.

Erasmus

Accepteret svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Modtaget 50 point
Dato : 14-09-13 14:33

Hej Erasmus, det var da en god handling - skide godt hundearbejde !!!
-Og pris dig lykkelig over, at du har en hund af den kaliber.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 14-09-13 23:21

Godt gået . . . . men under normale omstændigheder skal man passe på at sætte en ikke-egnet hund på en sådan opgave . . for ikke at spolere eftersøgningen for en registreret schweisshund.
I mit eget tilfælde ville jeg, uden tøven, sætte hende på enhver eftersøgningsopgave.
En ikke-schweisshundefører er også begrænset i eftersøgningen, fordi han/hun ikke har adgang til andres revirer. Det var der så ikke tale om i dit tilfælde - så tillykke med en god hund.

Jagt uden hund er noget møg.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 15-09-13 09:26

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 15-09-13 11:24

En død hjort kan en puddelhund såmænd også finde.

Det er i orden, at på et stykke vildt, hvis man har den fornødne erfaring til det, altså at man ud fra de spor, som er på påskuds stedet kan afgøre, om der med næsten 100 % sikkerhed, er tale om en dødelig kugle, og at dyret har fået den fornødne tid i sårlejet.

Det er ikke ret heldigt, at gå til vores største hjorteart med en en unghund og måske også uden våben, hvis det ikke er forendt, altså hvis man er i tvilv om kugleplaceringen, eller andet så ring til en schweisshundemand, som har den fornødne viden og hund til en sådan opgave, og ikke mindst kan løse opgaven, hvis situationen udvikler sig, overskride skellet etc.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 19-09-13 17:25

Kunne godt tænke mig at se en puddelhund avancere på forbenene frem mod en forendt kronhjort. Den slags kan cirkushunde.

Hmmmmmm! Har altid troet at det staves "pudel" hund. Men på tysk betyder det selvfølgelig noget helt andet

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 19-09-13 19:02

Ein Pudel kan være en puddelhund - en krøltop - et fjols - et skumpelskud - en skæver - en forbier -
ak ja : De fleste betydninger passer sgu' på én vi alle kender, men som jeg ikke "vover" at nævne ved navn. Tænk hvis hans vrede ville ramme mig !!!????

Iøvrigt er pudelhunde nok nogle af de mest intelligente hunde der findes og tilmed meget lærenemme. Oprindeligt en jagthund !!! Det er sgu' sådan én BalleYard skal have - den kan han styre !!!!

ØV4
Multi-X³

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 19-09-13 21:00

Årh! Det var ordet "PUDELN" jeg tænkte på.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 20-09-13 00:02

hvad er problemstillingen
Mvh
BW

Godkendelse af svar
Fra : ErasmusMontanus

Dato : 21-09-13 12:05

Tak for svaret Kaptajn-Tommy.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 26-09-13 15:49

Selv tak..!