/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Swedoor
Fra : Soetoft
Vist : 397 gange
20 point
Dato : 13-09-13 08:51

Hej Alle.

Jeg er i gang med at sætte en muremester villa i stand fra 1905 ca.
Og skal til at skifte dørene, da der pt sider 6 forskellig dører i huset.
En del af dørene er en model der ligner Swedoor craft 03.
Så har tænkt mig at købe resten så de mest muligt ligner hinanden.

Men hvilken type skal jeg så vælge, og gerne hvorfor.

- Swedoor craft 03 compact
- Swedoor craft 03 massiv

1 ting er sikkert, jeg skal ikke have papdøren

Der er stor forskel på prisen om det er en compact ( formpresset men fyldt ud med spændplade) eller massiv, som "almindeligt" træ.

Nogen der har erfaringer med disse dører.

mvh Soetoft

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-09-13 11:08

Døre lavet af "almindeligt træ" vil udvide sig/krympe en del mere med årstider og luftfugtighed end kunstige døre. Ordet kunst kommer af at kunne. Var det mig, ville jeg vælge de formpressede, medmindre de var alt for dyre. hvis du maler dem med linoliemaling, gør det dog ikke så meget, da den følger med træet og ikke sprækker. En plasticmaling vil være for stærk til en trædør, så du lettere risikerer en stiv skal med en løs træindmad som lever sit eget liv, og hvis tilstand, du ikke kan følge på overfladen.
vh
pbp

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-09-13 17:30

>Ordet kunst kommer af at kunne,

Slet ikke enig, når det gælder træværk i gode gamle huse skal man selvfølgelig bruge den ædle vare.
Sidste år solgte jeg mit hus på kun 3 uger, en af hoved årsagerne var en Swedoor i rigtigt træ...

Ordet kunst, for hus ejere/sælgere, kommer af at snyde med et billigt plagiat af ædelt træ.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 13-09-13 19:47

de formpressede holder sig ikke pæne særlig lang tid, så jeg ville nok vælge de massive trædøre

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 13-09-13 20:49

Vi har haft 12 stk craft 04L (massiv) i 7 år og har ikke haft nogen problemer. De er uændret og holder formen alle sammen. Dørene er ret tunge, og ser stadig fine ud.

Kommentar
Fra : Soetoft

Dato : 14-09-13 15:15

trimare46 -- Hvad mener du med de ikke holder sig pæne?
Bliver de skæve, eller?