/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Ekstern harddisk kan ikke åbne
Fra : miss-tk
Vist : 533 gange
100 point
Dato : 05-09-13 16:52

Min computer gik i stå, mens jeg havde en ekstern i brug.
Nu kan den ses men ikke åbnes i "denne computer".
Computeren viser:
Lokal disk (F:) men ikke plads. Når den forsøges at åbnes, skriver den "svarer ikke".

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 05-09-13 17:00

Giv den lidt tid. Svarer ikke plejer at betyde "jeg arbejder"

Kommentar
Fra : miss-tk

Dato : 05-09-13 17:05

Den har stået i en halv time nu. Så der sker nok ikke mere.
Jeg kan dog heller ikke se den eksterne i enhedshåndtering.

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 05-09-13 17:25

Du kunne prøve om systemet kan rette fejlen - den er opstået, fordi disken er blevet afbrudt midt i en skrivning af en fil. Den fil og muligvis flere er muligvis gået tabt - en anden og værre mulighed er at diskens partitionstabel er blevet ødelagt.

Højreklik på drevet - vælg Egenskaber og så fanen med Værktøjer, hvor du igen vælger Fejlretning.

I heldigste fald kan det værktøj få fat i filsystemet på disken og redde, hvad reddes kan.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-09-13 19:24

Er den AKTIV? se i START/ komputer = højreklik/administrer/
ellers plejer dette program at være nyttigt - se video´r
http://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html

Ellers prøv at sæt den i en anden usb indgang?

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 05-09-13 19:45

Om en partition på en disk er sat til at være aktiv, har kun betydning ved opstart af styresystemet.

I bios står der, hvilken fysisk disk maskinen skal prøve at boote på og det bliver så den partition, der er aktiv, den prøver. Derfor kan der kun være én aktiv partition på hver fysisk disk.

Med eksterne diske betyder det ikke noget, medmindre man vil boote fra dem og det er lidt mere langhåret end de fleste brugere vil kaste sig ud i.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 05-09-13 20:57

Citat
Derfor kan der kun være én aktiv partition på hver fysisk disk.

Hvordan vil du så dualboote?

Er harddisken offline i diskhåndtering? Er den initialiseret?

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 05-09-13 21:45

Jeg vil tro at bootmanageren ligger på den aktive partition og så peger videre til den partition, der skal bootes fra.

Såvidt jeg husker med en win 7 installation, så er der en partition først på disken på kun 100 MB og det er den aktive og den, der styrer boot - også hvis man installerer flere systemer på samme maskine, så man får en bootmenu ved opstart.

Med programmet EasyBSD har jeg kigget på kommandolinierne bag menupunkterne og de peger direkte på en fil - winstart.exe - under 'Windows' på en bestemt disk og partition (fra Vista og frem - med XP og tidl. er det NTLDR, der starter bootprocessen og boot.ini, der indeholder en evt. bootmenu).

Det er lidt komplicerede ting, man ikke så tit kigger nærmere på, så jeg påstår ikke bare at have ret, men jeg mener bestemt ikke aktiv-status kan spille ind her.

Det værste, jeg lige kan forestille mig, er at partitionstabellen er gået i stykker. Det har jeg selv prøvet med en intern disk i forbindelse med at jeg var nødt til at trykke på 'reset'-knappen. Dengang redede jeg situationen ved at være så heldig at have to ens diske med helt ens partitionering og jeg oprettede så en ny partitionstabel på den skadede disk mage til den anden disks - og vupti, var alle filerne der igen. - Så heldig er man ikke altid.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-09-13 21:56

Nemlig kun een aktiv partition ad gangen på en HD.
Boot vælgeren kan ligge på sin egen lille partition / MBR eller på en større partition.
Bootmanager/vælger kan så pege på adskillige primære/logiske partitioner, med hver sit styresystem.

Hvis man med et partitionerings program forsøger sig med 2 aktive partitioner vil resultatet altid ende med kun een der er aktiv (boot)

Måske kan den harddisk læses med en linux Live CD

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 07-09-13 00:07

Ja, den lille partition på 100 mb er normalt usynlig, men jeg lavede noget rod ved at prøve at installere win 2003 efter win 7 og det ødelagde win 7's startfiler - det var rigtig smart - sådan mener jeg det har været fra win Vista (alle win 6.x) - xp og 2003 er win 5.x.

Jeg kan ikke lige se, hvad en linux live cd skulle kunne hjælpe - jeg går ud fra at filsystemet eller partitionstabellen har taget skade.

Slår alt andet fejl har jeg selv engang her på Kandu fået anbefalet 'testdisk', som kan finde filer på en disk uden filsystem eller partitionstabel - man får så alle, også slettede og navnene bliver 000000001, 000000002 osv. - så det er virkelig en nødløsning til f.eks. uerstattelige tekster eller billeder - man skal jo selv sidde og finde ud af, hvad det er for filer og programmet er lidt langhåret.

Mon vi har tabt miss-tk - jeg synes vi mangler noget tilbagemelding...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-09-13 11:10

Jeg håber på at det ikke er partitionstabellen, men noget andet der blokerer, som linux kunne hoppe over og direkte ind til filerne.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 07-09-13 13:08

Citat
Mon vi har tabt miss-tk - jeg synes vi mangler noget tilbagemelding...

Selvfølgelig har I tabt hende, I læser jo ikke hvad hun skriver, men løber bare ud på et side spor om aktive partitioner

Citat
Jeg kan dog heller ikke se den eksterne i enhedshåndtering.

Som Mig-Selv skrev
Citat
Ellers prøv at sæt den i en anden usb indgang?

Det første og vigtigste er du kan se disken i enhedshåndtering, så prøv en anden USB port

Citat
Min computer gik i stå, mens jeg havde en ekstern i brug.

kan du komme lidt mere ind på hvad du mener med gik i stå ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-09-13 14:55

Nå ja - men jeg ville nu nok kigge efter den i diskhåndtering.
Start > højreklik på computer > vælg administrer > og vælg så diskhåndtering.

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 07-09-13 16:16

Det er da noget pjat, JegErHer - hun blev foreslået at vente - det virkede ikke - så at prøve diskreparationsværktøjet i windows - siden har vi intet hørt.

Det andet disksnak er da ikke helt ved siden af sagen og man lærer vel hele tiden lidt mere af at komme rundt om problemerne og sammenligne erfaringer.

@ Eyvind - ja, det kunne man vel godt håbe - det ville være bedre, end det jeg frygter.

Man kan jo forestille sig meget - det kunne også være at der er gået kludder i usb-portenes drivere, så det kunne hjælpe at af- og geninstallere dem.

Og meget andet - vi mangler input...

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 07-09-13 21:33

@sferling , hendes tråd så derfor meget forvirrende at skulle læse om bios. synlig & usynlige partitioner and meget andet, som intet har at gør med det problem hun spørger om.
Misforstå mig ikke, viden er altid godt men når "man" sidder midt i en problem og mangler sine data, har de fleste ikke "lyst" til at læs/høre om alt muligt andet. Hvorfor jeg mener vi bør holde den slags chat/info i andre tråde.

PS. hører vi intet fra miss-tk i løber af weekenden hopper jeg af tråden

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 07-09-13 23:37

Jo, jeg kan da godt se at alt det 'udenoms', vi fordriver ventetiden med, kan være forvirrende, men hun spurgte, fik svar få minutter efter og meldte tilbage efter få minutter. Få minutter efter igen efter kommer jeg med et nyt forslag og siden har vi intet hørt...

Kommer der et svar, går vi videre, hvor vi slap miss-tk - ellers er der vist ikke mere at sige

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 08-09-13 09:06

@sferling fuldt forståeligt, men måske vi så burde mærker vores 'udenoms snak' så det er tydeligt det ikke direkte har noget med tråden/bruger? at gøre.

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 08-09-13 15:51

Det kunne da være en meget god idé - man kunne f.eks. sætte et 'OT' (off topic) foran, som man gør nogle gange på debat-steder. Det tror jeg at jeg vil begynde på - jeg må nemlig indrømme at jeg har en tendens til at komme ud af en tangent.

Jeg har nok den forestilling om sådan et sted her at dem, der deltager i løsningen af en brugers problem, også lærer lidt af hinanden, sådan at forummet hele tiden bliver lidt klogere samlet set.

Nå, mon ikke mis-tk har fået disken til at virke selv...

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 08-09-13 21:06

OT: jeps man kan altid lærer noget nyt :)

Ja tror jeg også, folk har det med at glemme at at de har sat andre i gang med noget, når deres problem/spørgsmål har løst sig.
Jeg har fjernet flaget om at blive opdateret om denne tråd, ses nok i en anden tråd på et tidspunkt.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-09-13 22:20

Øh??? Skal de ikke være 'der' eller skal de bare stå som ind-aktive/ ikke registreret.

Har selv haft problemet efter et kraftigt Virus angreb (ikke forkælelse) og der kunne jeg ikke se andet end 12 eksterne usb diske/ RAW diske - at jeg kunne se dem, var vist et únder???
men de skulle 'bare' gen - aktiveres igen, gennem Komputeradministration.

Ellers findes der et meget godt værktøj (fra anden bruger) der hedder noget med HP disk tools/ eller noget i den henretning, som burde kunne finde disken, og bag efter kan man bruge det link jeg lå - og genskabe disken med originalt indhold = svært, men det tager selvfølgelig sin tid/ timer og dage, men tilbage kommer det altså - før eller siden.

Men problemet har sikkert løst sig ? ny puter eller..