/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Kan ikke installere programmer
Fra : sonjor
Vist : 747 gange
300 point
Dato : 04-09-13 18:04

Hej
Uha, nu er vi i problemer her.Idag var her en itmand for at installere Thunderbird i den hensigt at oprette en speciel mailadresse til vandværket (som min mand er formand for). Han kunne ikke installere på computeren (Win 7), og mente der var kommet noget uheldigt ind. Han installerede så via min PC (Win 8), så adressen er nu oprettet og fungerer. Jeg har skannet med Malwarebytes og Microsoft Security Essentials og fandt også noget, som så er fjernet. Har genstartet, og ville så prøve at installere et andet program, men umuligt. Har selvf. først renset med CCleaner. Der kommer en besked om at filen er corrupt, hvilket de jo ikke alle kan være. Har nogen et godt råd til mig/os??

mvh Sonja

Kommentar
Fra : sonjor

Dato : 04-09-13 18:06

Sig helst ikke, at jeg skal lave en systemgendannelse, da den nye installation jo så ryger igen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-09-13 20:51

Systemgendannelse - nej men en systemgendannelse kan du lave ved at gå lidt tilbage i tiden, til før det gik galt.
Systemgendannelse rører ikke ved dokumenter, filer eller billeder.
Men muligvis installerede programmer der er installeret efter det gendannelses punkt som du vælger.

Start > skriv i søgefeltet > systemgendannelse > og klik på systemgendannelse oppe i det åbnede vindue > næste >marker gendannelses datoen > næste > følg guiden

Ps. Jeg er selv formand for et lille vandværk og bruger Firefox > med google.dk som startside og en gmail til foreningen. Alle mail fra kommunen løber ind til foreningens gmail (som bestyrelsen også kan læse) Denne forenings gmail bliver samtidig viderekopieret til min egen gmail.
Fra min egen gmail kan jeg vælge hvilken afsender mine mails skal have.

Kommentar
Fra : sonjor

Dato : 04-09-13 21:11

@Eyvind.

Jamen det er jo først idag, da "It-manden" installerede Thunderbird og satte en helt speciel mail-adresse op, så min mand bare skal vælge ikonet til Thunderbird, så er han direkte inde på mailen og kan læse/skrive og sende uden at logge på med kode. Han er ikke så velbefaren i it, så det er en stor hjælp for ham. Jeg selv bruger altid kun webmail, derfor kunne den ikke bruges. Alt det han der lavede, ryger jo ved en systemgendannelse, ikke sandt?
Jeg ved ikke så meget om vandværket, men vi fik at vide at vi skulle bruge den Thunderbird, han lagde ind. Jeg kan sagtens selv installere Thunderbird, men alt det andet han lavede, kan jeg ikke, og det koster at få ham herud igen.
Vi var enige om, at jeg skulle prøve at rense, hvilket jeg har gjort som beskrevet - ØV

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 04-09-13 22:08

Godt nok en rodet forklaring.
ITmanden kunne ikke installere på Win7, derfor har han installeret på din Win8.
Så langt så godt, men hvilken maskine er det nu du har scannet og som du ikke vil lave systemgendannelse på ??
For han kunne jo ikke gøre det på Win7 så der er vel intet af "hans" på denne ?

PS. ITmanden sætter kun specielle programmer op for at gøre det indviklet, da alle i huset kan ha lige så mange Web-Mail adresser de ønsker uden det giver problemer for de andre.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 300 point
Dato : 04-09-13 22:16

Det lyder underligt at Thunderbird er en forudsætning for at kunne bruge en bestemt mail-adresse.
Det er måske en mail som er knyttet til et bestemt domæne som også er vandværkets hjemmeside.

Mine mail-adresser kører også via web - altså
www.google.dk > mail > eks. foreningens mail-adresse
Når jeg starter Firefox er jeg også automatisk logget ind til foreningens mail-adgang.

Ja hvis gendannelses punktet ligger lige før installation af Thunderbird, vil denne installation sikkert forsvinde, og skal geninstalleres.
Men men - hvis denne """ IT mand """ har lavet kludder i computerens opsætning - må det da være ham som retter sin fejl.

Computere er til for brugerne og ikke omvendt.

Kommentar
Fra : sonjor

Dato : 04-09-13 22:23

Ja det er lidt rodet, men det er altså også indviklet for mig. Jeg kan ikke forklare, hvad han gjorde præcist, for han rendte fra den ene til den anden computer, og havde selv en usb-nøgle med også. Det korte af det meget lange er, at Thunderbird er installeret og den spec. adresse sat op til min mand på Win7, som altså bare ikke vil lade noget som helst installere, når jeg prøver. Jeg kan downloade div. prog. på Win7'eren, men når jeg kommer til set-up, får jeg besked på, at filen er korrupt hver gang. Var det nogenlunde forståeligt. Det er Win7'eren der trænger til rensning, men systemgendannelsen vil jo slette hans arbejde.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-09-13 22:23

Jeg kommer i tanke om, at din mand måske ikke er logget på computeren som administrator eller har adgang som superbruger (installations rettighed)

Hvis i kender koden til admin logind kan i prøve dette:
Start > den lille pil ved siden af "luk computeren" > vælg log af
Log så på som admin og admin-kode
Nu er du administrator og har alle rettigheder.

Det er så muligt at ændre hvordan der skal logges ind hver gang.

Kommentar
Fra : sonjor

Dato : 04-09-13 22:34

@Eyvind. Den kører kun med administrator-rettigheder. Det er altid mig, der downloader og installerer og altid som administrator: (undskyld mig, men det kan han slet ikke finde ud af), så han kan ikke lave ulykker. Han kan spille kabaler og så lige gå på vores fælles gmail, og læse og skrive mails der. Nu skulle han så lige lære Thunderbird, og det kan han også, men JEG er ikke tilfreds med, at jeg ikke kan installere andet, der må jo ligge noget møg et sted. Derfor prøvede jeg at hente f.eks. F-secure online skanner, men NIX. Det samme med Housecall Launcer (også en onlinescanner) og Kingsoft antivirus (som jeg også selv har på Win 8).

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-09-13 22:39

Ok - det var bare de muligheder jeg kunne se.

Godkendelse af svar
Fra : sonjor

Dato : 04-09-13 22:44

Tak for svaret Eyvind. Jeg tilkalder "specialisten" i morgen