/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Kun kujer til aften
Fra : svendgiversen
Vist : 910 gange
67 point
Dato : 02-09-13 17:37

Jeg får kun kujer til min aftensmad, kan man ikke klage over dette?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 02-09-13 17:39

Hvad er en "kuje"?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-09-13 17:44

En kuje er det sønderjyske ord for ålekvabbe, en spise nogen her bedre kan lide end ål,
selv opfatter jeg det som en krydsning mellem frøer og ål, og jeg har svært ved at spise det/dem.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 77 point
Dato : 02-09-13 17:51

Når der ikke er ål, må man nøj's med kujer=ålekvabber, det prøvede jeg masser af gange mens jeg havde ruse!

Hvis de er rimeligt store er de fine i stegt tilstand med persillesovs og kartofler, og ligesom hornfisk har de grønne ben, som er nogenlunde nemme at finde.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 02-09-13 18:28

Frølår er vel heller ikke ringe. Så kan kuje vel også være udmærket.

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 02-09-13 18:29

Pak fisken i en frysepose og placer den i nænsomt i skraldespanden. Gå derefter i langsomt tempo til den lokale Grill imens du spekulerer om det skal være nr. 34 eller 47... Vælg derefter nr. 54 med det hele og server den med en porter.

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 02-09-13 18:32

......men klag til et kommunalbestyrelsesmedlem - der er snart valg og han/hun serverer gerne en gang valgflæsk!

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 02-09-13 19:14

det kan sgu være farligt at klage over maden.
min ekskone havde fået den ide, at jeg skulle til at lave mad. men hun klagede over maden stort set hver dag, med det resultat at hun nu benævnes som de 65 overflødige kilo.
så nu skal jeg bare sørge for mad til mig selv.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-09-13 20:39

svendgiversen

Du er flyttet ind hos din nye kone. Hvis du er utilfreds med maden, så må du enten sulte eller selv stå for madlavningen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-09-13 20:40

Jeg overlevede og de smagte faktisk godt, næsten som ål og ikke så fede.

Siden jeg satte min første ruse for ca. en måned siden har jeg fanget 20 - 30 kujer,
over 100 krabber og en enkelt lille ål; hidtil er alle smidt ud igen.

Dog undtaget de 5 kujer vi spiste i dag, og fremover vil vi nok beholde og spise flere kujer.

Ikke krabber, selv om der er enkelte store, også af de fine røde,
her kan man vist både spise kløer og lave suppe, men det er ikke lige mig.

Forhåbentligt får vi snart flere rigtige ål og også fladfisk...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-09-13 20:58

Jeg får kun kujer til min aftensmad, kan man ikke klage over dette?

Det er jo din egen fangst ...

Citat
Jeg overlevede og de smagte faktisk godt, næsten som ål og ikke så fede.

Siden jeg satte min første ruse for ca. en måned siden har jeg fanget 20 - 30 kujer,
over 100 krabber og en enkelt lille ål; hidtil er alle smidt ud igen.

Dog undtaget de 5 kujer vi spiste i dag, og fremover vil vi nok beholde og spise flere kujer.

Så er det jo godt, at du ikke har noget at klage over.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 02-09-13 21:04

Citat
Jeg overlevede og de smagte faktisk godt, næsten som ål og ikke så fede.

Siden jeg satte min første ruse for ca. en måned siden har jeg fanget 20 - 30 kujer,
over 100 krabber og en enkelt lille ål; hidtil er alle smidt ud igen.

Dog undtaget de 5 kujer vi spiste i dag, og fremover vil vi nok beholde og spise flere kujer.

Ikke krabber, selv om der er enkelte store, også af de fine røde,
her kan man vist både spise kløer og lave suppe, men det er ikke lige mig.

Forhåbentligt får vi snart flere rigtige ål og også fladfisk...

Jamen det lyder jo næsten som om, at du er blevet omvendt.

Min far hentede tit fisk i en havn, og forsynede familie, venner m.fl., og da jeg var teenager var min opgave, at flå ålekvabberne og pille rejerne.
Min storebror flåede ålene og fladfiskene.

Og jeg savner seriøst, at spise ålekvabber.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-09-13 22:05

Nej, jeg er ikke blevet omvendt, kujer = ålekvabber er stadig en mellemting mellem ål og frøer,
men friske og vel tilberedt af min, rigtigt ret nye, kone smager de udmærket,
og jeg vil ikke klage yderligere, det ville også være uklogt.

Jeg håber dog snart at fange flere rigtige fisk...

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 02-09-13 22:33

Jovist kan du klage over maden, men nytter det, når du har fælles husholdning?

Forhåbentlig får du ikke kun kujer, men et eller andet godt tilbehør dertil,

Hvad med en omgang kujesuppe http://www.madabc.dk/Kujesuppe+-+Ålekvabbesuppe.aspx?id=0&l=K&dbid=19fca0f0-8c89-4951-bd2b-a2382920ed17&t=128661552720000000

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-09-13 23:08

Send lige lidt ålekvabber, for det er næsten umuligt at skaffe ål her ved hovedstaden.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 02-09-13 23:37

Jeg elsker ålekvabber! På tysk hedder die Aalquin.
Velbekomme
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-09-13 12:53

Tak for svaret vagnr.

Også tak til alle andre, det må jo være mig der ikke synes om deres udsende, "frog look", ikke kønt.

Da jeg ikke ved hvor og hvordan jeg skal sende dem til jer, smed jeg mindst 10 kujer ud i dag...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 03-09-13 13:02

Selv tak, svendgiversen.

Mad handler nok mere om vaner og fordomme end om smag!

Vi skal altid have hele taskekrabber på vores bryllupsdag, kan vi ikke finde dem hos fiskehandleren nøjes vi til tider med hummer, krabben har så meget dejligt "snask" i kroppen, mums