/ Forside/ Interesser / Helbred / Naturpleje / Spørgsmål
10  pve 300
Naturpleje af skov
Fra : sigfrid
Vist : 746 gange
100 point
Dato : 31-08-13 08:42

Hej.
Nogen der ved hvordan man plejer skove i Danmark.
Når jeg går i nogen skove har der været disse store skovmaskiner for at skove,men de levner som regel store stammer og grene det ser noget sjusket ud.Flytter man aldrig så dan noget,der går jo en evighed inden det forsvinder,så må man da hellere forære det væk til folk der vil rydde det op.Har ikke selv brænde ovn.V.H Sigfrid.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-08-13 11:59

De store skovmaskiner kan ikke sammenlignes med naturpleje, bare for at sætte det på plads, det er rydning af skov og ikke pleje.
Her i området bruges de store maskiner også men der bliver ryddet op, der fældes et mindre stykke skov ad gangen, først fjernes stammerne og grenene bliver hugget til flis, senere kommer en rodfræser og så kan man næsten ikke se at der engang var skov, og til slut plantes nye træer, det foregår over nogle måneder - op til et år eller mere.
Jeg ved ikke hvor længe det omtalte stykke forhenværende skov som du har set har ligget, men mon ikke der med tiden bliver ryddet op og plantet nye træer

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 31-08-13 12:22

Dyrene bryder sig ikke om parker.

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 31-08-13 16:29

Til o.v.n
Jeg ved ikke hvor længe det skal gå.men det jeg snakker om er vel gået cirka et år.Og ja bare det bliver hugget til flis så er det vel fint,om stubberne genere ved jeg ikke.
Og Luffe A jeg mener ikke de skal lave en park bare rydde lidt op.
V.H Sigfrid.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 31-08-13 16:57

Nåle og smågrene og ikke salgbart træ bliver altid liggende i skoven, da ca. 70 % af den optagede næringsstofmasse findes i disse rester.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-09-13 00:44

Det er umulig for os at gætte hvorfor der ikke er ryddet op, det kan være skovejeren som har aftalt med entreprenøren at han selv vil rydde op, og så ikke har fået sig taget sammen endnu, måske arbejder de bare langsommere eller har travlt på flere områder og endnu ikke haft tid til skoven du har set, måske er entreprenøren gået konkurs midt i arbejdet - ja der er mange muligheder, at den forhenværende skov bare skal blive liggende med tykke grene til de rådner væk lyder usandsynlig, tyndere grene bliver altid liggende som gødning til de nye træer og fræses ned sammen med rødderne, men det har katekismus fortalt i et indlæg ovenover.
Mine lætræer omkring gården blev fældet på grund af elmesyge, der ligger smågrenene endnu 2 år efter, det ser ikke pænt ud -indrømmet - jeg har plantet nye træer med spade imellem stubbe og grene, men her er altså tale om et mindre areal, større arealer bliver altid behandlet med maskiner

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 01-09-13 16:50

Jeg er helt med på at smågrene og kvas bliver liggende,men er der nogen grund til at hele stammer bliver liggende? V.H Sigfrid.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-09-13 17:33

Citat
er der nogen grund til at hele stammer bliver liggende?
det er der sikkert træ kan sælges og ingen lader penge ligge og flyde på skovbunden uden grund, men jeg kan ikke vide hvad grunden er, alt vi kan komme med kan kun være gætterier

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 02-09-13 08:12

Kan det være en slags betaling til den der skal rydde op efter store maskiner,de store stammer selvfølgelig. V.H Sigfrid.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 50 point
Dato : 02-09-13 12:49

Citat
Kan det være en slags betaling til den der skal rydde op efter store maskiner
det kan udmærket tænkes at skovejeren har aftalt med entreprenøren at han selv, eller nogen han kender, fjerner træer og grene - og så ikke fået det gjort endnu.
Men det er altså gætterier, har du ingen mulighed for at spørge ejeren af skoven?

Godkendelse af svar
Fra : sigfrid

Dato : 02-09-13 16:28

Tak for svaret o.v.n..
Nej jeg ved ikke hvem skovejeren er,måske staten.Nu vil jeg da gå og holde øje med hvad der sker det næste år. V.H Sigfrid.

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 02-09-13 16:34

Undskyld o.v.n du skulle have haft 100 point,der bliver nok en anden gang til at rette fejlen.
V.H Sigfrid.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-09-13 00:53

Citat
der bliver nok en anden gang til at rette fejlen
sikkert det skal du ikke tage så tungt