/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
kuglehane/ballofix ny - kan ikke dreje?
Fra : jobestar
Vist : 3615 gange
50 point
Dato : 29-08-13 13:31

Hej jeg har lige købt en 3/4 kuglehane med et rødt T-håndtag i Silvan. Jeg kan ikke dreje den.

Prøvede også andre i butikken og det var det samme, som om de sad fast. Spurgte selvfølgelig en medarbejder man han var ikke til hjælp.

Er der et eller andet trick jeg ikke kender? Skal den monteres før den virker? Skal jeg løsne den der lille bolt der siddet på toppen af grebet?

Den ligner meget den her:
http://www.vvs-eksperten.dk/index/kuglehane-m-t-greb-m-n-3-4-p27902

Vh

Kommentar
Fra : myg

Dato : 29-08-13 14:50

Min erfaring med kuglehaner/Ballofix er at de meget nemt kommer til at gro fast, og tvinger man dem så åben, bliver de som regel utætte.
De bør dog ikke sidde fast allerede når man køber dem

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 50 point
Dato : 29-08-13 15:02

Bare tag godt fat.
Når den har været bevæget nogle gange, går den lettere.
Den på billedet skal drejes 1/4 omg med uret.
VH Palle

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-08-13 15:04

Men hvis dens muffeende er skruet på en rørendes gevind, og skruet for dybt, så kan du ikke bevæge dens håndtag.
Det hjælper ikke at løsne skruen.
VH Palle

Kommentar
Fra : jobestar

Dato : 29-08-13 16:00

okay tak for svarene.

hmm jeg må se om det bare er mig som har tøsehænder. Synes den sidder sindsygt stramt. Jeg kan jo prøve med noget værktøj.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 29-08-13 16:04

skru den fast på et rør. så har du et større moment og så er den lettere at dreje.

Kommentar
Fra : jobestar

Dato : 29-08-13 17:33

Nå den sad bare meget godt fast. Tog fat med en knivtang og nu kører den fint nok med håndkraft. Tak for hjælpen.

Godkendelse af svar
Fra : jobestar

Dato : 29-08-13 17:34

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : jobestar

Dato : 29-08-13 17:36

Trimare, problemet var at den skulle sættes fast på et y-stykke i plastik, som ikke virker som det mest stabile. Så ville helst undgå at bruge større moment når den var kommet på plads. Men ellers god ide.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-08-13 19:48

Køb en lille tube "hanefedt" og smør kuglen og drej et par gange.