/ Forside/ Interesser / Helbred / Naturpleje / Spørgsmål
10  pve 300
Forkølelse
Fra : Bettemortenny
Vist : 382 gange
50 point
Dato : 27-08-13 09:55

Hej

Så er det den tid på året igen igen, hvor jeg render ind i én lang omgang forkølelse(r)...jeg er så træt af det og faldt over Echinaforce fra http://www.avogel.dk er der nogen der har positive erfaringer med det?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 27-08-13 10:21

Nogen har og nogen har ikke, det er vist langt hen ad vejen et tros spørgsmål, da forkølelse ikke er noget der kan kureres - det skal gå og går væk af sig selv...

Mit probate middel - jeg er næsten aldrig forkølet - et par stærke C-vitaminer + to multivitaminpille 50+ daglig...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-08-13 15:45

Drik et par varme romtoddyer og kravl ind under en tyk dyne.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 27-08-13 20:44

Echinacea er udmærket, også selvom man bare køber den, de engang i mellem har i Netto.

Jeg tror faktisk de har den endnu, nogle steder.

Men det virker bedst hvis man begynder at tage det så snart man kan mærke, at der er optræk til noget.

Jeg plejer at købe den med timian i, da timian er rigtig godt for luftvejene.

Af samme grund er det en god idé, at bruge timian i madlavningen, især på den kolde årstid.

F.eks. laver jeg tit ovnkartofler:
Kartofler "vaskes" med en neglebørste, skæres i kvarte og vendes i lidt olie, lægge på en bagplade med bagepapir, kartoflerne drysses med groft salt og timian.
Steger i ovn ved 225 grader, varmluft, i ca. en halv time.
Ofte lægger jeg også strimler af butternut-græskar og både af rødbeder på ovnpladen.

Kartoffelsuppen er også god med et drys timian i.

Og hønsebouillon løsner hvis man har slim i halsen.
Når min søn er forkølet, så koger jeg lidt vand i en gryde med en terning hønsebouillon i, og så tilsætter jeg et lille drys timian, som får lov at koge med.
Det skal være fra gamle høns, ikke fra kyllinger.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 27-08-13 22:29

Citat
Og hønsebouillon løsner hvis man har slim i halsen.
Når min søn er forkølet, så koger jeg lidt vand i en gryde med en terning hønsebouillon i, og så tilsætter jeg et lille drys timian, som får lov at koge med.
Det skal være fra gamle høns, ikke fra kyllinger.

Hvorledes sikrer man sig det er hønsebouillon fra gamle høns?
Mig bekendt står der ikke på pakken hvor gamle hønsene er inden de bliver lavet til bouillon

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-08-13 05:04

Citat
Mig bekendt står der ikke på pakken hvor gamle hønsene er inden de bliver lavet til bouillon

Tjaeh, i gamle dage kogte man ude på landet en gammel udslidt høne til en kraftig suppe, men kødet var ikke meget værd.
Jeg har prøvet at koge fond på et industri-kyllingeskrog, men selv om det blev kogt ned til 1/3 var der ikke meget kraft i.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 28-08-13 07:18

Citat
Hvorledes sikrer man sig det er hønsebouillon fra gamle høns? [Nørd, i tvivl!]
Mig bekendt står der ikke på pakken hvor gamle hønsene er inden de bliver lavet til bouillon [Hihihihihi]

Hvis man køber hønse-bouillonterninger, så vil jeg tro, at det er i orden.

Men hvis man f.eks. koger en kylling, så virker suppen fra denne ikke.

Det handler om, at der er "noget" i knoglerne fra høns, som virker slimløsnende.
Det er hvad jeg har lært af både min mor og min mormor.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 28-08-13 07:20

Færdigkøbt frossen hønsekødssuppe er sikkert også i orden.

Kommentar
Fra : Charlottefrich

Dato : 28-08-13 07:42
Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 28-08-13 08:06

Citat
http://www.unmc.edu/publicrelations/chickensoup.htm

http://well.blogs.nytimes.com/2007/10/12/the-science-of-chicken-soup/

Hønsekødssuppe er testet og lader til at have effekt.

Dit sidste link virkede desværre ikke.

Det ser da ganske interessant ud, at det endda er dokumenteret.

Jeg har jo bare opfattet det som endnu et gammelt husråd, som især min morfar havde så mange af, at han blev kaldet "medicinmanden" på sin arb.plads.

Kommentar
Fra : Charlottefrich

Dato : 28-08-13 08:14

Hmm, underligt. Linket virker her.

Ja, jeg synes også det er lidt sjovt, at virkningen kan dokumenteres.
Men det er også bare rart, at få dejlig varm suppe, når man er godt forknønet.

Jeg har forsøgt med både Bio-strath og Echinaforce, for at styrke immunforsvaret på mine "ørebørn".
Jeg synes ikke, at der var nogen effekt, af hverken den ene eller det andet, så hos mig, er det spild af penge.

Mine børn er nu vokset fra de gentagne mellemøreinfektioner, dejligt. Så det er et års tid siden, at jeg sidst forsøgte med kosttilskud, udover en daglig vitamin/mineraltablet i vinterhalvåret.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 28-08-13 08:36

Citat
Jeg har forsøgt med både Bio-strath og Echinaforce, for at styrke immunforsvaret på mine "ørebørn".

Mine børn fik Bio-strath da de var mindre, og jeg kan huske en vinter hvor jeg havde fået penicillin p.g.a. halsbetændelse, efter et stykke tid kunne jeg igen mærke "den der fornemmelse" i halsen, og da jeg så stod og var ved at tage flasken med Bio-Strath frem tænkte jeg ved mig selv, at jeg da nok også burde tage nogle dråber.

Så jeg begyndte også at tage Bio-Strath, og fik ikke mere halsbetændelse den vinter.

For mange år siden havde jeg en lille hund, som begyndte at halte på skiftevis det ene og det andet bagben, dyrlægen mente det var en forstrækning, som er meget svær at behandler.
Jeg begyndte at give hunden Bio-Strath, og efter ca. 14 dage holdt hun op med, at halte.
Da flasken var tom fik jeg ikke lige købt en ny, og forventede vel egentlig, at problemet var overstået.
Men hun begyndte at halte igen, så jeg købte en ny flaske, og efter 14 dage haltede hun ikke mere.
Så hun fik Bio-Strath resten af sit liv.
I tilgift fik hun pels på halsen, hvor hun ellers havde været helt skaldet.

M.h.t. mellemørebetændelse hos børn er min erfaring, at det handler om, at sætte hurtigt ind med næsedråber når børnene er stoppet i næsen.
Og siden jeg begyndte på det fik mine børn ikke mellemørebetændelse.

Der er fødevarer som er med til at få os til at danne mere slim, mælk er et af dem, og der er også noget med majs, og kyllinger som er opfodret med majs, så de ting kan man måske lige undvære i en periode.

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 29-08-13 10:12

Virker fint når man kan "tage det i opløbet"

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-08-13 10:52

Citat
Virker fint når man kan "tage det i opløbet"

Hvis man kender opløbet på sig selv, jeg starter et par dage før med at nyse flere gange i træk, bliver jeg så tung i hovedet også er den stensikker

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-08-13 18:42

Tja, Behandler man en forkølelse så varer forkølelsen kun i 7 dage

men behandler man den ikke så varer den i en uge.