/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Lov om børn eget værelse
Fra : krizz20
Vist : 507 gange
100 point
Dato : 17-08-13 22:22

Vi sidder og snakker om Om der er lov om børn skal have eget værelse og evt alder

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 17-08-13 22:27

Nej, det er der ingen lovgivning om.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 17-08-13 22:39

»Spørger man børnene, vil 99 procent af de mindre børn sove i samme værelse. Og hvis de faktisk har hver deres værelse til rådighed, vil de vælge at bruge værelse nummer to som et fælles legeværelse. Det giver tryghed at være samme sted som sine søskende. Det ved jeg også fra mine børnebørn.«
http://livsstil.guide.dk/Bolig/Atmosfære/Tips%20&%20råd/Inspiration/Flere_børn_i_samme_rum_1850827

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 18-08-13 13:46

Hvis man søger om boligsikring har man ret til at få sikring til en bolig med eget rum til barnet eller et rum pr. barn plus et til den/de voksne. Altså en familie med to voksne og to børn har ret til sikring af en lejlighed med 3 rum plus opholdsstue og køkken. Børnene har altså ret til et værelse i lovgivningen. Så nogen lovregler og rettigheder er der for børnene.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 18-08-13 19:21

Citat
Hvis man søger om boligsikring har man ret til at få sikring til en bolig med eget rum til barnet eller et rum pr. barn plus et til den/de voksne. Altså en familie med to voksne og to børn har ret til sikring af en lejlighed med 3 rum plus opholdsstue og køkken. Børnene har altså ret til et værelse i lovgivningen. Så nogen lovregler og rettigheder er der for børnene.

Det er ikke helt så'n det forholder sig.

En enlig person har ret til fuld boligsikring til 65 kvm (hvis ellers indtægt i forhold til husleje berettiger til boligsikring), og for hver person derudover, så tillægges der 20 kvm, som man kan få fuld boligsikring til.
Det har altså intet med antallet af rum at gøre.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 19-08-13 09:20

Citat
http://fsb.dk/media/200451/boligst%C3%B8tten-2013.pdf

Et areal på 20 kvm pr. barn er dog også betragteligt, så stadigvæk udløser et barn et areal, der svarer til et godt rum på 20 kvm.

Accepteret svar
Fra : Troldepige

Modtaget 100 point
Dato : 19-08-13 12:48

Citat
Et areal på 20 kvm pr. barn er dog også betragteligt, så stadigvæk udløser et barn et areal, der svarer til et godt rum på 20 kvm.

Mange steder er det sådan, at når lejligheden er på mere end 2 rum, så er køkken, bad og entré også lidt større, og disse kvm tæller også med.

Svaret på spørgsmålet er, som katekismus også skriver, at, nej, der er ingen lov om, at børn skal have eget værelse.
Lige så vel som der heller ikke er nogen lov om, at forældre har ret til eget værelse eller soveværelse.

Selvom man er berettiget til boligsikring sætter økonomien jo ofte nogle grænser for hvor stor en bolig man har råd til, at bo i.

For mit eget vedkommende bor jeg i en 3-værelses lejlighed på 73 kvm, med mine 2 børn. Børnene har hver sit værelse, og jeg sover i stuen.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 19-08-13 15:54

Citat
Et areal på 20 kvm pr. barn er dog også betragteligt, så stadigvæk udløser et barn et areal, der svarer til et godt rum på 20 kvm.

Det gør en samlever/partner/ægtefælle også, men der er stadigvæk igen lov om, at nogen har ret til eget værelse, det er noget man selv finder ud af i familien.

Godkendelse af svar
Fra : krizz20

Dato : 19-08-13 23:38

Tak for svaret Troldepige. Kanon

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 20-08-13 06:58

Velbekomme