/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
løftesystem
Fra : denevigeuheldige
Vist : 705 gange
100 point
Dato : 17-08-13 15:38

Jeg har engang imellem brug for at kunne løfte min bil, havetraktor og andre tunge ting op i en god arbejdshøjde. En billift vil være alt for dyr, men tænke på en løsning med et rampe system eller lignende.
Er der nogle der kan tippe mig eller har gjort andre gode erfaringer?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-08-13 15:47

Bliv nu ikke uheldig igen, sådan noget med taljer eller lignende kan vælte / briste.

Lav hellere en udgravning under din garage...

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 110 point
Dato : 17-08-13 16:28

For (rigtig) mange år siden lavede jeg selv et par ramper til at køre enten for- eller baghjul op på,
det var dengang vi fik 39 kr om Ugen,.. (ikke i timen)
siden fik jeg så 'grav',.. lift,.. osv.

- sådanne ramper kan købes i dag,.. som fx her :
http://www.dba.dk/koererampe--vognlift-2-st/id-1002528141/

problemet er at 'stigningen er lige lovlig stor,.. (svært et køre op på)
det kunne evt, klares med et par længere slisker,.. noget i denne retning (bare kraftigere)
http://www.dba.dk/koererampe-koere-rampe-anve/id-1001855751/

ellers er det vel bare at tænke kreativt... ud til en skrothandler,.. og låne en svejser,..

2,.. eller 4 Hydraulikstempler,..
http://www.dba.dk/hydraulikstempler-2-stk-h/id-1001200153/

en pumpe,.. og noget dørkplade / lange slisker mm.
kunne også gøre underværker i de rigtige hænder,
http://www.dba.dk/5-6-mm-alu-doerkplade/id-1002596517/

engang kunne man købe små fikse sakslifte,.. noget i denne retning (altså til biler)
http://www.dba.dk/loeftebord-saks-vejen-900m/id-1001405962/

ved ikke om de helt er forsvundet fra markedet,.. !

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 17-08-13 16:32

så kommer alt det sikkerhedsmæssige,... det er så op til opfinderen,...
arbejdstilsynet bliver nok for bekostelig en affære,..................................

Hr. Nyborg har også noget letvægts',.. (til at sætte fantasien i gang)
http://www.harald-nyborg.dk/p8564/rampesaet-foldbar-500-kg

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-08-13 21:46

Citat
så kommer alt det sikkerhedsmæssige,... det er så op til opfinderen,... [Meget forvirret]
arbejdstilsynet bliver nok for bekostelig en affære,..................................

Der var den nylige sag med den ældre bonde som rensede tagrender mens han stod i en frontlæsserskovl påmonteret traktoren, den var udefra set sikker og mange ville fristes til at gøre det samme, men arbejdstilsynet kom tilfældigvis bare forbi i deres bil og så det, og så smækkede fælden med en bøde på 25.000

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 17-08-13 22:23

Citat
mange ville fristes til at gøre det samme, men arbejdstilsynet kom tilfældigvis bare forbi
i deres bil og så det, og så smækkede fælden med en bøde på 25.000.............

er det rigtigt,.. og på privat grund,. ?
- det lyder vildt,.......................

men 'man' kan dog stadig ryge og drikke til den store guldmedalje,
uden arbejdstilsynets indblanden,......... ikk'

og arbejdsulykker sker der nok af, også hvor det er godkendt af arbejdstilsynet,
jeg kan,.. især,.. stadig huske den oppe ved Ålborg,
http://politiken.dk/indland/ECE144116/motorvejsbro-styrtet-sammen-i-nordjylland/

men nu står der ikke direkte om en frontlæsserskovl påmonteret en traktor,
var årsag til 'uheldet',.........

Godkendelse af svar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 18-08-13 10:56

Tak for svaret EA_HS.

Og kan det da virkelig være rigtig at arbejdstilsynet kan blande sig i hvad folk laver på deres egen private grund. Det lyder helt hen i skoven.
Jeg har svært ved at tro at det er et frit Danmark vi lever i. Nej det er det forresten ikke længere efter at grænserne er blevet åbnet. Siden da kan vi vist ikke kalde os Danmark længere men EU direktiver til den store guldmedalje.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-08-13 11:12

Citat
Og kan det da virkelig være rigtig at arbejdstilsynet kan blande sig i hvad folk laver på deres egen private grund. Det lyder helt hen i skoven.

Jeps, Du må ikke lave et større arbejde på taget eller facade uden at opsætte stativ.
Formålet er selvklart at folk ikke skal kunne komme så meget til skade at de bliver en udgift resten af deres liv.

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 18-08-13 11:32

LuffeA> Jo det har du ret i, men så er der så meget andet der er mere risikabelt hvor folk bevist påfører dem selv skade med masser af ekstra udgifter til samfundet. Ta` bare områder som alkohol, tobak, køre bil (der sker daglig mange ulykker p.g.a. folks sløseri i trafikken), cykel uden hjelm, begå vold som ikke straffes specielt hårdt osv osv.
Der er vel kun èn mulig for at undgå at vi skader os selv og det er at bure os selv inde. Lol.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 18-08-13 14:42

Citat
Jeps, Du må ikke lave et større arbejde på taget eller facade uden at opsætte stativ.

jo jo,... loven skal vel følges så vidt muligt,.. men nærmer det sig ikke diktatur,. ?

kunne det omtalte 'stativ',.. evt. erstattes af et meget højt stakit,... så arbejdstilsynet ikke kan kigge ind,... evt. suppleret med foto/skilte af nogle 'bidske' hunde, med påskriften,
Her Vogter Jeg..................

eller hvad med 'Fristaden' - denevigeuheldige,........... LOL

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 29-08-13 13:15

En "udgravning" som svendgiversen nævner ville jo være det eneste rigtig da jeg så kan komme ind under maskinen og arbejde med den i nogenlunde god arbejdsstilling, men problemet er blot at man bare ikke lige laver sådan en udgravning under beton.
Alternativet kunne have været noget der lignede et saksebord men heller ikke her ser det ud til at man kan "komme op under maskinen" og arbejde med den.