/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
USB ladekabel (konfektionering)
Fra : henrikkrebs
Vist : 612 gange
100 point
Dato : 15-08-13 19:13

Jeg har problemet med både min tablet (Galaxy Tab 10.1) og diverse Garmin'er.

Med det originale ladeudstyr (Usb-kabel og en trafo der sættes i stikkontakt eller en 12V cigar-adapter) fungerer det fint - enhederne lader op og kan bruges samtidig.

Men når jeg forbinder dem til andet USB-ladeudstyr går Garmin'erne i 'forbundet til computer'-indstilling og kan ikke bruges. Tablet'en slår ganske vist 'Power save mode' fra men lader ikke. Kun hvis tabletten er slukket kan den lades op med uoriginal lader.

Jeg har prøvet at måle på laderne men kan ikke finde forskel på den der fulgte med tablet'en og en tilsvarende kina-vare. Når jeg så laver et kabel hvor dataledningerne er kortsluttede skulle man tro det virkede, men nej - ingen ændring.

Altså: Hvordan er ledningsføringen i et USB ladesystem?

Accepteret svar
Fra : webnoob

Modtaget 100 point
Dato : 15-08-13 20:37

Det kan meget vel være fordi USB-porten på din computer ikke kan levere strøm nok til at lade og køre.
Prøv og kig her på siden.
http://en.wikipedia.org/wiki/USB#Charging_ports_and_accessory_charging_adapters

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-08-13 20:51

Hvis computeren ikke kan levere nok strøm, så findes der dobbeltkabler, altså to porte på computer og en til dit udstyr.
Om det hjælper ved jeg ikke, men til mine eksterne harddiske bruger jeg det kabel.
http://www.av-connection.dk/?ML=1972

Kommentar
Fra : poul1erik

Dato : 16-08-13 10:17

det kender jeg også til.
Jeg nogle MP3 spillere fra Creative.
De kan kun oplades med det originale Usb kabel.
Men strømforsyningen må gerne være andet fabrikat.
har prøve flere andre med samme stik,men det bliver ikke til noget.
Det må være kablingen,men det har jeg ikke målt.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 20-08-13 12:12

Tak for forslagene om manglende spænding (det er jo det der sker hvis man slutter større forbrug til en 5V lader.

En standard-port skal kunne levere 500 mA ved 5V.
Den medfølgende lader til Galaxy Tab 10.1'eren har påskriften (blandt meget kinesisk) '2.0 A'.

Fænomenet - at laderen kun lader når tablet'en er slukket optræder osse når jeg bruger en anden 220V adapter (2500 mA) eller et løst batteri specificeret 2,1 A - hvis tableten er tændt siger den blot 'Power saving disabled' når der sættes spænding på.

Hmm?

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 16-09-13 12:53

Hva' så Henrik?

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 16-09-13 13:41

Godt spørgsmål 'hva så'?

Min erfaring siger mig som nævnt ovenfor at det nok ikke er strømkildens ydeevne der driller mig.

En standard USB-forbindelse indeholder jo 4 ledere - nul, +5V samt to symetriske data-ledere. Her foran mig har jeg et USB-forlængerkabel liggende - klippet over og ledningerne strippede. Jeg har forsøgt at lege med at forbinde de to dataledere, men lige lidt hjælper det. Men Garminen bruger en 'Micro-USB' der har en femte 'uspecificeret' leder - kan den evt. spille ind? Og Samsungen har jo et stik med masser af ledninger.

Næh, jeg håber stadig der er nogen der ved noget og også vil dele det. Jeg er i vildrede. Løst opgaven har jeg i al fald endnu ikke klaret.

Godkendelse af svar
Fra : henrikkrebs

Dato : 13-10-13 08:09

Tak for svaret webnoob og i andre. Selvom jeg altså ikke har løst mit problem (stadigvæk ikke), så var laderens effekt da en mulighed. Bare ikke i mit tilfælde.

k