/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Lugtesans
Fra : Kaptajn-Tommy
Vist : 1054 gange
200 point
Dato : 07-08-13 15:11

Jeg har læst flg: lugtesansen og evnen til at kunne fokusere mangler hos råvildt og derfor er hørelsen så meget mere udviklet

Er det virkeligt rigtigt ?

Mvh
Tommy.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 07-08-13 15:50

Hej Tommy !!

Håber familien nyder den gode sommer ?

Man fristes næsten til at tro, at du har læst noget fra en kendt forfatters pen ??!! Det passer simpelthen ikke ! Råvildtet har, som alle vildtarter, en fremrågende veludviklet lugtesans - se dette:

http://www.raavildt.dk/index.php/database/biologi/47-lugtesans-og-dufte

At individerne bliver forstyrret af menneskelig duft - i dette tilfælde LUGT/STANK - i et bestemt område af det midtjyske omkring Salten/Silkeborg, har sin naturlige forklaring, idet en meget kendt "jæger" har en lejet jagt i området, (påstående, naturligvis løgenagtigt at han ejer det pågældende skovgods) og derfor er der ikke meget vildt i området, netop p.g.a. de veludviklede lugtesanser hos de forskellige dyrearter !! Derfor udsætter han bl.a. opdrættede agerhøns og vagtler 1 time før jagten skal begynde - fuglene har ikke en chance. Noget forbandet svineri er det - men han nægter, som så meget andet han ulovligt foretager sig.

Så Tommy - det er forkert dét du har læst/hørt !!

ØV4

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 07-08-13 15:56

Tommy !

Jeg glemte synssansen hos råvildt: Det er rigtigt at synet ikke er så udviklet hos råvildt. Det deler de forøvrigt med en hel del andre vilde dyr, som kan se bevægelse, men hvis du står helt stille, ser den dig ikke. Den stoler mest på sin hørelse og lugtesans.
Hos vore firebenede venner, hundene, er det nøjagtigt det samme der gør sig gældende.

ØV4

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 07-08-13 20:16

Hej Øjenvidne.

Citat
Håber familien nyder den gode sommer ?
Jo tak ! Vi griller, vi tager til stranden, kører småture i det danske landskab med madkurven og nyder det danske sommervejr når det er bedst. Vi besøger bl.a. nogle af de mange seværdigheder vi har i omegnen, såsom Frilandsmuseet, gravhøje og spændende kirker. Kort sagt, alle de steder man altid snakker om at besøge, men aldrig får gjort - men i år skulle det være, da vi begge har ferie og tiden til det.

Jeg håber også, at du og dine nyder sommervejret i fulde drag.

Citat
Man fristes næsten til at tro, at du har læst noget fra en kendt forfatters pen ??!! Det passer simpelthen ikke ! Råvildtet har, som alle vildtarter, en fremrågende veludviklet lugtesans.
Desværre, udsagnet stammer ikke fra den berømte løgenhals og visevært

Desværre kan jeg ikke linke, men du får hele teksten her:

Citat
Råvildt: af naturen finurligt skabt, eller er det et misfoster?
En lille spinkel rå stopper op på sin morgentur neden for stigen jeg sidder i
Jeg har gået på jagt siden 1950. Fra første dag jeg var med som klapper - 10 år tidligere - var det mig bevidst, at ikke nogen - også blandt dem, der havde drevet jagt i mange år - kendte bare en smule til råvildts natur! Der herskede en udbredt vildfarelse, ud fra overleveringer og især dem, der videregives af folk der har læst det samme, uden at lave selvstudier. I dag kan man i ny faglitteratur læse det samme vås som i 1940. Også fra Kalø er der i gennem årene skrevet en masse vås ud fra gamle gentagelser; hvad oplevede de selv?
Hørt første klapperdag ved parolen: - Skån den gamle rå, skyd lam og smaldyr. Smaldyr? Har bukken ikke passet sit job? En 1½ års rå er det bedste dyr i bestanden. Jeg har hørt ordet smalrå om efteråret mange gange siden. Er der ingen der selv samler viden ved oplevelser? Jo, men det fornægtes, for vi har læst noget andet. Alle skriver det samme. Ja, de gentager og de går heller ikke på jagt! Nej, de går også kun ud for at slå noget ihjel og det kræver ikke den store viden; det kan vi leje et tilfældigt fortovsindivid til, når blot vedkommende har et jagttegn fra aftenskolen.
Jagt er oplevelse og oplevelser giver viden! Det, du selv ser, er ægte, det er blot, at tro på det.
Jeg er vokset op med landbrug, med en stor granplantage og hede som legeplads. Jeg husker tydeligt mit første møde med bukken og dens ”fantastiske” lugtesans. Da jeg var 4 år og gik på den mest brugte veksel til vore marker skimtede jeg et dyr på vej ud og blev stående ubevægelig. Gaffelbukken - som det var - skridtede forbi så tæt på, at jeg blev skubbet. Men hvad med dens fantastiske lugtesans, jeg havde hørt så meget om af jagtlejer og naboer? Det er blevet til mange oplevelser og bevis på at viden er lig med livsværdi! Også det at kende alt hvad der gror i naturen i vort land og hvilken betydning, det har for helheden.
Livet bliver rigere af egen viden og ikke af naboens. Oplevelser med råvildt og dets sanser og min viden fra barn af skulle afprøves på min første bukkejagt, hvor jeg satte mig på et skovdige ved en veksel. 20 min før lukketid kunne jeg lugte et dyrs ånde. Sekunder efter stod bukken og rodede mig i håret. Kunsten er ikke at bevæge sig. Nogle dage senere på vej til samme sted, gående midt på marken, så jeg en ung buk komme ud af skoven. Bukken så jeg stå urørlig og det ”nye” skulle undersøges. Jeg blev set godt efter og mit jakkeærme hevet i. Senere oplevede jeg nogle lignende gode situationer i skoven på Holckenhavn. Vi stod klar til at gå igennem og min breton lå ved fod. En rå og en spidsbuk ville forbi os, men hvad er det der på jorden? Råen strækker hals og først da hund og rå har næse mod næse opdager råen hvad det er. Senere i februar og i samme skov er vi på rævejagt. Vi stod 3 mand for på skovvejen med ryg til hegn til marken. En flot seksender i bast rykker nærmere i etaper eftersom driverne kommer tættere på. Freddy fra Skærbæk står i midten rygende på pibe og med bøsse på armen. Dyret stiller sig hvor det syner mindst mod lyset og her var det tæt opad Freddy, der osede tobaksrøg ned over hovedet af dyret. Da driverne kom for tæt på gik bukken udenom bøsseløbet og ud over marken. At vi stod der opdagede den ikke. Et andet sted på Fyn på en efterårsjagt stod jeg og en pige på post. En rå kommer ud af nogle Thujaer og stiller sig op af mig et øjeblik for, at orientere sig om hundene. Da der blev blæst såt forbi, spurgte pigen om det var en tam rå. Mange oplevelser med nærkontakt har jeg fået, fordi jeg ville - og nogen, som ren foræring. På samme revir og på bukkejagt stod jeg højt ved en næsten mandshøj sten og med god oversigt. I en slugt nedenfor står der to råer og den ene med lam. Hvor årvågne er de? Et enkelt kald og moder-råen kom omgående. Hun strejfede min arm og stoppede et skridt bag mig. Hvor er hun den formastelige? Mig så hun ikke. En anden dag på samme revir ringede formanden for konsortiet: - Jeg har skudt en stor buk. – Ja, Benny og jeg kan høre du sidder på stigen endnu, så jeg vil fortælle dig, hvordan den ser ud. Den venstre stang er 2½ gange tykkere end den højre og har tre fremadrettede spidser og den er 4 år. - Hvor ved du det fra? – Benny, jeg har siddet på skovdiget hvor den skridtede over mine ben.
Samme år 15 juli sidder jeg og ser på et grævlingekompleks. Da der er 15 min. til lukketid kommer revirets ældste og mest sky og uopnåelige buk op ad skråningen og står mindre end 1 meter fra mig og ser ud over marken. Jeg kunne give dig et rap af stokken bagi! Et dyr kan også præstere et vantro udseende!
På Vemmetofte gods brugte vi kun lydløse træstiger. Ham jeg var på bukkejagt sammen med siger en morgen, at med den vind, kan jeg ikke bruge stigen. - Hvorfor det? – Færten. – Bare pas på støj og kik så over til min stige kl. halvotte når den unge buk kommer på sin vanlige tur og gnider hals og hoved på stigen, som jeg har pisset ned af mange gange og som jeg igen gjorde 10 minutter før. Og bukken var ligeglad.
Ved Gråsten stod jeg på en veksel i et hegn. En fin ståplads med et femstammet træ til at læne sig mod. Det havde regnet lidt og en rå ville igennem. Den står med et ben på min ene fod. Der er nok spærret i dag, men de der vandperler på den oilskinsjakke, kan jeg godt slikke af, før jeg vender om. Den største buk, en 5 års, jeg skød på Holckenhavn, så jeg aftenen før, på tæt hold! Min tildelte tid var næste dag. Jeg sad mellem to tæt stående bøge. Bukken mente ikke, der plejede at være noget der. Den stod 2 meter fra med det ene forløb løftet. Kom så helt ind på under 1 meter og stirrede mig ind i ansigtet og selv om jeg blinkede med øjnene blev den stående i over et minut uden at få klarhed over den uformelige klods, der spærrede vejen. De sidste nærkontakter er fra 2012 ved Gråsten. En lille spinkel rå stopper op på sin morgentur neden for stigen jeg sidder i. Jeg skulle lade vandet mens råen stod nedenfor: - Nå, regner det nu, har den nok tænkt?
Da jeg flyttede sammen med en pige som besad god alsidig viden, skulle hun også testes på det råvildt, vi har her ved huset. Et dyr går ca. 300 m. væk. – Kan du se gammelmor går deroppe? – Du kan vel se på gangen, at det er en buk. Inge går ikke på jagt. Gammelmor, som nu er 18 år, stod sidste år i hveden. Flere, der har gået på jagt i et langt liv og som var på besøg, siger: – Der går et smaldyr i kornet. – Vi kender hende, som hun kender os. Vi kan sidde på terrassen og se hende blive beslået. – Råvildt er kun i brunst i ét døgn! Vås igen! 3 døgn og først når livmoderen lukker, ved hun, at hun er beslået. Og er hun alene med en buk sker det over hundrede gange. Medens vi en dag spiste middag talte vi 54 gange og 6 gange inden for 90 sekunder. De nærstudier vi har her bekræfter kun det, vi vidste i forvejen. ”Typen” kommer fra faderen; styrken alene fra moderen. Skyd alle hundyr over 6 år væk så kommer medaljebukkene af sig selv. Alt er baseret på næring både i fosterstadiet og i opvækst. Et svagt stativ giver også tynd rosenstok og denne bliver ikke tykkere senere hen og kan aldrig bære en stor opsats. Alle fokuserer på opsats, men sammenlign hele dyret og især foden. Ved bare lidt opmærksomhed kan der aflæses på fodaftrykket hvad der er mellem ørerne på dyret. Det er let at se forskel på fod af buk og rå som på ny tilsået mark afslører rolig gang; dyrets alder bestemmes her temmelig nøjagtigt. Det kan også læres at bestemme alderen på råvildt i marken; det har jeg bevist på kendt vildt. Har du tænkt over hvorfor råen kalder på bukken og hvorfor råvildt er valgt som vært for svælgbremsens laver?
Der findes ikke noget lugtorgan i rådyrets næse! Jeg har stået sammen med bukkejægere, der samtidig med, at de piller bremselaver ud af totalt tilstoppet bukkehoveder, fortæller historien om, at den fik fært af ham på 200 m afstand og, at han så måtte på en lang omvej for at komme tættere på, og snyde dyrets lugtesans.
For netop lugtesansen og evnen til at kunne fokusere mangler hos råvildt og derfor er hørelsen så meget mere udviklet. Ligeledes er smagssansen også højt udviklet. Så råvildt er altså, modsat andet hjortevildt, ikke grovædende, da dets gode smagssans kræver lækker mad. Smagssansen udnyttes også til at smage på visse stoffer som dyrets underbevidsthed byder det i dets livsrytme og især under brunsten og til tider ved nervøsitet. Tydeligst ses det op til brunsttid! Passerer bukken på den tid en rå sker det altid i den rigtige vind. Ved passagen slynges tungen ud til den side råen står for at fange smagsstof. Er hun ved at være klar? Navnlig hos unge bukke, der er lette at gøre nervøse, bruges tungen flittigt for om muligt at vide hvad det er, der forstyrrer. Er en buk i gang med flere råer samtidig, esser han flittigt. Gerne bredbladet føde godt bearbejdet med tungen og afløst med at bruge ganen som smagsfanger, lig det hesten også gør.
I Danmark slutter bukkejagten før brunsten; det var så det i år! Den bedste tid til bukkejagt er marts. Hvad er der på reviret? Er der fejning af den gamle? Og så igen fra uge 30. Ud i stigen og lytte til råens kalden på buk. Jeg har set en rå stå 5 timer på samme sted og kalde indtil det blev for mørkt til at følge med. Har også set og hørt etårs-råer løbe urolige rundt og kalde. Og her til sidst. Det med at gemme gamle bukke til avl, svarer til at vi ikke må avle børn før vi er over 60 år. Den unge buk født af en ung mor er de bedste avlsdyr.
Tekst og foto: Hans Andresen / DLS-arkivet

Jeg blev mildest talt lettere overrasket da jeg læste teksten.

Mvh.
Tommy.

Accepteret svar
Fra : Øjenvidnet4

Modtaget 200 point
Dato : 08-08-13 09:37

Hej Tommy.

Jo tak - min sommer ligner din med ture over det meste af Danmark, med enkelte overnatninger på små kroer m.m. - en prægtig sommer i år !!

Det er en ualmindelig vidende jæger du har citeret ! Men jeg deler ikke hans synspunkter med hensyn til råvildtets manglende evner i brug af lugtesansen ! Jeg tror mange jægere har oplevet at blive næsten "løbet ned" af et stykke råvildt eller andet vildt for den sags skyld på jagt eller blot på en tur i reviret - for det meste mageløse oplevelser ! Men at påstå som denne jæger gør, er efter min mening forkert. At han henviser til nogle bukkejægere, som har pillet larver ud af næsen på råvildt, gør sgu' ikke tingene mere troværdige, al den stund vi her taler om syge dyr !!!

ØV4

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 08-08-13 10:56

Når naturen har udstyret bukken med duftkirtler både imellem klove og ved opsatsen, har den nok også sørget for en veludviklet lugtesans.
Hvis man har iagttaget, hvorledes de næsten rammer en "mur", hvis de krydser ens færtspor, f.eks i en kornmark, så kan man aldrig være i tvilv om, at råvildt har en glimrende lugtesans.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 10-08-13 08:56

Til Kaptajn-Tommy.

Jeg kan kun tilslutte mig hvad både betterwisser og Øjenvidnet4 skriver ! Det er en yderst vidende mand du citerer, denne Hans Andresen ?
Det er egentlig underligt, at verdens-etteren og løgnhalsen, Bent Ballegaard Knudsen ikke har reageret, specielt efter de tre små bogstaver DLS-arkivet ?? Men det viser jo blot, at superløgneren har mistet lysten til at debattere - han har indset at han har tabt slaget, så vi kan få fred og ro her på kandu, men også på andre sites, hvor han vistnok heller ikke er så aktiv mere - så tak for dét !!

Rigtig god week-end til alle.

Med venlig hilsen
Provsten1

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 10-08-13 19:16

Hvis I har "Rrådyr vildtet, økologien og jagten stående i reolen, af Göran Cederlund/Olof Liberg kan der slås op på side 42 og 175, hvor de beskriver råvildtets glimrende lugtesans og duftmarkeringer, ikke at forglemme deres gode smagssans.
Nogle gange går virkeligheden og oplevelserne over, hvad man af gode grunde kan få andre til at fatte eller godtage.
Det bragte saksede indlæg, har da givet en på opleverende, om ikke andet

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 11-08-13 08:52

Helt enig, betterwisser. Jeg har hørt om bogen, men ikke selv læst den - desværre ! Men ved at søge på google fandt jeg frem til, at den er udsolgt fra forlaget, så man er nødt til at vente på et evt. genoptryk eller købe brugt hos tidligere jægere ???

M.h.t. storskryderen, forfatteren, vildtopdrætteren, DJ-spionchef m.m.m., Bendt Balledoof Knudsen, har Provsten også ret i, at bb1 er færdig med at skrive i diverse fora, han er en bangebuks og tøsedreng når det kommer til stykket - han tør ganske enkelt ikke blive ved med sine postulater og ideotiske betragtninger om snart sagt alt - tak fordi du er stoppet, lille løgenhals Efter sigende, er det også kun et spørgsmål om tid, inden DJ's medlemmer stritter ham ud for fuld musik, ganske som han blev i DLS - alle de såkaldte "hylere" - X'erne, har virkelig gjort et fremragende arbejde med at få stækket fjolset. Det kan vi sgu' være stolte af !! Tillykke med sejren til de, hos bb1, blacklistede skribenter med sejren og rigtig god søndag !

ØV4
Multi-X³

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 11-08-13 11:10

Jeg linkede fordi jeg fandt skrivelsen interessant - men undrede mig over Hans Andresens påstand omkring lugtesansen hos råvildtet - den er jeg så ikke er enig i.

Nej, Løgenhals, visevært og Odselekspert von Ballegylp kommer næppe på banen igen.
Med de beskrivelser af dyreverden in mente, omtalte gylpekspert har lagt op på sitet her - og andre steder - tror jeg næppe, han ønsker at kommentere Hans Andresens skrivelse.

Fortsat god søndag.

Mvh.
Tommy.

Er i Odense -(Vol(ds)mose hele dagen imorgen. Hvis jeg overlever - så på genskriv tirsdag

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 11-08-13 17:58

Der er måske en grund til, at Balledrengen så sjældent nedlægger rådyr. Selv en lugtlammet buk kan sagtens få færten af ham.

Hjemvendt fra Fejø med i hundredevis af kløende myggestik. Havde stor fornøjelse af at iagttage en gransanger. Man bliver jo nøjsom på en lille ø med kun en købmand og to spisesteder.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 11-08-13 18:01

Sakset fra Jægernes Magasin

Rådyrets biologi

Bukkene lever enkeltvis i sommerperioden, hvor de afmærker deres territorier ved hjælp af duftkirtler ved opsatsen på hovedet og mellem klovene. Rådyr ser ikke særlig godt, men deres lugtesans er meget veludviklet. De forsvarer territorierne mod indtrængende hanner, indtil brunsten ophører i efteråret men tolererer ofte ikketerritoriale hanner. Råerne lever tæt sammen med årets lam i et afgrænset området kaldet homerange, men de er ikke territoriale. Om vinteren lever rådyrene sammen i flokke (spring) af varierende størrelse. Springet består typisk af en rå med lam samt sidste års lam og eventuelt et par bukke.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 11-08-13 23:42

Fra DJ`s undervisningsafdeling:

"Sanser
Blandt rådyrets sanser er hørelsen og lugtesansen de vigtigste. Rådyrets store og meget bevægelige ører opfanger på lang afstand alle nye og mistænkelige lyde. Synet er ikke lige så veludviklet. Men hvis noget bevæger sig, ser dyrene det straks, står det stille, er det mere vanskeligt for dyrene at afgøre, hvad det er".

Der er mange teorier - og desværre får en stor del af dem lov til at stå hen i det uvisse - hvis de altså ikke modsiges.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 12-08-13 08:26

Citat
Der er måske en grund til, at Balledrengen så sjældent nedlægger rådyr.

Det Kan næppe være pludselige bevægelser, han bliver opdaget på.
Fremtoningen ligner nærmest et fremrullende mudderskred, med en mindre skovbrand under snuden, når han ruller rundt i landskabet, også selv om vi har lært ham, " at stikke piben ind " både her og andre steder".

Han skal vist til at gå med et rødt flag, og trutte i en bulet madam blå i fremtiden, for ikke at forskrække skovbørnehaven´s poder, når de lufter gedebukkene, som alle er bekendt med, - jo er BalleBankerens foretrukne jagtobjekter, dem er han meget forbundne med

Jagtheldet er også gået meget tilbage for særlingen, efter DAKA fik andre filtre på skorsten, nu brænder stanken fra BalleBankeren rent igennem igen, når han bølger rundt i landskabet, på udkig efter burhøns, guldbukke og tamgeder.

http://www.naturstyrelsen.dk/NR/rdonlyres/C5D7DC89-CC9A-4063-BF6B-0E655785A2BC/70120/Bogstaven_0806.pdf

Vedrørende rådyrs lugtesans, måtte den ged vel være barberet

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 12-08-13 08:41

Sådan !!!

ØV4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 12-08-13 11:13

En barberet vædder ser meget sølle ud.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 12-08-13 22:12

En barberet vædder ser meget sølle ud.Hahahahaha

Er tæt på, at ligne BalleFantomas efter en tur her i vaskemaskinen på Kandus X-Teams, jeg beklager på vædderens vegne ikke at forglemme gedens, det var måske lidt uldent
Mvh
BW

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 13-08-13 13:39

Hold da kæft- der bliver hygget
Rart at se - at der stadig er guldkorn i gemmerne. Vi lader tråden stå lidt endnu

Efter en overlevelsestur igennem området, hvor fredens religion er enehersker , orkede jeg bare ikke at køre forbi Ballegaard for at få aftenkaffen m/ blødt brød. Det kunne ellers ha' været hyggeligt

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 13-08-13 14:14

Ja, det er dejligt med lune og vid.

Kunne ellers være skægt at overvære, hvis/når Kpt. Tommy ringer på døren - og præsenterer sig.

Som jeg vistnok allerede har fortalt, har jeg indrettet en smart foderplads under vores blommetræ. Her er der adgang til vand, fedtkugler "en masse", nedfaldsfrugt og hvede. Jeg gjorde en god handel på Fejø, hvor købmanden solgte ud af restlageret - hvad angår fedtkugler.
Jeg har også reserveret 5 m2 løst sand, så fuglene kan vælte sig rundt - når de renser fjer.

I haven kommer de fleste fugle - lige fra alliker til blåmejer - sådan rent størrelsesmæssigt.

Jeg har også fornøjelsen af at kunne studere i hundredevis af gråspurve. Det er nogle små kløgtige og sociale størrelser. De slutter sig sammen i " bander " men optræder for det meste venligt overfor hinanden.

Mod vest og nord er haven afgrænset af bøgehække på 1,80 meter. Fortræffeligt til at gemme sig i, hvis en af "de store" ankommer til foderpladsen.

Jeg har fundet ud af, at hvis en stor gråspurveunge blot lægger an til at modtage føde, så ankommer der vidt forskellige voksne gråspurve og afleverer en godbid. Såvel hunner som hanner deltager ligeligt i yngelplejen.

Vi har haft mange sunde blommer i år, og årsagen hertil er, at de mange spurve holder området frit for skadevoldende insekter.

Hvordan ville kloden se ud - uden fugle?

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 13-08-13 22:41

Hvordan ville kloden se ud - uden fugle?

Ja, det ville man vel få regulært pip af, mellem venner og gøgeunger, gad vide om BimBamBent så ville være så næbbet

MVH
BW

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 13-08-13 23:08

Citat
Hvordan ville kloden se ud - uden fugle?
Jaaaaa, så var der ingen til at hakke i odslerne

Men en verden uden fasaner, vagtler og agerhøns vil ikke forekomme, fordi, Ballegaard udsætter disse arter i hobetal.
"Ellers har vi ikke noget at slagen ihjæl på vores jawt"

Mvh.
Tommy

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 13-08-13 23:08

Efter at regeringen låste døren for skolelærene, har BimBamBent ikke givet lyd fra sig, gad vide om hans tro skrivekarl befinder sig i depotrummet, og ikke kan være ham behjælpelig for nuværende, med skriverierne
Mvh
BW

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 13-08-13 23:53

Skriverkarlen er ikke skolelærer - han er kopist.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 14-08-13 11:27

Citat
kopist

Ja og være er, - at "kopisten" heller ingen ører har, eller ihvertilfald ikke forstår signalerne, som "armbolten" sætter i svingninger, i dette store tomme univers, der befinder sig imellem DumboBallens hørerlapper
Phillipiner piger har vist en meget ringe udviklet lugtesans, det er ganske vist
Mvh
BW

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 14-08-13 12:15

Philipiner-piger !! Har de også svælg-bremser, eller gælder det kun bajutter ??? Hva' Balledoof ?? Hallo, er der nogen hjemme ??

ØV4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 14-08-13 12:23

Ja, og her taler vi om "det store tomme rum" hvor alle håb er ude.
Med hensyn til artiklen fra DLS-arkivet, så er der nok tale om en jæger - udstyret med en fantasi ud over alle grænser. Artiklen er squ ikke engang interessant, fordi den rummer så mange usandheder. Jeg formoder, at den ellers dygtige DLS redaktør har sakset artiklen fra en eller anden udgivelse - måske endda fra en artikel bragt i Den Fillipensiske Støtteforenings Årsskrift.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 14-08-13 12:54

Svælgbremser - kære ØV4. Den var god.

Mvh.
Tonganeseren

Alliker er kloge fugle. Lige nu ankom en voksen allike med tilhørende afkom. Den voksne sidder i foderkræmmerhuset - og ungen snupper det som falder ned til den.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 14-08-13 13:23

Kan simpelthen ikke lade være!!

LEKSIKALT

Svælgbremse: Se under mandler.

Mvh.
Tonganeseren

Godkendelse af svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 15-08-13 13:25

Tak for svaret Øjenvidnet4.
- og tak til alle for humoristiske indlæg - jeg smågriner INU

God sensommer til alle - Også god sensommer til Ballegaard, som med garntrisse sidder og smugkigger i tråden.

Mvh.
Kaptajn Morgan

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 15-08-13 15:55

Hej Tommy Morgan !!

Mange tak for poings !!! Det er synd Balledoof ikke vil skrive nogle guldkorn til vi andre - måske det kunne give en vis forståelse for hans gøren og laden (Bin Laden)

Du har helt ret i, at fjoget sidder og smugkikker/stjæler - men så ved vi jo hvor vi har ham, nemlig hvor han plejer at være - udenfor indflydelse på noget som helst, så det ligner hans stunt med DJ og hans troen på indflydelse her - løgenhalsen er blot til grin - en skam at det går ud over andre medlemmer af DJ. Ufatteligt ingen i ledelsen kan indse, hvor stor skade han gør på jagtsagen !!

Du og familien ønskes ligeledes en god sensommer og snart, en god jagtsæson !! Knæk og bræk !!

ØV4