/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Varmtvandsbeholder
Fra : Jamsemor
Vist : 806 gange
20 point
Dato : 03-08-13 17:24

Jeg har et gammelt oliefyr som både klarer varmen og det varme vand.
Om sommeren (hvor jeg ikke er meget i huset) irriterer det mig at oliefyret skal køre for at jeg har varmt vand og kunne derfor godt tænke mig en el-vandvarmer.
Jeg er fuldstændig blank på det område og ved ikke om det kan lade sig gøre.
Oliefyret og noget der må være en vandtank står i kælderen. Er det så også der en el-vandvarmer skal sættes op? Vil det i så fald blive en bekostelig affære?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-08-13 17:54

Nu du har lyst til at ændre så overvej en løsning med solens energi når solen skinner kommer der varmt vand og udenfor sæsonen varmer oliefyret varmtvand beholderen op, der er en el patron i beholderen som varmer vandet op hvis der er overskyet og fyret behøver slet ikke at være tændt uden for fyring sæsonen, se en skitse af et anlæg her:
http://www.sten-gerts.dk/produkter/solvarme.html
solvarme med el patron kan også stilles op helt uafhængdig af oliefyr anlægget men så kræves der 2 varmtvand beholdere 1 til sol/el og 1 til oliefyret

Kommentar
Fra : Jamsemor

Dato : 03-08-13 18:18

Jeg er fattig som en kirkerotte og er ikke til større investeringer så jeg hælder stadig mest til en el-vandvarmer, hvis det kan gøres "smertefrit"

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 03-08-13 19:06

Citat
"smertefrit"

På nogle Oliefyr modeller kan man sætte et el-vandvarmer modul direkte ind, er ikke sådan er det billigste at sætte en normal el-vandvarmer op med egen tank.
Montering skal udføres af en VVS-montør, som så også kan sætte en stop hane på vandtanken fra Oliefyret.
Så åbner & tænder man bare for det sæt op man ønsker skal være aktivt, og slukker samt lukker for det andet. Og ja det er nemmest hvis de sidder ved siden af hinanden.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 03-08-13 21:02

en kombibeholder koster under 1500 hos vvs-eksperten. hvis smeden så kan sætte den op på en dag, hvilket jeg er ret sikker på at han kan, kan det klares for under 5000kr.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 03-08-13 21:04

og når det nu er et gammelt oliefyr du har, kan det sikkert være en rigtig god forretning at skifte både kedel og brænder samtidig. der er store penge at spare på varmeregningen på den måde.

Accepteret svar
Fra : Thomas.Haugaard

Modtaget 20 point
Dato : 04-08-13 00:42

Jeg har lige selv gjort det og havde så bare elektrikeren forbi til at tilslutte el da det mest økonomiske er at køre 380 w

Hvor den skal sidde kommer an på hvordan dit hus ser ud. Det du får mest ud af er at anbringe den så tæt på tappestedet som muligt så den ikke skal varme for mange meter rør op.

Hvor mange liter kommer an på hvor stor din husstand er.

Rør arbejde er efterhånden blevet utroligt enkelt at lave selv så hvis du kan overskue det kan jeg helt klart anbefale at gøre det selv.

Hvis du skal have andre til at lave arbejdet for dig så lav alligevel så meget så muligt selv.

Få en VVS til at komme forbi og indhent tilbud, få ham til at forklare hvor den skal sidde hvis du ikke selv er sikker og sæt den så selv op, tøm vandet af anlægget inden han kommer, træk strømkabel osv så burde han kunne holdes nede på ganske få timer.

Held og lykke

Godkendelse af svar
Fra : Jamsemor

Dato : 04-08-13 01:03

Tak for svaret Thomas.Haugaard.