/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Forbrug vand.
Fra : kissanO1
Vist : 498 gange
300 point
Dato : 22-07-13 21:56

Min årsopgørelse viser at jeg har brugt 27,843 enheder kold vand og 5,819 enheder varmt vand.
Mit spørgsmål er så,,,Hvor mange liter vand er det ??
Jeg har fået en efterregning på 1500 og forstår ikke at jeg som enlig skulle have brugt så meget
Mvh
Kissan

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-07-13 22:04

Det spørgsmål må du nok stille til dem, der har sendt regningen.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 310 point
Dato : 22-07-13 22:21

1 enhed = 1 m3 = 1.000 liter

Så det svarer til at du har brugt 27.843 liter koldt vand samt 5.819 liter varmt vand.

Er der måler på både det kolde og varme vand?

Hvis du mener at have brugt mindre så må du kontakte den, der aflæser vandet. Nu skriver du ikke om du bor i hus eller lejlighed, hvilket kan have meget med opgørelsen at gøre.

Et eksempel er fra denne side

Vandforbrug. Det afregnes efter hvor meget vand, du bruger. Enheden er m
. 1 m
svarer til 1.000
liter.

• Abonnement for din vandmåler. Et årligt beløb, som afhænger af størrelsen på din måler.
Betalingen for vandforbrug dækker ikke blot udgifter til selve produktionen af vandet og vedligeholdelse af
ledningsnettet til drikkevand. Via vandprisen betaler du også til grundvandbeskyttelse og for udgifterne til
afledning af spildevand - det vil sige kloaksystem og renseanlæg. Endelig indeholder prisen også vandafgift
og spildevandsafgift til staten.

http://www.aarhusvand.dk/Global/Forbrug%20og%20regning/Takster%20tidligere%20%C3%A5r/2011%20Vandforbrug%20og%20vandm%C3%A5ler%20-januar-10-februar.pdf

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 22-07-13 22:21

Mon dog ikke 27,843 enheder er det samme som 27,843 m??
Det er jo det man normalt måler vandforbrug i.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 22-07-13 22:24

hov, kandu.dk smed det lille tretal væk

Der skulle have stået kubikmeter

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 22-07-13 22:49

hmmm, efter lidt efterforskning er det vist ikke kandu.dk's skyld, jeg må have ramt nogle forkerte taster.
kubikmeter = m³
jeps det virker

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 23-07-13 00:02

Det lyder ganske rimeligt for en lejlighed, hvis du bor alene. Vi er to og mit forbrug er ca 45 kubikmeter/år incl vaskemaskine og opvaskemaskine.

Godkendelse af svar
Fra : kissanO1

Dato : 23-07-13 01:07

Tak for svaret ans.