/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Venner ser på West Banks kort...
Fra : lgs
Vist : 481 gange
100 point
Dato : 20-07-13 23:22

Så hører vi igen om håbefulde forventninger til en ny runde mellem Israel og palæstinenserne om en "to-stats-løsning".
Her det så, at jeg gerne vil bede jer kigge på disse kort:
https://www.google.dk/search?q=west+bank+settlements&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=L_3qUd3JHoHOtAbz64DQBg&ved=0CDwQsAQ&biw=1280&bih=918
og så for jer selv overveje muligheden for en sammenhængende (og det må vel være kriteriet) palæstinensisk stat - uden at hundredtusinder af jødiske bosættere skal flyttes til Israel som det så ud op til juni 1967.
PS: jeg selv har en fortid som 3 gange volontør i Israel, første gang 1967.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-07-13 01:50

Der er noget ved det kort, som ikke ser logisk ud. Der er vist israelske bostæder inde i området med palistinensisk regering. Hvis de har tilladt det ,er de da selv med til at skabe problemet-- eller kortet er forkert.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-07-13 09:19

Jeg har hele tiden været imod Israels bosættelser, det minder lidt om Kinas annektering af Tibet.

Man kan kun takke de relativt fredelige palæstinensere for at det ikke er endt i blodbad forlængst, der er jo ikke mange ekstremister blandt dem, selv Hamas har sørget for skoler som ikke er rene koranskoler.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 22-07-13 21:59

lgs, indtil 1967 "holdt jeg med" Israel, men efterhånden ligger det meste af min sympati på den anden side, det virker som om Israel, i ly af USA (og Israels egne ulovligt udviklede atomvåben) føler de ikke behøver overholde internationale love!

Jeg tror, at hvis der nogensinde skal blive fred i området, skal Israel kræve en international garanti for deres suverænitet indenfor 1948-grænserne, med FN- (eller andre styrker som garant), og finde ud af hvilke fordele Israel kunne få ved at hjælpe med at udvikle deres nabolande, få fred og ikke mindst, nye markeder at samarbejde med!

Men det kræver nok længere tids forarbejde end at bygge en Femernbro

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-07-13 23:35

Citat
lgs, indtil 1967 "holdt jeg med" Israel, men efterhånden ligger det meste af min sympati på den anden side, det virker som om Israel, i ly af USA (og Israels egne ulovligt udviklede atomvåben) føler de ikke behøver overholde internationale love!

USA har været på nakken af Israel angående bosættelserne, men de gør hvad der passer dem, hvilket man nu ikke kan fortænke dem i da de for det første blev forfulgt under WW2, men også var i chlinc med englænderne der jo havde annekteret både Egypten og Palæstina i den periode. Faktisk hængte englænderne også israelske modstandsfolk fra den militære gren af frihedsregeringen.

Den pragtfulde storfilm "Exodus" fra 1960 med Paul Newman dækker vældigt godt det der skete i området indtil Israel blev en selvstændig stat i 1948.

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 22-07-13 23:55

Desværre er der nok ingen af os her, der sidder inde med løsningen, men det, der springer i øjnene, når man ser på hvilket som helst af alle kortene, er, at et sammenhængende territorium for en palæstinensisk stat synes utopisk med mindre 100tusindvis af jødiske bosættere skal tvangsforflyttes, og hvem tror, det vil kunne gennemføres? Det, der skete i Gaza i 2005, var jo i en helt anden kategori, "blot" 8.500 mennesker.
Så er al den smukke snak om en tostatsløsning ikke blot SNAK?

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 100 point
Dato : 23-07-13 06:57

Citat
Desværre er der nok ingen af os her, der sidder inde med løsningen

Sådan er det jo!

USA kunne, hvis de ville, sikkert sørge for det blev løst, men den jødiske lobby over there har så stor indflydelse, at USAs bidrag til en løsning er det rene bragesnak.

MEN, hvis der ikke kommer en tostatsløsning vil jøderne fra dag et være i mindretal i forhold til araberne i en etstatsløsning!

I dag udgør jøderne ca 75% af Israels (inkl. besatte områder) befolkning, men også der vil de om en årrække komme i mindretal, hvis araberne opretholder deres nuv. fødselsrater.

Så Israel har for mig at se en klar interesse i at der er et selvstændigt Palæstina, som kan tiltrække nogle af araberne, der nu bor i Israel.

Det hele forudsætter selvf. internationale fredsgarantier, FN-styrker mv.

At jøderne, der selv har været udsat for massiv diskrimination og det der er værre, nu selv står for en stat der af mange er beskrevet som en apartheidstat er et paradoks, men viser samtidig at folk sjældent bliver "gode" af at blive behandlet dårligt!

"Jimmy Carter, former President of the United States, Camp David Accords negotiator, Nobel Peace Prize winner, and author of the 2006 book entitled Palestine: Peace Not Apartheid, maintained in that book that Israel's options included a "system of apartheid, with two peoples occupying the same land but completely separated from each other, with Israelis totally dominant and suppressing violence by depriving Palestinians of their basic human rights. This is the policy now being followed, although many citizens of Israel deride the racist connotations of prescribing permanent second-class status for the Palestinians."

Godkendelse af svar
Fra : lgs

Dato : 24-07-13 12:25

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 24-07-13 12:30

Selv tak, lgs.

Det ville nu være dejligt, hvis der kom en løsning begge parter kunne acceptere!