/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Køleskab -Økonomi
Fra : Sønder
Vist : 592 gange
100 point
Dato : 19-07-13 15:18

Hvad er mest økonomisk/strømbesparende:
1) at åbne og lukke køleskabsdøren 3 gange a 10 sekunder eller
2) at åbne køleskabsdøren 1 gang a 30 sekunder

-med andre ord: kan det bedst betale sig at tage det hele, man skal bruge, ud på én gang eller at gøre det efterhånden som man kommer i tanker om, hvad man mangler.
Mulighed 1) tænkes at foregå inden for få minutter

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 60 point
Dato : 19-07-13 15:39

Der er andre der funderer http://ing.dk/artikel/sporg-laeserne-hvordan-bruger-man-koleskabet-mest-energieffektivt-107403

Hver gang døren til køleskab eller fryser åbnes, lukkes der varm luft ind, og det kræver energi at køle luften igen. Derfor gælder det om at have døren åben i kortest mulig tid.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-07-13 15:56

Forestil dig at det kolde luft er vand, det er jo tungere end luften uden for,
altså vælter der 3 gange mere kold luft ud i dit første alternativ...

En måde at undgå for mange åbninger er at ordne det man skal bruge i kategorier,
morgenmad, frokost tilbehør, aftensmad og etc.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-07-13 16:54

Hmm, jeg har tænkt på noget der ikke står på ingeniørernes hjemmeside.

I et køleskab hvor tætningslisten er optimal vil der opstå et undertryk når man trækker i døren, der vil så straks blive suget luft ind når døren åbnes.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-07-13 18:07

Det er ikke problemet,
men når den tunge kolde luft vælter ud, bliver den erstattet af varmere luft fra oven og udefra,
der så skal afkøles med brug af køle energi...

Endnu værre er skabs frysere, det rigtige er kumme frysere.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-07-13 18:52

Citat
Endnu værre er skabs frysere, det rigtige er kumme frysere.

Endnu værre er køleskabe med en mindre indvendig frostboks.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 19-07-13 20:23

Jeg mener man kan lade døren stå åben i længere tid, idet al den kolde luft løber ud med det samme. Så skal luften kun nedkøles en gang. Det der virkelig holder på kulde i køleskabet er varerne inde i køleskabet. Så et skab fyldt med mange varer, kan man roligt være åben i længere tid. Luften bliver hurtigt nedkølet igen, da der kun er lidt luft i skabet.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-07-13 23:12

Én gang af 30 sekunder er bedre end tre gange ti sekunder. Luften kan jo bare blive skiftet én gang.

vh
pbp

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-07-13 23:56

Luftens varmekapacitet er ikke ret stor, hvis man regner eftet volumen.

Derfor betyder en sjælden luftskifte i lkøleskabet kun lidt for økonomien.
Det er kompresserens effektivitet, isoleringen , og mængden af "varme varer, som sættes ind ,der tæller.
Vedat ånne et "normal" størrelse køleskab kan typisk 300 l 5° luft erstattes at 20° luft .
Det ksvarer til 0,3 *1,2 * 15 * 1006 = 5,4 kJ = 5,4 kWs= 0.0015 kWh.

Med en blot nogenlunde varmepumpefaktor i kølemaskinen er vi på under 1 tusindedel kilovattime i elforbrug for at åbne køleskabet.

De 0,36 kg luft modsvarer ca 75 g vand i varmemængde . Der er under ½ kop.

Så det at du lader en del varer stå udenfor køleskabet et stykke tid , inden de sættet ind igen , giver et større energiforbrug end at lukke det op for hurtigst muligt at få den ind , medens de stadig er kolde.

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 20-07-13 10:16

transor. hvad er så din konklusion på spørgsmålet? At det kun betyder en lille forskel? Javel, men dog...?

Godkendelse af svar
Fra : Sønder

Dato : 21-07-13 09:03

Tak for svaret katekismus. Må nok konstatere, at ingen rigtig ved det/har forsket i det. Men at forskellen nok ikke er værd at bekymre sig om
God sommer til alle