/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Min skorsten skaller af- what to do´
Fra : Rustica.dk
Vist : 925 gange
100 point
Dato : 11-07-13 13:25

Hej kandu-er.

Jeg har en skorsten, hvor stenene falder af, sådan i bidder.

Det er de yderste ca. 1-2 cm. af sten, spredt på hele skorstenen?

Mit spørgsmål går på.
Hvad har jeg af muligheder???

Skal skorstenen helt ned og genopbygges?
eller kan den blive pudset?
Tænker også på, om det kunne være en mulighed at då sådan nogle stål/zink plader på?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-07-13 13:57

Du skriver ikke hvad det er for en skorsten, ydre over taget, eller indre ved pejs, måske begge dele?
Eller hvilke mursten det er, måske frost sprængte??

Jeg ville ikke dække den med zink og slet ikke blik, men måske pudse den...

Er det indvendigt med brændeovn, skal du bruge et ildfast meteriale,
er det udvendigt, har jeg gode erfaringer med flise mørtel i stedet for hård cement???

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-07-13 14:25

Da du ikke oplyser meget , som Svendgiversen rigtigt skeriver, bliver det kun et gæt.

Den yderste del af skorsstenspiben bliver fugtig, og så frostspræges der skaller af på kolde vinternætter.

Der er kun to muligheder .
Du får sat røggastemperaturen i vejret så kondens undgåes, eller du skifter til en rustfri stålskorsten.

'En ny muret vil få samme oproblem.
Kondens kan ske udvendig på en muret skorsten uanset om der er en isoleret kerne. Den for kolde røg slår ned og afsætte vand på de kolde sten.

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 11-07-13 15:22

Ja det er in muret skorsten oven på taget.

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 11-07-13 15:24

Svend skal det flisemørdel være som en oppudsning ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-07-13 17:43

Fortæl nu også hvilken slags fys der er tilsluttet skorstenen.

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 100 point
Dato : 11-07-13 18:58
Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 11-07-13 19:23

Det er en pejs der er lavet om til en brændeovn.

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 11-07-13 19:26

Det er sat jernlåger på i tidernes morgen...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-07-13 19:46

Du har vel ikke haft en lille skorstensbrand.

Din skorstensfejer kan uden tvivl råde dig.

Men jeg ville nok også pudse den skorsten så der bliver lukket for vand og dermed sprængninger.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-07-13 13:44

Enig med SvendG: Man skal ikke pudse med stærk cementmørtel. Hvis sten og mørtel bliver uenige om størrelsen og varmebevægelserne, er det mørtlen, der skal springe og ikke stenene. En fleksibel mørtel som ren kalkmørtel eller med elastisk fliseklæber som bindemiddel - selvom fliseklæber nok er for diffusionstæt der på stedet.
vh
pbp
Men spørg skorstensfejeren; han kender reglerne og har måske nogen fif!

Godkendelse af svar
Fra : Rustica.dk

Dato : 15-07-13 19:07

Tak for svaret svendgiversen.