/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Delvis lakering efter reparation??
Fra : Brassovitski
Vist : 589 gange
100 point
Dato : 07-07-13 12:15

Hej
Jeg har en gammel Fiat, hvor jeg skal have skærmkanter repareret. I den forbindelse viljeg gerne undgå at skulle lakere hele bagenden, men kun 'nøjes' med at lakere de reparerede områder. Lakken er en metalik med en smule glans i og klar lak oven på. Er det mulig med en speciel fremgangsmåde at få det til at se nogenlunde ud. Det behøver ikke at være super perfekt, bare resultatet er rimeligt. Det er mest for at stoppe rusten. Det skal siges at der ikke er de store rustområder, men jeg vil gerne have det stoppet inden de bliver værre.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 07-07-13 14:01

Du kan ikke stoppe rust med lakering er jeg sikker på, omkring skærmkanter. Det skal repareres på den ene eller anden måde forinden, og det bedste er selvfølgelig at isvejse reparationsstykker, alt andet er fusk.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-07-13 14:32

Der ligger en Sadolin forhandler på glostrup hovedgade, han har mange spayfarver og klar lak.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 07-07-13 15:29

Hej selvfølgelig skal rusten fjernes først. Spørgsmålet er bare hvordan jeg får lakeringen lavet nogenlunde uden at omlakere hele bilen.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 07-07-13 15:32

Citat
han har mange spayfarver og klar lak

Det skal da stort hjælpe...

Det skal jo have en rusthæmmende grunder inden du begynder at give farve og lak.
Der er ting der taler for du ikke har den store erfaring med de dele, så jeg vil anbefale dig at konsultere én der har forstand på det.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 07-07-13 16:29

Jeg ville ikke købe spray dåser og gøre det selv.det bliver sjældent godt resultat.lever den til en billakerer så får du det perfekt,selv om det koster nogle kroner.
alimak

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 07-07-13 17:15

Citat
I
Det skal jo have en rusthæmmende grunder inden du begynder at give farve og lak.
Der er ting der taler for du ikke har den store erfaring med de dele, så jeg vil anbefale dig at konsultere én der har forstand på det

Halooooo! Jeg regnede faktisk med at der var en her på Kandu der ved hvordan processen skal udføres måske med henvisning til en video.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-07-13 17:26

Jeg lavede en fejl da jeg lak-reparerede min Xantia.
Farven passede perfekt.
Jeg sleb rusten væk.
Grundede (også fra sadolin butikken)
spayfarvede den.
Ej lak endnu

Men..................................jeg store idiot dækkede af tæt på malerstedet, og det resulterede i en lille "vold" mellem originallak og det nymalede.
Når jeg har taget mig sammen vil jeg slibe "volden" væk og spaye med afdækning længere fra malerstedet, så der ikke opstår en overgangs kant.

Og ja, som de andre siger skal en prof lave det, men min Xantia er fra 99 så det er et spørgsmål om hvor længe den skal holde og hvor pæn den skal være.

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 100 point
Dato : 07-07-13 17:26
Godkendelse af svar
Fra : Brassovitski

Dato : 07-07-13 18:46

Tak for svaret stilkene.
Hej 'stilkene'. Det ser ud til det er det jeg skal bruge. Dog køber jeg nok malingen ved min lokale autolakkerer, han har tidligere malet en forskærm for mig, inde den blev monteret.
Lakken hos smartspray er ret dyr, synes jeg.
Jeg skal have malet 5 småområder i skærmkanterne, og hele bagklappen. Bagklappen er jo nem nok, da det er hele klappen, så der bliver ikke noget med overgang mellem ny og gammel maling.
Min FIAT er fra 1998, så det behøver nødvendigvis ikke ligne en nylakkeret bil, bare jeg får stoppet rusten, så er det OK, om overgangen måske bliver ldt og se.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 07-07-13 19:50

Ok, en gammel bil, men regn med det ikke holder længe.