/ Forside/ Teknologi / Hardware / Server / Spørgsmål
10  Uffe29 470
valg af NAS harddisk, server?
Fra : snaptil
Vist : 940 gange
300 point
Dato : 04-07-13 12:06

http://www.proshop.dk/Netvaerksharddisk-NAS-server/Western-Digital-My-Book-Live-NAS-3TB-2284022.html

Hejsa jeg har kigget lidt på ovenstående.
Jeg vil gerne have en løsning, hvor jeg kan tilgå film, musik. billeder til mit TV(Sony Bravia Smart tv), Mobiltelefoner (HTC One, HTC one S og en Iphone 4s), samt pc med Windows7.
og gerne samtidig, hvis muligt. Idet det er hele familien der skal have adgang.

Det må gerne være sådan at det ikke kun når vi er på hjemmenetværket at telefoner og måske pc kan tilslutte nas.

Kan my book live opfylde krav ?
Andre forslag?
ovenstående løsning koster ca 1300. Det er ca min smerte grænse, men hvis en anden løsning kun koster 2600 og giver meget mere, høre jeg gerne om den.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 04-07-13 12:18

Jeg har selv en lille WD media box, med en lille løs disk. Den har jeg haft 3år og været glad ved. Dette marked har jo udviklet sig meget siden. Jeg har lige i disse tider købt en Synology nasdisk til min svigersøn. Det er nok over din pris ramme. jeg kan også sige den kan mere end sit fadervor. Jeg er ved at skabe forbindelse til den her fra mig selv, med en VPN forbindelse. det er ikke lykkedes at få det på plads endnu. Jeg læser der for gerne med hvad du oplever ved dette.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 04-07-13 12:26

er det noget lignende denne:
http://www.proshop.dk/Netvaerksharddisk-NAS-server/Synology-DiskStation-DS213J-NAS-Server-2412803.html

og så bare med to harddiske?

men ved du hvad forskellene skulle være ?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-07-13 14:05

Der er næsten ikke forskel på NAS servere, men det er der til gengæld i deres software.
Selv har jeg haft en Synology og skal aldrig have såden en mere, langsom når man er inde i opsætning og temmelig rodet at forstå - jeg holder mig til Zyxel.
Alle NAS kan du smide på nettet, så ALLE kan komme ind på den, MEN det kan i sig selv være en ren videnskab, som ofte kræver ekspert hjælp (ikke herinde fra) som 'stone' også skriver.
Hvis du køber en NAS, ville jeg sørge for at få gratis opsætning af den med i prisen, eller i det mindste til billige penge.
Skal nævne at dem jeg har haft, har jeg heller ikke kunne få på nettet, kun lokalt.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-07-13 14:08

Ang:
Citat
http://www.proshop.dk/Netvaerksharddisk-NAS-server/Western-Digital-My-Book-Live-NAS-3TB-2284022.html

Så kan det undre mig at MAX temperatur er 35*...

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 05-07-13 21:10

Hvad med en lille computer.

Man f.eks købe en NUC og sætte en extern HD på via en usb som også har win7.

Jeg gætter på at den bruger10 watt idle og 2 watt i sleep.

http://www.edbpriser.dk/barebone-pc/intel-next-unit-of-computing-kit-dccp847dye-id-7148812.aspx?q=nuc

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-07-13 08:33

Så er denne stadig billigere samt den har 3TB disk med i prisen, og næsten klar til brug
Citat
Western Digital My Book Live NAS - 3TB

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 06-07-13 16:19

Citat
Alle NAS kan du smide på nettet, så ALLE kan komme ind på den, MEN det kan i sig selv være en ren videnskab, som ofte kræver ekspert hjælp (ikke herinde fra) som 'stone' også skriver.

Citat
Skal nævne at dem jeg har haft, har jeg heller ikke kunne få på nettet, kun lokalt.

Grunden til dette er at alle NAS netop ikke kan bare komme på Internettet, grundet Windows Share/SAMBA porten normalt ikke er noget man åbner for med Internettet, (ja nogle Internet udbyder har lukket for porten hos dem)

De mere professionelle mærker/modeller giver mulighed for at tilgå sine Shares via HTTP/HTTPS/FTP/SFTP/SCP & egen APP's, personligt kan jeg bedst lide SCP hvis modellen at denne SSH ( Secure SHell) forbindelse kun kan bruges sammen med SCP service, når tilgået fra Internettet.

Når men hvis dine telefoner er på via WIFI der hjemme, og du ikke har brug for adgang via Internettet, så vil denne "Western Digital My Book Live NAS" godt kunne levere varen.
Fjernsyn tilgår via DLNA (beregnet til netop Fjernsyn)
Windows er jo det NAS er født til via SAMBA/Windows Shares
iPhone & Android telefoner kan tilgå via SAMBA, du bare bare hente en SAMBA explorer APP
eks. for iPhone -> http://help.lafayette.edu/samba/ipad
til Android bruger jeg ES File Explorer.

Personligt vil jeg heller ha en Router/Firewall med VPN support, så mine telefoner kan komme på Hjemme netværket via Internettet. End jeg ville ha direkte adgang fra Internettet til min NAS boks.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 06-07-13 16:36

i følge denne site så har My Book Live mobil support (se side 5), hvordan må så står i dens vejledning.
http://mobil.nu/guides/guide-sadan-bruger-du-nas-pa-din-smartphone-og-tablet-6945/5

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-07-13 19:58

Citat
Grunden til dette er at alle NAS netop ikke kan bare komme på Internettet, grundet Windows Share/SAMBA porten normalt ikke er noget man åbner for med Internettet, (ja nogle Internet udbyder har lukket for porten hos dem)

Tror ikke vi er uenig, men de BURDE kunne gå på nettet, selv vil jeg mene at det er Router, der laver problemet ved de fleste hjemme servere, efter jeg gik over til Telia, har der været vrøvl hos mig.
mens jeg INGEN problemer havde hos TDC.
Og som sådan skal der laves en masse ekstra? forbindelser (ud af Router´en) som egentligt bare skulle være en simpel sag at lave.
NB: nu er det så ikke Windows (pc) der skal på nettet - men en NAS = gennem en Router

Og som jeg forstår problemet, er det om der kan oprettes forbindelse til NAS - når man befinder sig et andet sted énd hjemme, og det 'burde' du kunne med den NAS - men stadig tilbage til Routeren som kan give problemer.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 07-07-13 08:23

SMB/SAMBA startede med & kun på NETBIOS protocolen, som Internettet ikke supportere da denne er ren TCP/IP. Senere kom SMB også over på TCP/IP via indkapsling (altså NETBIOS over TCP/IP).

Hvilke porte som skal være åben i ens Router og være mappet over til den IP som ens NAS har kan blandt andet ses herunder hvor Microsoft prøver at forklar deres Firewall med SP3 for XP

http://support.microsoft.com/kb/298804
Citat
The following ports are associated with file sharing and server message block (SMB) communications:

Microsoft file sharing SMB: User Datagram Protocol (UDP) ports from 135 through 139 and Transmission Control Protocol (TCP) ports from 135 through 139.
Direct-hosted SMB traffic without a network basic input/output system (NetBIOS): port 445 (TCP and UPD).

Lidt mere korrekt fåes det her

http://superuser.com/questions/270678/ports-for-nated-windows-share

Men igen, Eksperterne vil ikke vejlede dig hvordan du lukker op for SMB fra Internettet, det vil kun en amatør gør. Næ brug de protokoller som er beregnet til Internet file deling , og evt. de APP's som følger med nogle NAS som er mere slut bruger venlige.

Producenterne må kalde det en NAS bare den har SMB support, alle de andre services som HTTP, FTP , ..... skal du ikke automatisk regne med findes, men bør check på Producentens produkt specifikationer, og gør man det for denne My Book Live, står der intet om support for Android/iPhone (selv om mobil.nu ellers påstår dette)

http://www.wdc.com/wdproducts/library/AAG/ENG/4178-705202.pdf

Accepteret svar
Fra : JegErHer

Modtaget 300 point
Dato : 07-07-13 08:45

snaptil, ser ud til samme model dog med 2TB disk, får ret god review her

http://www.smallnetbuilder.com/nas/nas-reviews/31314-wd-my-book-live-reviewed

PS. Dog da du ligger data direkte på den, betyder det jo du ikke har Backup, så måske du bør tænke på at presse din "smerte grænse" og købe 2 af dem, hvor du kun tilslutter og tænder nr.2 engang imellem og laver Live til Live backup, som der skrives den kan.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 07-07-13 12:46

jep jeg havde tænkt noget i den stil, altså købe nummer 2 på et tidspunkt efterfølgende.

Godkendelse af svar
Fra : snaptil

Dato : 09-09-13 14:48

Tak for svaret JegErHer.

jeg købte en 3 TB og overvejer at købe en til som backup. Det eneste der er irriterende lige nu, er overførelsestid tid til harddisk.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 10-09-13 19:31

Du er velkommen,

Og du har Gigabit Switch og mindst CAT5e kabler, plus Gigabit netkort over det hele ?

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 12-09-13 07:48

Jeg har nu læst alle jeres gode råd. jeg giver jer inderlig ret.
Nas er til inde i huset. Hvis den skal tilgås udefra, så brug de apps der gives, og ikke samba ren.
synology som jeg havde købt, har modulet til det hele. foto hjemmeside gallery.
egen mail server, egen webserver, app's i appstore til at bruge sammen med tablet og smartphone.
tak for info, vi kæmper videre, men at lave disse øvelser, med forskellige porte er for proffer.
PS: tog engang en cisco uddannelse.
hilsen Pensionist Steen