/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hunde efterladensskaber
Fra : sigfrid
Vist : 991 gange
100 point
Dato : 02-07-13 10:39

Vi er nok enige de fleste af os at man skal samle lorte op efter sine hunde og aflevere i skraldeposer. Men alle dem der samler op i poser og smider dem rundt i naturen syntes jeg er værre end at lade det ligge,der går jo flere år inden det forsvinder i poser,hvad mener i ?.
V.H Sigfrid.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-07-13 11:37

Jeg mener det er noget forbandet svineri. Det burde simpelthen,være ulovligt med hunde i bymæssig bebyggelse. Og jeg vil gerne påstå,at de fleste hundeejere er stærk dobbeltmoralske.
Og det har jeg let ved at bevise......beviset ligger ved hvert en hjørne,på gader og stræder.

Jeg har set det masser af gange,også i vores lille by: Agtværdige bedsteborgere,der kommer trækkende med uhyret....runder lige et gadehjørne...ingen mennesker at se...så får Fido lige lov....

Eller hvis den lige kan snige sig ind under naboens hæk.
En overgang mente hundelufterne,at indgangen til vores have,var så tilpas skjult til at den kunne bruges som hundetoilet. Jeg tænkte på at sætte en tråd op,med strøm i. Men det fik så ende,uden det blev nødvendigt.
Det værste svineri jeg har set i den retning,var for nogle år siden på Frederiksgårds Allè. (Mellem Godthåbsvej og Sallingvej). Kom man gående,var man nødt til at lege Hinkesten.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-07-13 11:43

Glemte lige:

Vi har aldrig selv haft hund.(Af ovenfor beskrevne grund). Kan forsåvidt godt li`dyrene,men vil ikke have haven omdannet til møddingsplads.

M.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 02-07-13 12:08

Det er som altid når man diskutere hunde, problemet ligger i den ende af snoren, hvor den 2 benede har (eller skulle have) fat, at problemet er. Så hvem skal så bebrejdes hunden eller ejeren?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 02-07-13 12:15

Citat
Så hvem skal så bebrejdes hunden eller ejeren?

Det kan der jo overhovedet ikke være nogen tvivl om...

Det er so selvklart noget gris at der ikke samles op efter vuffer, den bestemmer jo ikke selv hvor den skal anbringe sine hømhømmer.

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 100 point
Dato : 02-07-13 13:16

Vi bor med vor lille søde Debbie her på Fjordvej og samler altid op efter den,
mange har No skilte, uden at det hjælper, og vi ser ofte hunde poser smidt med indhold,
noget værre svineri, der er affalds tønder overalt.

Enig, så hellere lade værre med at samle op og lade naturen ordne resten,
men det er altid ejeren, menneskets fejl, hvis der ligger hunde lorte og i værste fald hundeposer...

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 02-07-13 13:48

Citat
Men alle dem der samler op i poser og smider dem rundt i naturen syntes jeg er værre

Det har du jo ret i.

Her i min lille by finder jeg tit fyldte hundeposer inde i mine hække eller helt smidt over hækkene og ind i haven.

Så er spørgsmålet, om man helst vil samle andres hundeposer eller hundelorte op.

Der er jo ikke nok affaldsspande i mange mindre byer, og hundeejerne har ikke lyst til at slæbe rundt på en pose med afføring.

Løsningen kan til dels være opsætning af flere affaldsspande i det offentlige, dem er der brug for, også til andet end hundeposer.

Jeg har selv hund, og er ingen engel, men prøver da på, at min hund ikke generer andre.

Men samtidig er jeg nok også lidt mere overbærende, hvis en forbipasserende "glemte" at samle op efter sin hund på vej forbi min ejendom - jeg prøver ikke at hidse mig så meget op over det mere - bare det ikke tager overhånd - for det ophører nok aldrig helt.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 02-07-13 21:44

Det er jo så ikke kun hunde/ejere som sviner til i bybilledet, rygere som smider deres filtre alle vegne er da endnu større svin, 'hundelort forgår, men skod består'. Men er i øvrigt helt enig i at hundelorte og kattelorte er noget øv!

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-07-13 22:27

Jeg har en knippelfin løsning,på problemet. Enkelt og redeligt:
Folk lader bare deres hund besørge hjemme,på græsplænen,i lejligheden,eller hvor det nu er formålstjenligt. Inden de går tur.

M.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 02-07-13 22:34

Ja det er godt Mosebaek, problemet er bare at de fleste hunde helst ikke skider i 'egen rede', hellere midt på et fortov!

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 02-07-13 22:54

Citat
Det burde simpelthen,være ulovligt med hunde i bymæssig bebyggelse.

Og eftersom mange hunde på landet er understimulerede, fordi de sjældent kommer ud hvor artsfæller færdes, så bør alle hunde sådan set bare aflives.

Hvor svært kan det dog være.

Og eftersom nogle mennesker ikke kan finde ud af, at opdrage deres børn, så bør der indføres forbud mod, at sætte børn i verden.

Jeg håber, ironien er tydelig.

Jeg bor i lejlighed, inde midt i byen, og alligevel tæt på naturen.
Vores hund bliver luftet flere gange dagligt, og der bliver altid samlet op.
Hvis jeg møder en offentlig skraldespand bliver posen dropper deri, og ellers lander den i afdelingens affaldscontainer når vi kommer hjem.

Og jeg er fuldstændig enig i, at det er noget forbandet svineri, at lade det ligge, uanset om det er i pose eller ej.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-07-13 23:33

Citat
Jeg håber, ironien er tydelig.

Jo...jeg har fattet det. Men der er noget andet,der er endnu tydeligere. Gæt selv.

Citat
Og eftersom mange hunde på landet er understimulerede,

Er det noget du kan dokumentere??

Jeg vil gætte på at hunde på landet,er mindst lige så godt stimulerede (hvor der er frirum,måske andre dyr og børn,de kan lege med), som hunde på stenbroen,der måske ligger og døser dagen lang i lejligheden,mens familien er på job og i skole. Kommer nok mest ud når de,rent ud sagt,skal skide.

M.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 02-07-13 23:56

Citat
Er det noget du kan dokumentere??

Kan du dokumentere det modsatte?

Citat
Jeg vil gætte på at hunde på landet,er mindst lige så godt stimulerede (hvor der er frirum,måske andre dyr og børn,de kan lege med), som hunde på stenbroen,der måske ligger og døser dagen lang i lejligheden,mens familien er på job og i skole. Kommer nok mest ud når de,rent ud sagt,skal skide.

Mener du dermed, at hunde på landet er ude hele dagen mens familien er på arbejde/i skole?
Eller mener du, at mennesker på landet ikke går på arbejde/i skole?

Mener du, at hunde i byen ikke har børn og andre dyr, de kan lege med?

Mange hunde på landet (og i villakvarterer) kommer sjældent ud og gå en tur, hvor de kan "læse avisen", og møde artsfæller, ofte lukkes de blot ud i haven. Den samme have hver gang.

Hvorimod en hund, der bor i byen, i sagens natur er nødt til, at komme ud går for at forrette sin nødtørft.

For nogle år siden overtog jeg f.eks. en hund, som boede på en gård langt ude på landet, jeg lurede lidt da jeg så hvordan han bed i de utroligste ting, f.eks. grebene på en kommode, men jeg var overbevist om, at jeg hurtigt kunne få ham vænnet af med disse unoder.

Og efterhånden som han vænnede sig til, at komme ud og gå flere ture dagligt, i områder hvor andre hunde færdedes, så stoppede disse unoder helt af sig selv.

Der hvor han kom fra var der mange hunde, så det var bestemt ikke selskab han manglede, men det var jo de samme hunde, og dermed de samme dufte, hver dag.
Det mest ophidsende han kunne foretage sig på gården var, at jagte katten, men det var jo den samme kat hver gang, så hvor spændende mon det har været.

Der hvor jeg hentede ham havde han en hel bondegård som sit territorium, men hos mig havde han, udover vores lejlighed, en hel by, med både centrum, alle villakvartererne og div. naturområder i byens yderkanter, som sit territorium.

Han er død nu, og jeg har fået en anden hund, hun har mange venner her i kvarteret, nogle hilser hun bare på, andre løber hun og leger med.
Bare på aftenturen hilste hun på 3 nye hunde.

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 03-07-13 07:18

jeg syntes det var en rigtigm god ide de var inde på da de forslog at bistandsklienter skulle ud og samle hundelort op for deres bistandshjælp,så laver de da noget fornuftigt og jeg er sikker på ar der ville være mange af dem der ville finde sig et arbejede istedet for, så det er da ikke så galt at det ikke er godt for noget

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 03-07-13 08:43

Nej Kenwood.
Det kan sku ikke være rigtigt at vi hunde mennesker kan gå og svine,og så bare have andre mennesker til at samle op,heller ikke bistandsklienter.Jeg har haft flere hunde et par stykke af dem gjorde det hjemme i haven så var det jo bare at grave det ned,ingen problem med det som Mosebaek foreslår,men ligefrem i lejligheden så tror jeg at jeg står af.De andre har som regel gjort det faste steder,men aldrig på fortov og veje de fleste hunde vil gå i græs eller busker hvis de kan komme til det. V.H Sigfrid.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-07-13 10:40

Her har jeg virkelig fået ørerne i maskinen,hos en af de hårdkogte hundeejere. (Troldepige).
Vedkommende kender tydeligtvis mere til hunde,end til mennesker.

Jeg kan godt li`en vis ironi. Og lidt småkævl,er heller ikke af vejen. Men der må jo godt være lidt substans,i tingene. Spørgsmål af denne karaktèr,er for mig,tidsspilde at svare på:
Citat
Eller mener du, at mennesker på landet ikke går på arbejde/i skole?

Mener du, at hunde i byen ikke har børn og andre dyr, de kan lege med?

Til din oplysning,er der jo stadigvæk landbrug... med dyr,der skal passes dagen igennem. Og dermed er der også folk,dagen igennem.
Jeg er 70 år. Har arbejdet fra "Herodes til Pilatus",som håndværker. I by,på land,på jorden og i luften.
Har altså set en del hunde i tidens løb,og deres levevis. Så du behøver ikke at overanstrenge dig,med dit dyrepsykologi,over for mig.

M.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 03-07-13 11:13

Citat
Jeg kan godt li`en vis ironi. Og lidt småkævl,er heller ikke af vejen. Men der må jo godt være lidt substans,i tingene. Spørgsmål af denne karaktèr,er for mig,tidsspilde at svare på:
Citat
Eller mener du, at mennesker på landet ikke går på arbejde/i skole?

Mener du, at hunde i byen ikke har børn og andre dyr, de kan lege med?

Du startede med, at skrive:
Citat
Jeg vil gætte på at hunde på landet,er mindst lige så godt stimulerede (hvor der er frirum,måske andre dyr og børn,de kan lege med), som hunde på stenbroen,der måske ligger og døser dagen lang i lejligheden,mens familien er på job og i skole. Kommer nok mest ud når de,rent ud sagt,skal skide.

Du får det selv til, at lyde som om, at landet og stenbroen er 2 modsætninger, hvad angår hunde-hold. Dette spurgte jeg så ind til.

For det første mener jeg ikke, at al bymæssig bebyggelse kan kaldes for en "stenbro", og selvom det kunne, så behøver det jo ikke, at være et problem, i forhold til hunde-hold.

Ja, der er landbrug, hvor mennesker arbejder dagen lang, og dermed er hos dyrene, men hvis vi ser på hvor mange mennesker, der bor på landet, så er det vist kun et fåtal af dem, som er beskæftiget indenfor landbruget.
Mange land-boere lever på samme måde som mange by-boere, de tager hjemmefra om morgenen og kommer hjem i løbet af eftermiddagen.

Det er heller ikke alle by-boere, der er væk fra hjemmet i mange timer hver dag, i dag er der jo mange mennesker, som arbejder mere eller mindre hjemmefra.

Det var denne sætning fra dig, som fik mig op i det røde felt:
Citat
Det burde simpelthen,være ulovligt med hunde i bymæssig bebyggelse.

Det er ikke første gang jeg hører/læser den holdning, og hver gang kan jeg kun ryste på hovedet.

For i sidste ende handler det udelukkende om en eneste ting, nemlig om en hunde-ejer er sig sit ansvar bevidst eller ej.

Jeg kan komme med eksempler på begge dele, eksempler, som jeg selv har oplevet.

Eks. 1.
Min første lejlighed var en 2-værelses og lå i samme opgang som mine forældres, jeg overtog den efter et ungt par, som havde 3 store hunde (schæfer, labrador og ruhåret hønsehund).
Deres soveværelse var godt fyld op, af en dobbeltseng (måske halvanden-mands) og 3 hundesenge.
Fra både mine forældre og andre beboere i opgangen ved jeg, at disse hunde aldrig var til gene for de øvrige beboere.
Den kvindelige ejer gik flere lange ture med hundene hver dag, og underviste på hold i hundetræning.
Jeg mødte hende ofte med hendes hunde, og jeg er ikke i tvivl om, at hundene stortrivedes.

Eks.2.
Jeg havde en veninde, som fandt en mand med god økonomi, og de flyttede i et stort parcelhus.
Da først villa og volvo var på plads manglede der kun vovsen, som endte med, at blive til 3 gårdhunde.
Kun den ene af de 3 hunde blev vaccineret, for "de andre kom jo alligevel ikke ud at gå tur".
Og den vaccinerede hund kom kun ud at gå tur meget sjældent, ikke hver uge.
Alle 3 hunde var til stor irritation når der var gæster, og så blev de lukket i bryggerset, så de kunne stå derude og gø.

Mon ikke vi kan være enige om hvilken hunde-ejer der var den ansvarlige.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 03-07-13 12:18

Citat
Det kan sku ikke være rigtigt at vi hunde mennesker kan gå og svine,og så bare have andre mennesker til at samle op,heller ikke bistandsklienter.

Nej, selvfølgelig skal en kontanthjælpsmodtager ikke sættes til udelukkende at samle hundelorte op, det ville da være at ydmyge vedkommende.

Men der har vist også kun være talt om, at vedkommende skulle hjælpe til med at rengøre generelt i bybilledet.

Citat
Det burde simpelthen,være ulovligt med hunde i bymæssig bebyggelse.

Ja, Mosebaek, det kan være noget svineri, især når hundene skider på fortovet.

Men at ulovliggøre hunde i byer bliver aldrig til noget, dertil er mange mennesker for glade for at have hund - man bliver afhængig

Mon ikke det ville hjælpe på svineriet, hvis bøderne for hundelorte-svineri blev sat gevaldigt op?

Jeg læste engang om bødestørrelser i Paris - flere tusinde kroner for ikke at samle op efter sig.

Så kunne man bede kontanthjælpsmodtagere om at uddele bøder til svinemiklerne i stedet for at samle op efter dem

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-07-13 12:43

Citat
Nej, selvfølgelig skal en kontanthjælpsmodtager ikke sættes til udelukkende at samle hundelorte op, det ville da være at ydmyge vedkommende.

Det er jeg 100% enig i. Der må være en grænse for,hvor meget man kan ydmyge mennesker.

Citat
Men at ulovliggøre hunde i byer bliver aldrig til noget, dertil er mange mennesker for glade for at have hund - man bliver afhængig

Selvfølgeligt var det "sat på spidsen". Overdrivelsen fremmer forståelsen...for nu at blive i Troldepigens tankegang.

Jeg sidder bare i mit stille sind,og "linker" til den fuldstændig afsporede og fanatiske stemning om rygning. Selvfølgeligt har det ikke meget med hunde at gøre....jeg tænker bare på,om en lignende "folkerejsning", kunne tænkes, angående hundelorte. Det ville ikke være ilde.

M.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 03-07-13 15:44

Citat
Mon ikke det ville hjælpe på svineriet, hvis bøderne for hundelorte-svineri blev sat gevaldigt op?

Jeg læste engang om bødestørrelser i Paris - flere tusinde kroner for ikke at samle op efter sig.

Så kunne man bede kontanthjælpsmodtagere om at uddele bøder til svinemiklerne i stedet for at samle op efter dem [Hahahahaha]

Rigtig god idé.

Blot tror jeg ikke det er en opgave for kh-modtagere.
Hunde-ejere, som får en bøde for ikke at samle op efter deres hund, vil nok ikke opføre sig ret meget pænere end bilister, som får en p-bøde.

Mon så hunden skal beslaglægges efter x antal klip i "hunde-kortet".

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 03-07-13 17:17

Dejligt at bo i skoven, hvem bekymrer sig så om, hvor min hund skider?
Her bøvler vi så i stedet med folks aflagte møbler, tøj og afbrændte biler!
ex. http://foto.jp.dk/fotosite_albumview.php?serie=2664

Hovsa, skulle det så også til at være et problem! http://ugeavisen.dk/bramming/hundelorte-overalt-i-vestskoven-i-bramming

Læs nu lige, hvad de gør i Spanien http://www.mx.dk/nyheder/global/story/16590613

Har du tid og lyst, kunne det være skønt med et lille flag http://hundelort.com/

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-07-13 17:49

Citat
Mon så hunden skal beslaglægges efter x antal klip i "hunde-kortet".

Ja selvfølgeligt...eksporteres til Kina,som fast food. "I Kina spiser de hunde".

Kunne være en god tilskud til Nationalproduktet.

M.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 03-07-13 22:23

Citat
Hovsa, skulle det så også til at være et problem! http://ugeavisen.dk/bramming/hundelorte-overalt-i-vestskoven-i-bramming

Jeg synes ikke der er i orden, at lade hundens efterladenskaber ligge hvor andre mennesker færdes.
Medmindre hunden gør det inde i buskadset, hvor det kan være svært at finde det, så mener jeg, at man bør samle op efter sin hund.
Om jeg færdes i byen eller ude i den lidt mere landlige natur, så samler jeg op efter min hund, medmindre den har gjort det så langt inde i buskene, at jeg skal "stå på hovedet" efter det.

Og løse hunde er jo et kapitel for sig.

Citat
Læs nu lige, hvad de gør i Spanien http://www.mx.dk/nyheder/global/story/16590613

God idé.

Da jeg var barn havde vi også hund, og inde i naboopgangen boede der en dame med en fin lille hvid puddel, denne dame var sekretær hos advokaten, som var forretningsfører for boligselskabet.
Af og til modtog alle beboere en skrivelse om, at der var problemer med hundeefterladenskaber i afdelingen, og min mor var meget obs på, at der ikke lå noget efter vores hund.
På et tidspunkt så min mor så, at når "sekretæren" luftede sin hund om morgenen, så foregik det på den måde, at damen stod i sin morgenkåbe i opgangsdøren mens hunden gik ud og gjorde hvad den nu skulle.
Da blev min mor godt nok gal, så en morgen samlede hund l*rten op efter den hvide puddel, og smed den ind af "sekretærens" brevsprække.
Siden da luftede "sekretæren" sin hund ordentligt.

Godkendelse af svar
Fra : sigfrid

Dato : 04-07-13 10:30

Tak for svaret svendgiversen.
Og osse alle jer andre.V.H Sigfrid

Kommentar
Fra : Trine-jensen

Dato : 28-09-14 08:28

Vi har haft mange problemer med at samle XXXX op efter vores hund, men efter vi har skiftet foder, er det meget mindre og helt fast, det der skal samles op..
Når man selv bor i hus, ved man hvor irreterne det er (andre ikke samler op efter sig)

Trine Jensen