/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Mærkelige sammenfald
Fra : Klatterup
Vist : 879 gange
200 point
Dato : 29-06-13 11:17

Du tager et sæt spillekort og bruger kun ES - KONGE - DAME OG KNÆGT og lægger dem fra Venstre og ned,

FørstHjerterklør og ruder - til sidstspar.
Du har så 4 rækker med esserne øverst, dernæst konge - dame og knægt i nederste række.

Når kortene ligger der, er der flere lighedspunkter - helt op til 6.

Løsningen kommer søndag eller mandag, hvis ingen har klaret opgaven.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-06-13 16:49

Hvad mener du med sammenfald?

Kigge til same side eller ligeud??

Det de holder i hånden eller hvad???

Opgaven er ikke tilstrækkeligt klart formuleret...

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 30-06-13 11:45

Det kan iflg. dansk rets skrivning betyde 2 ting.

1. Noget der sker på samme tid.

2. Overensstemmelse - der var sammenfald mellem forskellige oplysninger.

Og her er det den sidste der dækker bedst.

Så opgaven er fuldt formuleret.

Prøv om du kan finde ud af det (evt. tælle kortene og tænk konstruktivt.

God fornøjelse. løsningen kommer kl. 16.

Accepteret svar
Fra : rosekamp

Modtaget 200 point
Dato : 30-06-13 12:52

De ligger i alfabetisk rækkefølge (hjerter, klør, ruder, spar)
De forskellige kulører kigger til samme side (hjerter mod højre, klør ligeud, ruder i profil, spar til venstre)
Det var det eneste jeg kunne se.

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 30-06-13 12:59

Jeg beklager, det er lidt mere kompliceret og dog alligevel
logisk og dagligdags.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-06-13 13:01

Jeg kan godt tælle til 4 * 4 = 16 kort,
hvorfor esserne er med, forstår jeg ikke, de kan jo hverken kigge eller holde?

Bortset fra dette: alle billedkort er vandret symetriske, det samme er ruder es, ikke de tre andre,
er ruder es så et sammenfald med 12 billedkort?

Nogle kigger op, nogle til siden og nogle lige ud, masser af sammenfald??

Nogle viser begge hænder, nogle kun en hånd???

Nogle holder noget i venstre nogen i højre hånd, osv...

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 30-06-13 13:11

I skal bruge hele sættet, hvor billedkortene har værdi som beskrevet, og så lidt ekstra hjælp tænk på en kalender.

Og så må i meget undskylde, der er sneget ordet KUN ind hvor der skulle stå ALLE med værdier på billedkort.

Oplæget er kun for at fortælle at hver farve / sæt kan også tælles hver for sig og alle sammen.

UNDSKYLD

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 30-06-13 16:04

Her har i så løsningen, der er sådan set ikke megen hokus - pokus i det, men egentlig ret interessant.

LØSNING
1.   Der er 52 kort i et kortspil og der er 52 uger i et år.

2.   Der er 13 kort i hver farve og der er 13 uger i en årstid.

3.   Der er 4 farver og 4 årstider.

4.   Der er 12 billedkort og 12 måneder.

5.   De røde kort kan stå for dag og de sorte for nat.

6.   Hvis man tæller alle kortenes værdi sammen

(Knægt 11 – dame 12 – konge 13) (Hjerter – klør – ruder – spar) samt resten af kortene i en farve /evt. klør, bliver summen 91 X 4 = 364 + Jokeren – i alt 365 dage.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-06-13 16:36

Ikke sammenfald, men meget konstruerede regne eksempler,
hvad med to Jokere, det har vi i vort spil?

Rød og sort, nat og dag, natten er sort men dagen er lys, meget mere hvid en rød...

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 30-06-13 16:52

Så er vi vist lige inde i flue¤#%&&¤#%

Det er sammenfald / Overensstemmelse - der var sammenfald mellem forskellige oplysninger. du kan jo slå op i NU dansk ordbog.

og så er der mange spil kort hvor der er 1 eller hele 3 jokere, og sådan kan man blive ved.
Men indrøm da så, at du slet ikke tænkte i de baner.

Og hvad så angår de RØDE kort står der, at de KAN stå for - hvilket vil sige, at det er den eneste lidt tvivlsomme fortolkning.

Men du kan da godt få pointene - det vil nok blot give lidt støj fra andre, men det må vi så lige høre om det vil give.

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 30-06-13 17:21

Jeg synes opgaven er meget mangelfuld på oplysninger om, hvilke lighedspunkter jeg skal lede efter.

Havde jeg vidst, at det var lighedspunkter med kalenderåret, havde det været muligt at gætte nogle af dem, men her går jeg jo ud fra, at det er lighedspunkter mellem kortene vi snakker om.

Hvorfor skal jeg overhovedet lægge dem op i en række? Det giver mig netop anledning til at tro, at det er lighedspunkter mellem kortene jeg skal lede efter. Ellers kan det jo være hvad som helst.

Måske kender du eller jeg en landmand (konge) som har en kone (dame), en søn (bonde) og en datter som hele tiden vinder i tennis (es). Måske har de 52 køer (hele kortspillet), hvoraf der er 4 forskellige racer (4 kulører i et kortspil), dvs. 13 køer af hver race (der er 13 af hver kulør i et spil kort), måske er de to af racerne røde og de to af racerne sorte (kortenes farver), måske har familien også en tyr og hvis du tæller alle deres køer sammen med tyren + naboens 312 køer, så har du 365 køer i alt (som både giver sammenfald med alle kortenes værdi + resten af kortene i en farve + Jokeren) OG årets 365 dage. Se DET er da noget af et sammenfald!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-06-13 18:36

>Men du kan da godt få pointene -

Glem det, jeg er ligeglad med værdiløse kandu points,
men kunne godt have tænkt mig en mere seriøs udfordrende opgave,

ingen kan jo gætte hvilke 6 "sammenfald" du lige har fundet...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-06-13 20:41

Prøv lige denne, hvem har en IKKE æg-liggende høne?????

Citat
Æglæggende høne (5)

Men ellers ville jeg også mene at den er da helt ude på landet, hvis man ´tror´at man bare skal lægge fra = du skulle bare skrive hele kort-sættet fra ES til 1 - man får kun at vide at det er fra og med BILLEDKORT
Citat
FørstHjerterså klør og ruder - til sidstspar.
Du har så 4 rækker med esserne øverst, dernæst konge - dame og knægt i nederste række.

Den kunne være vedre, MEN forstår den løsning du selv giver.

Det minder mig om 9/11 der var også en masse sammenhæng med/til andet som også/ heller ikke rigtigt giver mening = for almindelige/dødelige mennesker.

Godkendelse af svar
Fra : Klatterup

Dato : 01-07-13 15:10

Tak for svaret rosekamp.

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 01-07-13 15:31

Det var så lidt. Ellers en hyggelig opgave i min smag, hvis det ikke var for de sparsomme oplysninger om, hvor vi skulle lede efter sammenfald. Men jeg er sikker på du formulerer det mere uddybende næste gang og ser frem til en opgave mere, hvis du får lyst