/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
Æglæggende høne
Fra : jensviggo
Vist : 504 gange
50 point
Dato : 29-06-13 08:42

Har et lille hønsehold, hønen har lagt 18 æg som hun ruger på, for 3 dage siden blev første kylling udruget i går endnu en, problemet er, at hun ikke vil ligge på de resterende æg hun vil meget hellere ligge og varme de to kyllinger udenfor, altså ikke på æggene. Hvordan f.......... får jeg hende til at fortsætte rugningen, jeg skal da vel ikke tvinge hende, det er ikke naturligt?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 29-06-13 09:57

det er jo ikke sikkert der er liv i de resterende æg. måske kan hønen mærke det og derfor undlader at ruge mere.
og hvis de ikke er blevet holdt varme, er der nok ikke meget håb om at der kommer noget ud af det, selvom der skulle være kyllinger i dem.

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 29-06-13 11:04

læg de resterende æg i rugemaskine.

du skal bare huske at ramme den temperatur som hønen giver.

Kender du nogen som holder slanger, for så har de nok også en rugemaskine du kan låne.

prøv på NHF.dk Nordisk Herpetologisk Forening her skal nok være en som kan være dig behjælpelig.

Håber det lykkedes.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 29-06-13 12:22

i går tog jeg 4 tilfældige æg ind,gennemlyste dem op mod en kraftig lampe, og sammenlignede æggene, den frisklagte var hel lys indeni, mens de rugede æg var helt mørke, jeg slog et af æggene ud i en skål og konstaterede en levende kylling, den var langt fra udrugt, men der var antydninger af fjer/dun og der var liv

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 29-06-13 17:46

I de "gode" gl. dage spærrede man den rugende - ægliggende - høne inde i en kasse og holdt dens rugested mørkt indtil alle æg var udruget - husker det ikke. men kassen må have været sådan indrettet, at de udrugede kyllinger kunne bevæge sig frem og tilbage. Indrømmet - det er en form for tvang, men næppe noget, der gør ondt på hønen.

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 29-06-13 18:10

Måske kan du prøve at fjerne de kyllinger hun har, og se om hun vil ruge videre. Men hvis du lader kyllingerne blive tager hun sig af dem.

Du kan jo også prøve selv at klække de resterende æg ud. Men først skal du være sikker på at der er liv i dem. Udover gennemlysning kan du tjekke om der er liv i de æg der ikke er udruget ved at lægge dem i en spand med lunken vand - ca. 38 grader. Hvis der er meget liv i dem hopper de rundt. Hvis de synker til bunds er der sandsynligvis ikke liv i dem. Dem der flyder ovenpå men ikke hopper, er der nok ikke liv i, men der kan være.

Jeg har haft held med at ruge kyllinger ud, under en arkitektlampe med glødepære, hvis der kun manglede et par dage. Jeg havde termometer ved siden af æggene, så temperaturen var rigtig, vendte dem et par gange i døgnet, og sprøjtede lidt vand på dem jævnlig, fordi de skal have fugt. Jeg passede kyllingerne i en hjemmelavet rugekasse som bestod af en lav trækasse, foret med lidt aviser og et net over. Som varmelampe brugte jeg en gammeldags arkitektlampe med glødepære. Jeg lagde også noget sort stof de kunne kravle ind under og gemme/varme sig. De havde adgang til varme og foder. Foderet var fuglefrø og havregryn. Lidt madrester - kogte æg m.m. Jeg tror jeg passede dem knap en uge. Så var der en anden høne der fik kyllinger, og om aftenen satte jeg de ugegamle kyllinger ud under hende. Og hun tog sig af dem sammen med hendes egne udrugede.

Jeg har også prøvet at sætte daggamle kyllinger ud til en høne med ugegamle kyllinger, men det gik ikke så godt, for de små havde problemer med at følge med. Mine høns har en stor have at gå rundt i, så hvis du har en lille hønsegård uden for mange trapper de skal over går det sikkert.

Annuller spørgsmålet
Fra : jensviggo

Dato : 23-08-13 07:18

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål