/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Gamle harddiske_2
Fra : Mosebaek
Vist : 467 gange
100 point
Dato : 20-06-13 23:34

Må jeg "køre med",på et næsten identisk spørgsmål???

Jeg har været med siden "de glade" Commodore 64 tider.
Windows 3.1,Win 95,og denne her maskine med Win XP,som har kørt siden 2004.(Ej løwn).

Jeg bruger stadigvæk,det go`e gamle Kalender fra Win 3.1,som jeg fører "dagbog" på. Kan det på nogen måde,føres over på Win7 ??? Jeg vil savne det meget,da jeg har optegnelser,tilbage til 1996.

Andet spørgsmål: Hvor længe kan man forvente,at en harddisk holder??? Min her,har som skrevet, kørt siden 2004. Skal jeg regne med et pludseligt sammenbrud,eller får man en forvarsel ?? Virker fint,indtil videre.

Vh. M.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-06-13 00:22

en ting er sikkert . Hverken mennesker eller harddiske har evigt liv.

En harddisk fra 2004 , som kører dagligt, er på lånt tid.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 21-06-13 00:59

Den rekord kan jeg godt slå, min første computer er fra 2001, den første harddisk 20 GB holdt kun cirka et halvt år, så kom der en 40 GB ufattelig stor harddisk i og den kører endnu, men er slet ikke så stor nu som dengang, Windows 8 fylder næsten det hele og dokumenter, billeder, musik og andet fyldstof er på en anden 300 GB harddisk,
Måske får du en forvarsel med at der pludselig mangler et eller andet når Windows skal starte eller det varer meget længe inden computeren er brugbar, det sidste kan have andre årsager så en egentlig forvarsel som entydig betyder at harddisken er ved at stå af, det får du ikke
Du kan installere styresystem og programmer på en ny harddisk og så bruge den gamle som gemme disk og sørge for sikkerheds kopier af dine filer, gerne på en ekstern harddisk eller DVDer hvis du ikke har for meget
Citat
go`e gamle Kalender fra Win 3.1,
det er fra før min tid og jeg ved ikke hvilken kalender du bruger men tvivler meget på at et så gammelt program kan køre på nyere Windows, hvad med at finde et andet program til din dagbog og så vænne dig til den sådan at du ikke er helt uforberedt når din gamle disk går til de evige komponent marker?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-06-13 12:08

Hvis det kalenderprogram er en del af windows works ......................så har jeg disketterne.

Hvis programmet nu kører i XP så kan samme program måske køre i win 7 ( kompatibel tilstand).

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 21-06-13 12:33

Citat
Hvis det kalenderprogram er en del af windows works ......................så har jeg disketterne.

Den har ikke noget med Works at gøre. Den lå i Win 3.0 og 3.1. Den er dog ikke helt korrekt installeret i Win XP. Har bare kopieret exe. filen over. Og lagt en genvej,på skrivebordet.

Som gjort...indebærer det at der mangler visse funktioner. Bl.a. alarm. Men ellers virker det fint.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 21-06-13 22:23

Citat
Du kan installere styresystem og programmer på en ny harddisk

Kan man uden videre købe en ny harddisk,og regne med den passer ind i en næsten 10 år gammel pc.
Jeg tænker rent fysisk....er alle harddiske da ens.(Ydermål og befæstninger).

Min pc er en hp pavilion t370.dk Stationær. Som i nok forstår,kender jeg ikke meget til pc`ens indre.
Har gjort den ren,nogle gange,og skiftet batteri een gang.Ellers intet.
Nok derfor den har holdt så længe.

Kan det lade sig gøre at føre Win XP,over på en ny harddisk. (Nuværende er pre-installeret).

M.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-06-13 23:34

Citat
Kan man uden videre købe en ny harddisk,og regne med den passer ind i en næsten 10 år gammel pc
med meget stor sikkerhed men ikke helt sikkert JA det kan du - men du har Windows XP så jeg vil anbefale en IDE harddisk, de nyere og i mange tilfælde større harddiske er af typen S-ATA eller SSD og det kan være besværligt at installere Windows XP for slet ikke at nævne om bundkortet kan arbejde sammen med andet end IDE, her et eksempel jeg godt turde købe til en gammel computer
http://www.proshop.dk/Harddisk/Western-Digital-WD-Blue-320GB-2095231.html
Citat
Kan det lade sig gøre at føre Win XP,over på en ny harddisk. (Nuværende er pre-installeret)
ja men det kræver at du har Windows XP på en CD, for cirka 10 år siden var det almindeligt at Windows fulgte med på en CD, og hvis det er en OEM version som det sikkert er, så kan det give lidt problemer med få godkendt nøglen (den linje med bogstaver og tal i grupper på 4 som står på emblemet der er klistret på siden af kabinettet) en opringning til Microsoft support hvor du forklarer at den gamle harddisk er stået af og du vil installere samme Windows XP på en ny harddisk klarer det problem - tror jeg Microsoft yder ikke support på det forældede styresystem længere, men mon ikke de vil klare det lille problem hvis det opstår, personligt har jeg ikke oplevet problemer med at flytte en OEM Windows XP over på en ny computer, men det påstår andre brugere at det er usædvanligt

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-06-13 11:06

Citat
Kan det lade sig gøre at føre Win XP,over på en ny harddisk. (Nuværende er pre-installeret)

Brug et program som Acronis eller lignende, mener det ligger på denne, ellers er der mange andre programmer der kan kopi´ere din disk,
http://www.hiren.info/pages/bootcd

Du kan bruge HD Tune til at holde øje med din harddisk.
http://www.hdtune.com/
Under HEALTH kan du se om disken er ved at svigte, dog ikke elektronikken.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-06-13 11:10

Citat
http://www.hiren.info/pages/bootcd

Kan se at HD Tune også er på skiven, dog en ældre udgave.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-06-13 11:16

mig-selv
Jeg har selv flere udgaver af Hirens boot Cd - og vil lige prøve at teste på min 12 år gamle stationær computer. Den skal jo kunne snakke med USB - med mindre der er plads til backup på den gamle harddisk, og hvor filen så "bare" flyttes over på den nye.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-06-13 11:26

Der findes flere måder at gøre det på, og her er så min metode.

Citat
Kan man uden videre købe en ny harddisk,og regne med den passer ind i en næsten 10 år gammel pc.
Jeg tænker rent fysisk....er alle harddiske da ens.(Ydermål og befæstninger).

Ja - en PATA / IDE 3,5" harddisk passer fysisk i din stationære harddisk ramme/ holder
Jeg går ud fra at det ikke er en SATA harddisk.
For enden hvor strøm og datasik sidder er der også en lille "jumper" og på den nye skal denne jumper sidde samme sted.

Citat
Kan det lade sig gøre at føre Win XP,over på en ny harddisk. (Nuværende er pre-installeret).

Ja - det kan det godt.................men det kræver lidt forberedelse først.

Der skal laves et image (kopibillede) af din nuværende harddisk med et specielt program.
Så skal den nye harddisk forberedes til at modtage det image.
Derefter skal den nye harddisk monteres og startes op (kablerne kan næsten ikke sættes forkert)
Til sidst kan de filer som ligger på D drevet føres over.

Du skal bruge et kabel fra Sandberg.it
http://www.sandberg.it/da-dk/product/USB-All-In-1-Hard-Disk-Link
Du skal hente og brænde en Hirens boot CD (gratis)
http://www.hiren.info/pages/bootcd

Du skal undersøge hvilken harddisk som sidder i maskinen nu.
Du skal kunne boote fra CD drevet

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-06-13 11:31

Foreløbig,mange tak for jeres "produktive" svar.

Jeg skal nok have fat i en hjælpende ånd. Men nu har han og jeg,noget at støtte os til.

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-06-13 11:37

Ok - men husk at du ikke bare kan kopiere systemet over.
Det skal enten clones eller ved hjæp af et image(bedst)

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-06-13 11:40

Citat
Jeg har selv flere udgaver af Hirens boot Cd - og vil lige prøve at teste på min 12 år gamle stationær computer. Den skal jo kunne snakke med USB - med mindre der er plads til backup på den gamle harddisk, og hvor filen så "bare" flyttes over på den nye.

Eller montere den 'nye' disk i samme maskine, og ellers bare lave en kopi
og bagefter bare flytte om på stikkene i pc
Så vil jeg mene at man bare kan bruge dette program.
MiniTool Partition Wizard
http://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-06-13 11:41
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-06-13 11:44

Jow jow mig selv - men det var for at undgå for meget "kabelmontering"

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-06-13 11:53

Jo: men på de gamle maskiner er der jo lakrids-kabler og meget nemt at montere en ekstra disk, den behøver ikke at blive monteret i pc, bare den IKKE kan kortsluttes på printet.
Men ellers ville jeg da selv gøre som du skriver, bare ligge den nye Image fil over på en anden usb disk eller fastmonteret disk, aldrig den samme som man har som MASTER.

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 24-06-13 21:06

Tak for svaret o.v.n.. Og til jer andre,for fine beskrivelser.

Vh. M.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-06-13 01:12

Tak - men måske du burde have overvejet et af forslaget om at klone harddiskene i stedet for mit indlæg