/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
bedre svaj
Fra : svendgiversen
Vist : 686 gange
145 point
Dato : 18-06-13 21:23

Vi har egen badebro og har købt en lille jolle,
min kones nabo, der tidligere har haft sin båd på svaj fra vores bro,
var så flink at jeg måtte låne hans gamle tov og han hjalp mig endda med fortøjningen.

Men ak, her i weekenden, da vi var nordpå i stormvejr, brast det gamle tov,
og vor nye jolle stødte/hoppede på stenene indenfor,
som dog blev observeret af flinke naboer, der fik den op, lidt ramponeret, men hvad herefter...

Jeg har nu købt et nyt fortøjnings tov, fra broen er der 10-12 meter ud til vor fortøjnings pæl,
her sidder der en talje, som det nye tov skal trækkes igennem, så er der to tov ender til vor bro.

Den ene skal gå direkte tilbage til en ring hæftet yderst på broen,
mens der midt på den anden skal fastgøres en anden ring,
hvor vor jolle hægtes på med karabin hage...

Hvilke knuder / forsplejsninger skal der til mellen ringen yderst på broen,
via øjet på taljen på den ydre fortøjningspæl til ringen midt på, hvor vor jolle skal på svaj,
og tilbage til den indre ring yderst på broen?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 18-06-13 22:02

JEG HAR HAFT EN BÅD LIGGENDE I HAVN PÅ NOGENLUNDE SAMME MÅDE, DOG MED TOV TIL (ups, capslock) to pæle med taljer og et til kaj.
Jeg går ud fra din idé, ligesom min, er at båden kan hives ind til broen ved landgang mv., så man løsner tovet på broen til agterfortøjningen og trækker båden ind mod broen.

Det vigtigste er at du har fjedre el. lign til aflastning på tovene, så belastningen ikke bliver for stor når det blæser, og båden hugger. Tovværk mv skal selvf også være rigtigt dimensioneret.

Kommentar
Fra : PeterLauridsen

Dato : 19-06-13 09:47

Min datters svigerfar i Perth, Australien, løfter sin jolle ud af vandet og hængerden på siden, så den ikke samler vand.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-06-13 11:17

En nabo med båd har nu trukket det nye tov gennem taljen ved yderpælen,
og jeg har to løse ender liggende på vor bro.

>>at du har fjedre el. lign til aflastning på tovene...

Jeg har en mærkelig sort elastisk ting, der var bundet flere gange om det gamle, rådne tov.
Det nye tov skal vel bindes på samme måde, men jeg er bange for det er lidt tykkere. Hvordan?

>og hænger den på siden... Ja jeg har jo ikke en større båd at hænge den på,
jeg ved nu at den skal op i storm vejr og så lægger jeg den med bunden i vejret...

Det jeg er i tvivl om, den elastiske dims skal vel sidde på den samme side som båd ringen??

Det nye tov er 40 meter lang og jeg skal kun bruge ca 25 meter, men tør ikke skære det over
før jeg kender rækkefølgen, af montering at sort elastisk dims , den ene ring midtpå,
og den anden ring yderst på broen??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-06-13 11:21

Og skal jeg splejse de to gange to løse ender til ringene, hvordan splejser man?
Er det med to eller tre gennemstikninger, og skal enderne i polyester brændes til sidst ??

Alternativet til at splejse, er det pælestik, hvordan??? Eller hvilket andet snedigt knob????

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 145 point
Dato : 19-06-13 12:38

Elatikken skal ikke vikles rundt om tovet, men tovet rundt om elastikken, så den kan tage trækket

http://www.unimer-marine.com/uploads/RTEmagicC_mooring-classic_16.jpg.jpg

I stedet for at splejse er et dobbelt halvstik dejligt nemt, jeg sikrer altid med et nyt dobbelt halvstik om egen part som det hedder, google finder det nemt,

Hvis du vil gå helt amok i kort- og langsplejsninger, knob mv kan du fx låne "håndbog i praktisk sømandsskab" på biblioteket, der står alt hvad man kan have brug for, og mere til.
Den dækker dog ikke fortøjningskødben, som vist er det du har, flettet tovværk (http://www.hobro-baadogfiskerihavn.dk/pdf/splejsning.pdf) endsige de praktiske krympeflexdimser, der med en lighter lynhurtigt laver en holdbar afslutning på tovenden, så det ikke flosser, eller andre nymodens ting.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-06-13 19:19

Min anden nabo kom nu og forærede mig to kovs?
Dem overvejer jeg at sætte i midter ringen, og så bliver jeg nok nødt til at splejse der??

Den indre ring yderst på broen må så fastgøres med selvlåsende knuder, måske pælestik???

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-06-13 12:28

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 20-06-13 15:39

Selv tak, svendgiversen, og god fornøjelse med sejladsen