/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vand til udekøkken
Fra : paulinho79
Vist : 542 gange
20 point
Dato : 18-06-13 12:47

Jeg er i gang med at bygge et udekøkken til terrassen. Der bliver en stålvask i bordet, og planen er at der skal være en vandhane med koldt vand. Affaldsvandet ledes ned i en balje/bed.

Vandet skal komme fra min udendørs vandhane, som (desværre) befinder sig på den anden side af huset. Men hvordan trækker jeg vand til udekøkkenet? Jeg har læst flere steder, at man skal bruge PVC-fri slange, da haveslanger i pvc afgiver skadelige stoffer til vandet - og det har man jo ikke lyst til i et køkken. Er der nogen som har erfaringer på området? Og er der måske nogen, som kan fortælle, hvor man kan skaffe den rigtige slange?

vh
Christian

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-06-13 13:06

http://www.mst.dk/Borger/Temaer/Haven/Haveslager_uden_pvc_og_phthalater/

Som der står, spørg efter dem i byggemarkeder og havecentre, sidstnævnte er nok mere villige til at skaffe.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 18-06-13 18:14

brug et stykke pexrør. det bruger man til vandrør inde i husene, så det må vel også kunne bruges ude.
og det frigiver ikke den slags skadelige stoffer til vandet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-06-13 20:07

Der findes slalger af syntetisk gummi. De er fri for skadelige stoffer men meget dyre.

Derfor er forslaget om et "bøjeligt rør" af PEWX et godt og meget billigere alternativ.

Da PEX ikke er helt lystæt, skal det dækkes med jord eller andet for at undgå algevækst.

I alle rør med stillestående vand kan man få uønske bakterievækst. Derfor skal du jævnligt skylle røret igennem. F eks ved også at tappe i køkkenenden for blomstervanding.

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 20 point
Dato : 19-06-13 11:57

Slangen kan købes her:

http://www.cfhorsens.dk/shop/vand-+og+sanitet+artikler/vandslange+til+koldt+vand.htm

eller hos de fleste campingforhandlere

Godkendelse af svar
Fra : paulinho79

Dato : 20-06-13 17:59

Tak for svaret alka.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 20-06-13 18:18

Selv tak paulinho79.