/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
Benzinregnskab
Fra : Nordsted1
Vist : 1131 gange
200 point
Dato : 17-06-13 20:27

Vi er på ferie (og huset bliver passet 24/7

Vi sidder og taler om hvor mange gange vi har tanket bilen og er ikke helt enige.

A siger 3 gange, for den første tankfuld tæller ikke med, da vi ville have tanket alligevel.

B siger 4 gange, ferien starter når vi sætter os i bilen, og vi kan ikke komme til tank 2 hvis vi ikke havde tanket hjemmefra.

Hva siger i? håber på et enstemningt svar, ellers er vi jo lige vidt.

Kommentar
Fra : Arladude

Dato : 17-06-13 21:02

Hvor mange liter har i brugt på ferien ? Det er det der tæller !!!!!!!!!

Venlig hilsen Arladude

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 17-06-13 21:14

Det er en "strid om kejserens skæg".

På turen har I tanket 3 gange.

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 200 point
Dato : 17-06-13 21:33

Citat
B siger 4 gange, ferien starter når vi sætter os i bilen, og vi kan ikke komme til tank 2 hvis vi ikke havde tanket hjemmefra.

Det må da være det korrekte svar. Man starter ferien med at tanke op-andet giver jo ingen mening

Kommentar
Fra : werter

Dato : 17-06-13 21:37

I kører hjemmefra på en fuld tank.
3 gange bliver tanken fyldt op.
Sidste gang formodentlig når I er hjemme igen.
Så slutter I som I startede med en fuld tank
og det er kun det I har fyldt på for at få tanken fuld igen,
der har med feriekørslen at gøre.
Altså mit svar: TRE gange!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-06-13 00:09

Hvis spørgsmålet kun er antal gange der er tanket har B ret.

Noget andet er hvis man skal opgøre hvor meget benzin der er brugt. så skal man vide hvor meget der er fyldt på hver gang og der skal regnes så der er ligeså meget i tanken, når man kommer hjem som da man rejste ud.

Hvis man tog af sted med næsten tom tank, skal man ikke regne sidste tank med hvis den er fuld, når man kommer hjem.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 18-06-13 18:24

Citat
Hva siger i? håber på et enstemningt svar, ellers er vi jo lige vidt.

Her bliver du så skuffet.
Citat
B siger 4 gange, ferien starter når vi sætter os i bilen, og vi kan ikke komme til tank 2 hvis vi ikke havde tanket hjemmefra.

Citat
Det må da være det korrekte svar. Man starter ferien med at tanke op-andet giver jo ingen mening

Her er jeg helt enig med smuller54. Det er jo ren logik. I har jo ikke kørt,uden benzin til tank 2.

Citat
På turen har I tanket 3 gange.

Næh,fire gange....bilen har vel været startet,så der kunne køres til første optankning. (Ikke mange har en service station,lige op ad carporten/garagen).

M.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 19-06-13 09:43

Antal tankninger er vel total ligegyldigt, men antal brugte liter må jo være det interessante i sammenligningen med antal kørte km.

Det nemmeste er at starte med at fylde tanken v nærmeste tank skriv ikke antal liter op- og samtidig skrive speedometer tallet op. Så er begyndelsen klart, herefter skriver man antal liter ved tankninger fremover og til sidst slutter man med at tanke hjemme igen v nærmeste tank og skriver også her antal liter og speedometer tallet op.
Herefter regner man ud hvor mange km man har kørt og hvor mange liter der sammenlagt er fyldt på, man dividerer antal km. med antal liter og sagen er klar, hvis man vil vide hvor langt den kører på literen. Antal km fra hjem til første tank er så ikke med i beregningen, men man får en nøjagtig forbrugs udregning.
Jeg har selv lavet en Excel regneark der viser hvor mange km/L, man køre på hver tank, og hvor mange Km/L, man kører på 10 tankninger, den er ret nøjagtig i udregningen, og man kan også følge bilens fejl/tilstand hvis noget får slid fejl eller lignende.

Ja okay- lidt lang svar og lidt for sjov.

Kommentar
Fra : werter

Dato : 19-06-13 09:57

TRE tankninger er det ENESTE rigtige svar!

Her en anden måde at forklare det på:
Bilen starter med en fuld tank. Det er fuldstændig uinteressant, hvormeget, der er fyldt på.
Betragt den fulde tank benzin som bilejerens "udlån" til at komme igang på.
Kun de efterfølgende tankninger vedrører rejsen.
Den sidste opstankning ( i dette tilfælde den tredie) fylder tanker op og dermed er "lånet" givet tilbage til bilejeren.
Kilometeruderegninger er helt irrelevante i denne sammenhæng.
Men I ku' jo ringe og spørge FDM - eller hvilkensomhelst biludlejer!! De vil også svare TRE!

Venlig hilsen Werter

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 19-06-13 10:07

Du har ret werter.
Det kommer jo an på spørgsmålet.
Hvis det er en spørgsmål om antal tankninger uden at se på antal km liter, er bilen jo blevet tanket hver gang man holder ved tanken og dækslen har været skruet af, i princippet.
Det kan ingen bestride, men vil man vide noget om forbrug er sagen anderledes.

Kommentar
Fra : werter

Dato : 19-06-13 10:42

Ja, selvfølgelig, EiHaBr.

Jeg har kun haft i tankerne at det drejede sig om en ligelig fordeling af benzinudgifterne (Hvad skulle man ellers tælle tankninger for?) Og her er svaret stadig indiskutabelt: Det er summen af de TRE sidste optankningers pris, der skal fordeles.

A har altså ret, selvom hans ARGUMENT er det rene vrøvl (er A mon politiker?).

Hvormange km bilen har kørt på literen er jo interessant nok at få regnet ud, men i denne sammenhæng ganske overflødig.

Kommentar
Fra : winetaster

Dato : 19-06-13 10:53

Turen starter på tankstationen, hvor bilejeren netop har fyldt tanken, inden nogen stiger ind.
I kører, tanken tømmes x gange.
Turen ender på tanken, hvor bilejeren fylder tanken helt op, der mangler fx ½ tank.
Der er ialt brugt x og en halv tankfuld, altså x,5 tankfuld.
W.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-06-13 11:17

Ja,jeg kan ikke følge med længere....har ikke evnerne,til løsning af en,så indviklet sag.

Kan kun håbe på at svendgiversen,kommer på banen.

Jeg hælder mere og mere til denne:
Citat
Det er en "strid om kejserens skæg".

Kom til at tænke på det evige spørgsmål om det halv fyldte,eller halvtomme glas. Der nu endeligt,helt videnskabeligt,er afgjort.
http://heltnormalt.dk/truthfacts/2011/12/06

M.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-06-13 13:55

Spørgsmålet er opstået fordi vi plejer at have campingvognen med på ferie. Det har vi ikke i år, og vi sad så og snakkede om hvor meget mindre benzin vi bruger uden c-vognen på krogen. Så det er egentligt ikke så meget et spørgsmål om forbrug/økomomi, mere hvornår forbruget starter... jeg må nærlæse jeres svar når det er blevet lidt køligere.

Skal jeg puste noget varme op til jer? Jeg kan godt afse 10 grader

Kommentar
Fra : werter

Dato : 19-06-13 14:01

Forbruget starter selvfølgelig i alle tilfælde, når I kører hjemmefra på en fuld tank.
Men forbruget kan først opgøres, når I har fyldt helt op for sidste gang, altsp når turen er slut!

Varme hilsner fra werter

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-06-13 14:55

Citat
Skal jeg puste noget varme op til jer? Jeg kan godt afse 10 grader

Her står den på torden,lynild og skybrud. (I lørdags røg der fire pc`er,af samme grund,i vores nabolag).

Ja,der er varmt på den Spanske østkyst....ifølge min Sherlock Holmes næse,er i nemlig så i Cartagena,eller Valencia området. Der er så små 3000 km.s kørsel,alt efter den tagne rute.

Det passer jo også fint med forbruget: En diesel bil,der bliver fyret af på motorvejene: 15 km/L.

3000 km / 15 = 200 L. (Hver påfyldning ca. 50 L).= med fire optankninger.

Så er den ged barberet.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-06-13 15:04

Nå okay,kom lige i hu,at du skrev "Benzinregnskab".

Så har i nok tanket 55L pr.gang.

M.

Kommentar
Fra : werter

Dato : 19-06-13 15:32

Jeg kan godt lide din regnelogik, Mosebæk - ller er det vare varmen der gør det?
Hvis jeg nu skal en lille tur, som f. eks. bare fra Rådhuspladsen (i Købh) til Kgs. Nytorv.
så kan jeg beregne mit benzinforbrug ved at fylde tanken op på Rådhuspladsen, og når jeg så kommer til Kgs Nytorv, så fylder jeg tanken op igen. Altså to optankninger. Genialt!

(I det tænkte eksempel her leger vi selvfølgelig at der står en tank både på Rådhuspladsen og på Kgs Nytorv)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-07-13 14:30

Mosebaek, vi var nu "kun" ved Gardasøen, vi tanker altid når vi har en halv tank, man ved aldrig om man løber ind i en bilkø eller andre kedelige ting.

Tak for alle jeres svar, både korte og lange. Som jeg læser jeres svar er både A og B's svar rigtige, men A's dumt formuleret

Godkendelse af svar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-07-13 14:30

Tak for svaret smuller54.