/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Forkorte bordben
Fra : gisko
Vist : 4540 gange
20 point
Dato : 17-06-13 13:48

Jeg har et spisebord i egetræ, som jeg er ret glad for. Det er dog for højt, så jeg har tænkt på, om jeg selv kan save noget af bordbenene, så højden passer. Nogen der har erfaring på området? Kan jeg nøjes med at save og slibe, eller skal der mere til? Jeg er ikke sart over bordet, det skal bare fungere, også selvom det nok ikke vil kunne sælges bagefter.

Vh Gitte

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 17-06-13 13:52

Så finder du bare saven frem og måler hvor lange bene skal være - sådan løser du det problem...

Kommentar
Fra : kj

Dato : 17-06-13 13:57

Mål længden af, afmærk den nøjagtig på alle ben, brug en vinkel til at strege op hele vejen rundt på hvert ben og sav nu, og følg din opmærkning hele vejen rundt.

Kommentar
Fra : gisko

Dato : 17-06-13 14:14

Savedelen er jeg med på, jeg tænker mere om der skal gøres noget ved bordbenene bagefter? Slibning, lakering eller lign?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-06-13 14:47

Det kommer jo lidt an på hvordan bordet er behandlet , og hvordan gulvet er.

Formentlig kan du klare det med en pudseklods og sandpapir, så du laver en pæn affasning på alle fire sider af hvert ben (hvis firkantede) . Så flosser det ikke . Lak eller farve er kun nødvendigt hvis benene i forvejen er farvede.

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 20 point
Dato : 17-06-13 15:02

når du skal save, skal du starte med at sætte malertape hele vejen rundt der hvor du skal save. det forhindrer at det flosser i kanten,
når du har savet bruger du sandpapir på kanten så der ikke er en helt skarp kant.
hvis du har trægulv, vil jeg anbefale at sætte selvklæbende filtknopper under benene.
normal højde til et spisebord er omkring 71 cm til overkant bordplade.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-06-13 15:03

Både runde og firkantede bordben er svære at skære lige af.
Med et stykke A4 papir og lidt tape kan du lave en fin streg hele vejen rundt.
Rul papiret rundt om benet og sørg for at det er stramt og at papirkanten følges ad hele vejen rundt.
Sæt tape på og tegn en streg hele vejen rundt.

Kanten bør slibes lidt skrå med sandpapir viklet rundt om en klods.
Det har en malerforretning.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-06-13 06:08

Husk at gemme stumperne, det kunne være du fortryder - jeg gjorde.
Så kan de altid sættes på igen ved at at bore et hul gennem stumperne og ellers give det en gang lim og en skrue = forsænket.

Godkendelse af svar
Fra : gisko

Dato : 20-06-13 11:02

Tak for svaret trimare46.