/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Vil Margrethe Vestager være præsident.
Fra : Eyvind
Vist : 1103 gange
100 point
Dato : 14-06-13 21:26

De Radikales leder Margrethe Vestager sætter i en ny bog Kongehusets rolle til debat.
http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2013/06/14/173754.htm
I øjeblikket er det måske "Dronning Margrethe 3. (Vestager)" som dirigerer regeringen og det meste af folketinget.
Er næste træk at blive landets første præsident.
Og så skal der bare lukkes mere af for offentligheden, så også en diktator kan komme til.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 14-06-13 21:35

Mer' vil ha' mer'! Sådan er det jo

Accepteret svar
Fra : Rellom

Modtaget 110 point
Dato : 14-06-13 22:00

Jeg ved ikke, om Margrethe Vestager gerne vil være præsident, men for min skyld må hun gerne blive præsident, på de samme vilkår som hendes navnesøster er dronning.

Altså konstitutionel præsident - for så har hun ikke noget at skulle have sagt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-06-13 22:11

god idé

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 15-06-13 00:11

Jo, men hvem ville så se frem til nyt års talen, Dronningen har trods alt overrasket nogle gange, og hellere "Gud bevare Danmark" end "Sådan er det jo"

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 15-06-13 18:12

Det Radikale Venstre har altid hadet danske traditioner og kultur - og sælger velvilligt løs af det.
Partiets hedeste ønske er såmænd en Kalifatstat.

Tommy.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-06-13 18:45

Ja Tommy - politikere kender man ikke før de har fået tiltusket sig magt.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 16-06-13 00:32

Stillingen, som kronet politisk Twitter Dronning, er uden tvivl årsagen til Margrethe Vestagers dirigering.

Margrethe Vestager bruger Twitter til en meget direkte og styret kommunikation til sin omverden. Styret fordi hun 100 procent kontrollerer kommunikationen uden journalisternes indblanding.

http://www.kommunikationsforum.dk/artikler/public-affairs-paa-twitter-og-facebook

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 16-06-13 17:19

Tvivler på at Vestager gider være præsident, de radikale "hader" heller ikke danske traditioner og kultur, de vil vist bare gerne have indført demokrati i Danmark.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-06-13 20:00

Det er muligt....................men det er vist ikke noget med social og demokrati.
Længe leve Monarkiet - som egentlig er ret så demokratisk.
Det er vist meget godt, at der sidder en og holder lidt øje med hvad disse til tider tankeløse og fremadbrusende politikere kan finde på.
Der rigeligt med rabiate som kunne finde på hvad som helst...............og det bliver ikke noget med demokrati - men det er jo set før i Europa.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 16-06-13 22:55

fun skriver:
Citat
de radikale "hader" heller ikke danske traditioner og kultur,
atter lidt vås fra funs pen.

På Det Radikale Venstres landsmøde i sept. 2012 -var der enighed om, at Dannebrog ikke skulle ha' særstatus i toppen af landets flagstænger.

Dannebrog er både kultur og tradition.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 16-06-13 23:06

Citat
Længe leve Monarkiet - som egentlig er ret så demokratisk.

Hvordan kan monarki være demokratisk? Demokrati betyder at hver person har en stemme og vælger magthaverne, i et demokrati kan man ikke arve magten fra sine forældre.

Citat
Det er vist meget godt, at der sidder en og holder lidt øje med hvad disse til tider tankeløse og fremadbrusende politikere kan finde på.

Eyvind går så åbenbart ikke ind for demokrati, når han mener at der skal side "nogen" over de demokratisk valgte ledere, og holde øje med dem. Den slags er ikke demokrati.

Tågehornet Tommy har jeg ikke tid til at lege med i dag.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 16-06-13 23:29

Citat
Tågehornet Tommy har jeg ikke tid til at lege med i dag.
Det forstår jeg da så udmærket godt, funny.

fun skriver så klogt:
Citat
Hvordan kan monarki være demokratisk? Demokrati betyder at hver person har en stemme og vælger magthaverne, i et demokrati kan man ikke arve magten fra sine forældre.
Fun i et demokrati kan man "vælte" monarkiet - eller lade være. Vi -altså danskerne, har valgt på demokratisk vis at beholde monarkiet.
Og fun, hvilket magt har Dronningen? Ingen. Det øjeblik Dronningen ikke vil underskrive de love som Folketinget har vedtaget, har Dronningen - og dermed monarkiet afsat sig selv.

Dronningen bliver kun brugt til repræsentative opgaver - og dem klarer hun egentlig meget godt.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 16-06-13 23:40

Tommy, du er så sjov, så jeg kan slet ikke lade være med at lege med dig, selv om jeg jo godt ved at det er formålsløst, du sidder jo fast i dine indgroede fordomme og vildfarelser.

Vestager har på ægte demokratisk vis, efter gode gamle danske traditioner, stillet forslag om at begrænse Dronnings magt en anelse, straks stiller koret af højreorienterede demokrati og kultur hadere sig op og hyler op. Det viser sådan set to ting:
1: Dronningen har magt.
2: Højrefløjen går ikke ind for dansk kultur og danske værdier.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 17-06-13 00:02

fun, det bliver værre og værre med dig.

Dronningen har ingen magt over for regeringen og Folketinget, selv om det måske umiddelbart kan se sådan ud efter grundloven.
Men læg mærke til grundlovens § 14, hvor dronningen "udnævner og afskediger" ministrene. Reglen er rent formel, for dronningens underskrift har kun gyldighed - som der står - hvis den "ledsages af en eller flere ministres underskrift".

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-06-13 10:46

For det første "funny2" så er personlige angreb ikke særlig demokratisk.
I et "rigtigt demokrati" er det argumenterne for og imod et synspunkt, som bør være standard.

For det andet så er dette ikke noget agument, men bare et forsøg på at flytte focus i spørgsmålet.
Citat
koret af højreorienterede demokrati og kultur hadere sig op og hyler op.

Det må være svært, stadig at være Radikal skolelærer, med alle de tiltag som MV er arkitekt for.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 17-06-13 13:37

Eyvind, jeg synes egentlig ikke der er alverden "person angreb" i denne tråd, i hvert fald ikke fra min side. Det er fint at du ikke går ind for demokrati, den holdning må du gerne have og argumentere for. Jeg er hverken radikal eller skolelærer, men så vidt jeg kan se fører de radikale den samme politik i dag som de gjorde for 10 og 20 år siden, jeg er ikke enig med dem, det var jeg heller ikke for 20 år siden eller før valget.

Tommy, at gå ind for afskaffelse af stive regler (i dette tilfælde vedrørende flag), at være åben og fleksibel, er i mine øjne præcis at være Dansk, at gå ind for bevarelse af Danske traditioner og kultur. Dit seneste indlæg forstår jeg ikke. Pointen er stadig at dronningen har magt, at Vestager vil skære lidt i denne magt, det er sådan set det tråden handler om. Efter min mening burde "kongehuset" skrives ud af grundloven og finansloven, helt så vidt går Vestager vist ikke.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 17-06-13 14:03

Citat
Dit seneste indlæg forstår jeg ikke. Pointen er stadig at dronningen har magt, at Vestager vil skære lidt i denne magt, det er sådan set det tråden handler om. Efter min mening burde "kongehuset" skrives ud af grundloven og finansloven, helt så vidt går Vestager vist ikke.
"Pointen er stadig at Dronningen har magt", skriver du.
Så fortæl mig da, hvad magt Dronningen har..?

Det er helt iorden at I Radikale har det synspunkt - altså, at Monarkiet skal væk.
Det er vel ret beset bare at samle et flertal i folketinget for afholdelse af en folkeafstemning om spørgsmålet.
- Og muligvis stemmer jeg selv ja til nedlæggelse af Kongehuset. Det har jeg faktisk aldrig overvejet nøjere.
Men omvendt, har vi en person i dette land, der har så meget karisma, at personen ville kunne overtage erhvervet..? Iblandt politikerne er der ihvertfald ingen der er egnet - og slet ikke den nasale frau Vestager.

Nyd solen fun

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-06-13 14:26

Jeg går så absolut ind for demokrati - men er lidt urolig når der er kræfter som vil ændre Danmark radikalt. Men nu er MV nok ikke den mest radikale her i DK..................der er mange andre som nok pønser på at overtage magten.

Men husk at demokrati også kan være selv-ødelæggende. Forklaring følger ikke.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 17-06-13 14:41

Tommy, jeg nægter at tro at du ikke ved hvilken rolle Dronningen spiller ifølge grundloven, ellers slå det op. Så vidt jeg ved har Vestager ikke talt for at fjerne Monarkiet, kun om at begrænse dets rolle til ca. den samme rolle som kongehuset har i Sverige. Jeg er sikker på at en vi kan finde en person til rollen som præsident, der vil kunne udfylde den meget begrænsede rolle fint.

Eyvind, hvordan stemmer det med at gå ind for demokrati og så ønske at have en person til at "holde øje med de demokratisk valgte politikere" Denne person mener du så skal arve stillingen og magten, fra sine forældre. Det er muligt at du er urolig for at "radikale" vil lave om på Danmark, men det er sådan set demokratiets vilkår.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-06-13 14:46

Ja som jeg skrev så kan demokrati være selv-ødelæggende - men det læste du måske ikke.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 17-06-13 14:57

Citat
Tommy, jeg nægter at tro at du ikke ved hvilken rolle Dronningen spiller ifølge grundloven, ellers slå det op.

fun, du bliver ved med at skilte med din dumhed. Det bestyrker mig mere og mere i rigtigheden af, at du er en ignorant i ordets mest negative betydning.

Jeg har skrevet det før - og gør det igen; Dronningen har ingen magt over for regeringen og Folketinget, selv om det måske umiddelbart kan se sådan ud efter grundloven.
Men læg mærke til grundlovens § 14, hvor dronningen "udnævner og afskediger" ministrene. Reglen er rent formel, for dronningens underskrift har kun gyldighed - som der står - hvis den "ledsages af en eller flere ministres underskrift".

Jeg kan forklare det for dig - men jeg kan ikke forstå det for dig - desværre.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 17-06-13 15:38

Eyvind, jeg læste godt at du skrev at demokrati kan være selvødelæggende, jeg er ikke sikker på hvad du mener med det, og du vil åbenbart ikke forklare.

Tommy, undskyld, jeg troede at du havde sat dig ind i kongens/dronningens rolle/magt ifølge grundloven, det havde du så ikke. Kunne du så ikke lige slå det op, som jeg foreslog?

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 17-06-13 16:01

Tag så dine piller, funtex. Du er jo total fatsvag

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 17-06-13 16:55

Hvis du betragter "det nordafrikanske forår" kaldet "det arabiske forår" ser du demokratiets svaghed:
Nutidige reformvenlige mennesker gør oprør mod diktatorer, hvorefter feudale stammefolk stemmer middelalderlige mørkemænd til magten, fordi stammefolkene hverken har fattet demokratiets eller mørkemændenes væsen.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 17-06-13 16:58

Ups, der skulle have stået "demokratiets muligheder eller..."

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 17-06-13 17:22

hjkofoed, "demokrati er den værste styreform... bortset fra alle andre".
bortset fra det, så er problemet i Nordafrika ikke for meget demokrati, men for lidt demokrati (og alt for meget magt til religion).

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-06-13 19:11

Fun2 - du provokerer, for provokationens skyld, og ikke for at uddybe din mening.
Så jeg gider dig ikke.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 17-06-13 19:41

Eyvind, det er bestemt ikke min menig at provokere, undskyld hvis du har følt dig provokeret.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 17-06-13 20:35

Her er der et lille udpluk af, hvad fun og hans parti Det Radikale Venstre bekender sig til.

http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/476016:Danmark--Unge-radikale-politikere-vil-lovliggoere-flerkoneri

http://politiken.dk/politik/ECE1654831/radikale-vil-fjerne-visumkrav-til-tyrkere/

http://blogs.jp.dk/forandringframidten/2012/06/13/velkommen-til-k%C3%B8benhavns-nye-moske/

Samtidig med, Det Radigale Venstre vil fratage magten fra en person der reelt ingen magt har.
Hvilket svarer til en tandlæge, som absolut vil trække alle tænderne ud på en tandløs.

Den sidste undersøgelse vedr, danskernes ønske om at bevare monarkiet, var der 77% som ønskede at bevare kongehuset.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 17-06-13 20:51

Tommy, jeg har allerede skrevet at jeg ikke er radikal, jeg gider ikke kommentere på off-topic links, vedrørende de radikales forslag til dette og hint. Måske kunne du prøve at læse den tråd du deltager i og forsøge at forholde dig til det der bliver skrevet?

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 17-06-13 21:17

Javel fun.
Men sig mig lige en ting. Du benægter du er Radikal - og Socialdemokrat er du ikke, hvilket så vil sige, at du bekender dig til Enhedslisten?? Eller har jeg misforstået...?
Ikke sådan at forstå, at jeg har noget imod det - det er jo nu engang demokratiets spilleregler, men hvis det er tilfældet - altså, at du bekender dig til ideologien i Enhedslisten, så kan jeg bedre forstå din måde at tænke på.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 17-06-13 21:24

Citat
du bekender dig til ideologien i Enhedslisten

Interessant formulering, lyder næsten som noget religiøst. Bortset fra det har jeg ingen kommentarer.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 17-06-13 22:42

Der er skam intet religiøs i den formulering. Vendingen er meget brugt, bl.a i folkeskolen "Elevopgaver vedr. ideologier" Hvor der står...jeg citerer...

KORT OM IDEOLOGIER
En ideologi er et sammenhængende sæt ideer om, hvordan samfundet bør være indrettet. Socialisme og liberalisme er eksempler på ideologier.
De fleste partier bekender sig en bestemt form for ideologi, men der findes også eksempler på partier, som ikke gør det.
Når partier ikke kan blive enige, er det ofte fordi de har vidt forskellige syn på, hvilke opgaver staten skal løse. De mener også tit noget forskelligt med begreberne ”frihed” og ”lighed”
Citat slut.

Du har måske aldrig fået - og løst sådanne opgaver i skolen.?

Jeg tror du ligestiller ordet "bekender" med Biblens trosbekendelse.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 17-06-13 22:49

Tommy, jeg skepulerede blot på om du ville skrive: "du bekender dig til ideologien i Dansk Folkeparti".
Iøvrigt tror jeg at vi bevæger os rigelig langt væk fra trådens emne.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 17-06-13 23:17

Nu skuffer du mig igen, fun. Du ved godt - jeg har skrevet det tit og ofte - at jeg bekender mig ikke til nogen ideologier overhovedet. Jeg bekender mig til det, der kaldes sund fornuft.
Jeg ville ønske du ville gøre det samme.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 17-06-13 23:26

Sagen er jo nok den at vores definitioner af "sund fornuft" er meget forskellige. Jeg mener f.eks. at DF er så langt væk fra "sund fornuft", Danske værdier og traditioner som man kan komme.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 17-06-13 23:43

Nu nævner du selv ordet "danske værdier"
Hvad er danske værdier, fun..?

Brug gerne natten og hele dagen imorgen til at spekulere over hvad du vil svare.

Men skulle jeg kende dig ret, springer du let og elegant henover spørgsmålet.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 17-06-13 23:48

Tommy, hvis det havde nogen som helt relevans for spørgsmålet, og der var nogen som helst chance for at du gad læse det jeg skrev, så måske.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 18-06-13 10:28

Åh ja, den var var god, funse.
Du slynger om dig med ord du ikke kender betydningen af. Trænger man dig op i et hjørne og afkræver dig svar på alle de "fremmedord" du anvender, bruger du straks afledningsmanøvre, krumspring og overspringshandlinger.
Spørgsmålet er, om jeg gider at bruge mere tid på dig.

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 21-06-13 14:23

Tak for svaret Rellom. Det var smart fundet på.