/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Kondenserende oliekedel el alm oliekedel
Fra : Tjut
Vist : 1036 gange
50 point
Dato : 07-06-13 21:04

Hvordan kan jeg se forskel på, hvorvidt en oliekedel er kondenserende eller ej ?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 07-06-13 21:59

en kondenserende kedel skal ikke have skorsten, men bare et aftræk

Kommentar
Fra : Tjut

Dato : 07-06-13 22:06

Har en kondenserende kedel aldrig en skorsten ?

Årsagen til jeg spørger er, at jeg overvejer at købe en brugt kedel og som jeg har forstået det er det blevet ulovligt at installere kedler, som ikke er kondenserende.

Min udfordring er, at jeg ikke kan se, hvorvidt en kedel er kondenserende eller ej.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-06-13 23:34

Der er næppe mange kondenserende på brugtmarkedet, da teknikken er ret ny.

Kommentar
Fra : Tjut

Dato : 07-06-13 23:49

Svar pbp_et: Det er muligt, at der ikke er mange til salg på brugtmarkedet, men mit spørgsmpl gik på, hvorledes de kondenserende kedler adskiller sig fra de traditionelle kedler.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-06-13 10:45

De kondenserer, dvs. de vrider den sidste varme ud af forbrændingsluften, så den ikke bliver over 55-80 grader varm, så der skal være et specielt afløb for kondensvand med spor af sod og tjære. Du skal have fat i typeskiltet og læse fabrikat og model, og hvis det ikke direkte fremgår, at kedlen er kondenserende, kan du google modellen og få de nødvendige oplysninger.
vh
pbp

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-06-13 10:53

Netop pbp, de kan kendes på afløbet og et normalt noget mindre aftræksrør. Hvis fyret er i drift kan man sagtens holde på aftræksrøret. Varmere bliver de ikke. Stiller særlige krav til skorstenen, pga de lave røggastemperaturer.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 08-06-13 10:58

teknikken er ikke hel ny. i 1987 blev de vist på en erhvervsmesse i nordjylland, så det er rimelig gennempøvet. det er nok ikke blevet så udbredt som producenten kunne ønske, men sådan er det jo med så meget nyt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-06-13 11:57

Problemerne er som med gaskedlerne, kedelig holdbarhed og prisen.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 08-06-13 15:36

Citat
Har en kondenserende kedel aldrig en skorsten ?

Årsagen til jeg spørger er, at jeg overvejer at købe en brugt kedel og som jeg har forstået det er det blevet ulovligt at installere kedler, som ikke er kondenserende.

Citat
Et kondenserende oliefyr kræver en ny skorsten eller aftræk, eller at den eksisterende skorsten bliver foret med en skorsten af stål. Skorstenen skal være todelt, så røgen ledes ud i den ene del, og frisk luft til forbrændingen af olien trækkes ind gennem den anden del. Dette skal lægges oven i prisen.

Citat
Fra 2013 er det ikke tilladt at installerer oliefyr (eller naturgasfyr) i nye bygninger.

Fra 2016 bliver det ulovligt at installer oliefyr, i det hele taget. Både i nye og gamle huse.

Oliefyret skal desuden leve op til bygningsreglementets krav om en årsnyttevirkning på mindst 91 procent, dvs. at mindst 91 % af olien bruges til opvarmning. Du kan finde en liste med de mest effektive oliefyr på markedet, der opfylder dette krav, på Energistyrelsens hjemmeside Sparolie.dk.

http://tools.sparolie.dk/positivliste.asp

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-06-13 00:29

Det er hård kost for en kedel og skorsten at køre med kondenserende drift. Der dannes aggressive kondensprodukter, herunder stærke syrer. Materialer, som kan tåle det idet lange løb er dyre.

Rent økonomisk vil jeg tvivle på om kondenserende kedel betaler sig . Men his man er bidt af en gal energi-spare ide, er det vel ikke kun et spørgsmål om økonomi.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 50 point
Dato : 11-06-13 15:12

I dette tilfælde er det også et spørgsmål om lovlighed, men jeg fastholder: Læs på anlægget, hvad der står, i tvivlstilfælde google fabrikat og model. Er den kondenserende, skal fabrikanten nok prale med det!
vh
pbp

Kommentar
Fra : Tjut

Dato : 11-06-13 17:49

#Smuller54
Jeg har en skorsten fra 1995 i stål/stålelementer, som har været sat til et ældre fyr. Som jeg har forstået det, kan jeg anvende den til en kondenserende kedel.

Årsagen til at jeg bliver nød til at "handle" er, at min brænder er gået i stykker på det nuværende fyr.

Som jeg har forstået de nye regler, kan jeg enten reparere den gamle kedel eller installere en ny kedel, som opfylder kravet om "Oliefyret skal desuden leve op til bygningsreglementets krav om en årsnyttevirkning på mindst 91 procent, dvs. at mindst 91 % af olien bruges til opvarmning."

Det krav betyder vel i praksis, at det kun er kondenserende A-mærkede kedler, som er lovlige at installere. Har du en anden tolkning heraf ?

Kommentar
Fra : Tjut

Dato : 11-06-13 17:55

#transor

Jeg er absolut ikke bidt af en gal energispare ide, jeg vil bare gerne have kedlen monteret, hvis jeg køber en brugt.

Idet jeg har fået fortalt, at kun kondenserende kedler, som er A-mærket, er lovlige at installere.

Kommentar
Fra : Tjut

Dato : 11-06-13 18:00

#pbp_et

Generelt googler jeg meget, men jeg synes lige omkring kedler, er det svært at finde oplysninger.

Men du har muligvis ret i, at det nok er, fordi de ikke er kondenserende

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-06-13 19:15

Vil det sige, du har fundet typeskiltet på den du har i tankerne? Der burde ellers fremgå en masse oplysninger, om ikke andet så fabrikantens navn, så det burde være muligt at hitte et telefonnummer til enten fabrik eller generalagenten. Prøv eniro.dk som er oippe og køre igen efter betalingsstandsning.
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-06-13 19:32

Det kan også siges på en anden måde: Hvis afgangssiden ikke er lavet i syrefast rustfrit stål med afløbsdetaljer i samme materiale, så skal du nok holde snitterne fra dyret!

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 11-06-13 20:08

Jeg ved ikke om denne artikel kan gøre dig klogere.

De nye krav til eksisterende boliger er først fra 2016.

http://www.bolius.dk/alt-om/energi/artikel/-2930423ad5/

Citat
Det krav betyder vel i praksis, at det kun er kondenserende A-mærkede kedler, som er lovlige at installere. Har du en anden tolkning heraf ?

som jeg læser
positivlisten- http://tools.sparolie.dk/positivliste.asp

så er det kun de A-mærkede, som opfylder kravene i fremtiden fra 2016

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 11-06-13 20:13

næh glemte lige den sidste detalje

Citat
Fra 2016 bliver det ulovligt at installer oliefyr, i det hele taget. Både i nye og gamle huse.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-06-13 12:23

Jeg tror ikke at en almindelig stålskorsten kan holde til at bruges med en kondenserende oliekedel.

Du skriver at fyret er i stykker. Så kan du vel forny det uden at få ny kedel.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-06-13 12:59

I daglig tale er "oliefyret" nok ment inklusiv kedel og brænder.

Kommentar
Fra : Tjut

Dato : 14-06-13 14:19

Det er reelt kun brænderen, som er istykker, men selve fyret er ret gammelt, således det er vist en stakket frist inden det gør istykker.

Godkendelse af svar
Fra : Tjut

Dato : 30-06-13 08:09

Tak for svarene pbp_et omkring mit oliefyr.