/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Naboer.
Fra : Mosebaek
Vist : 549 gange
200 point
Dato : 06-06-13 10:58

Vi har TDC Home Trio.(Bredbånd-tv-tlf.).

Når jeg på min bærbare klikker på netværksikonet,kan jeg se (under "trådløs netværksforbindelse),at mine to nærmeste naboers navne står på listen. Dog ikke som "tilsluttet".

Ind i mellem,er det kun den ene. Og somme tider ingen af dem. Det må jo så være,når de "er på",eller "ikke på".

Er der noget fordækt i dette???? Jeg går jo ud fra,at de også kan se,når jeg "er på".

Kan dette ændres,eller er det bare helt normal.

Vh. M.

Accepteret svar
Fra : Bille1948

Modtaget 210 point
Dato : 06-06-13 11:02

Det er ikke spørgsmålet om de "er på".

Det er deres trådløse router, der er indenfor rækkevidde og tændt.

På samme måde kan de se din - når den er tændt.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 06-06-13 11:04

Kom til at tænke på gamle dage,hvor man ude på landet,kunne være fire abonnenter,om samme tlf. nummer.

F.eks. nr. 149x,149y, o.s.v. Så kunne man høre hinandens samtaler.

M.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 06-06-13 11:14

Citat
Kom til at tænke på gamle dage,hvor man ude på landet,kunne være fire abonnenter,om samme tlf. nummer.

F.eks. nr. 149x,149y, o.s.v. Så kunne man høre hinandens samtaler.

Sådan forholder det sig dog ikke - medmindre man hacker sig ind på deres net -

Det antager jeg ikke du gør

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 06-06-13 14:14

Det er helt normalt at kunne se flere naboers trådløse net. Ifølge loven skal de have password/kodeord på deres net, så du ikke kan benytte dem.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 06-06-13 14:16

Hvilken lov siger det?

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 06-06-13 14:59

Bille1948, da du tegnede dit internet abonnement, skrev du under på at det kun er til din husstand. Hvis du ikke har password på dit trådløse net, kan du ikke være sikker på at det kun er din husstand der bruger nettet.

Du er ansvarlig for den trafik der foregår på dit net (trådløs eller ej). Hvis ikke du har password på dit trådløse net, vil enhver kunne bruge dit net, og du hænger på den, f.eks. hvis det bliver brugt til børneporno. Jeg mener at der er en lov/forordning der direkte siger at du er forpligtet til at sikre at ingen udenforstående kan få adgang til dit net, men jeg har ikke lige tid til at finde den nu.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 06-06-13 15:00

Det har da ikke noget med nogen lov at gøre.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 06-06-13 15:29

Foreløbig tak til jer alle,for udvist interesse ang. mit spørgsmål....nu har jeg mere ro i sindet.
Citat
F.eks. nr. 149x,149y, o.s.v. Så kunne man høre hinandens samtaler.

Det gav en lille "klimt" i ens telefon,når naboen ringede op til f.eks. dyrlægen.
Løftede man så forsigtigt røret af ens egen tlf.,kunne man høre hans samtale.

Så kunne husbond referere til konen: "Det er da stadigvæk galt med Niels`s ko. Hørte han snakkede med dyrlægen om yverbetændelse".

Også meget interessant at være (tlf.) central dame dengang.

M.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-06-13 17:18

Citat
Bille1948, da du tegnede dit internet abonnement, skrev du under på at det kun er til din husstand. Hvis du ikke har password på dit trådløse net, kan du ikke være sikker på at det kun er din husstand der bruger nettet.

Det betyder kun at man jo ikke må dele internetforbindelse med sin nabo, men det er der sgu nok mange der gør alligevel, især efter at kraftige trådløse routere er blevet almindelige.........og så undlader man selvklart mappedeling og sætter firewallen op så de ikke kan se "hinandens".

At sætte password og kryptere forbindelsen er en pligt idet egen computer kan blive misbrugt til hacking, og ddos-angreb som jo nedlagde Nem-ID et par gange i foråret.

Det er ikke lov, hvis det var det kunne der sgu laves en pengemaskine ligesom stærekasser, at en bil kørte rundt og sporede alle åbne forbindelser og uddelte bøder på en tusse hver gang

Og selvfølgelig er det en pligt hvis man har en arbejdscomputer hjemme

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-06-13 17:22

Ja der kunne være 4 abonenter på det der hed kvarttelefon.
eks. nr/ 138 /138 ekstra/138 vega/138 ydon

Hvis du vil være sikker på, at der ikke kommer nogen ubudne gæster ind - kan du bruge nøglekode og MAC adresse tilladelse - altså du bestemmer hvilket netkort der skal have adgang.
Du kan også skjule din routers navn (SSID) som dog ikke spærrer så meget.

Hvis du ind i mellem har svag adgang gennem det trådløse netkort kan du kigge med dette lille program om i bruger samme kanal.

http://www.metageek.net/forums/showthread.php?7248-inSSIDer-3-for-Home

Gå op til downloads
Vælg inSSIDer for home som er gratis.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-06-13 00:19

Sikke mange stære-kasser jeg skal have sat op ved MIG.
Den ene FUGL efter den anden >>>>>>>>>>>>>> giver mig alle koderne
tror også den (fugl) var i TV, og blev næsten Verdens berømt i Danmark

For mange år siden, der havde jeg en SAND fornøjelse af at se/ høre hvad de eller´s mente om mig som ny nabo/ har opgivet de skiderikker. nu omdage.
Jeg hørte en fugl = bip - biiip - bip - bp og den optog jeg på bånd og smed i TLF og andet - og straks kunne jeg komme ind på deres konti = HACKING - Næ: >>> fugle-kvidder i baghaven<<< kan vel ikke være aflagt Copyright.......... gør det på et taletids-kort, selvom de kan finde jer på et par meter´s nøjagtighed = nu omdage.

Bare lidt at tænke på: ?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-06-13 09:13

Nu og da når der sker noget stort mistænkeligt på internettet råbes der op til firmaer og politikere, men denstørste fare er faktisk alle de hjemmecomputere der bliver fyldt med trojanere og keyloggere uden at folk i første omgang finder ud af det.........de gør det først når deres konto er blevet tømt , og i mellemtiden kan man kun gætte hvad trojaneren ellers er blevet brugt til, det kunne være en bagdør i et botnet, altså et net på op til 30.000 hjemmecomputere som en enkelt hacker kan bruge til cyberangreb.

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 07-06-13 15:53

Tak for svaret Bille1948. Du var den første,der fik mit blodtryk ned på det normale.

Tak til alle.

Vh. M.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 07-06-13 16:08

Tak for point

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-06-13 19:50

Men det betyder jo ikke at der er totalt lukket for nogen der vil ind.
En svag nøgle (key) kan måske hurtigt låse op, og "dele" dit netværk men der skal mere til også at komme ind på din computer.