/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
snydt af rejse forsikring
Fra : slili
Vist : 869 gange
36 point
Dato : 03-06-13 17:34

hej.

har tegnet en rejseforsikring og en afbestillingsrejseforsikring..

da jeg tegnede den spurgte jeg hende ordret, hvad dækker den forsikring. det svarede hun så på..

dernæst spurgte jeg hende ordret.

hvad nu hvis der fx kommer uroligheder eller borgerkrig, kan jeg så få refunderet pengene, til det svarede hun følgende:

nej, ikke hvis "du" ( jeg) konkludere der er uroligheder, det er kun hvis UM fraråder rejser til området du vil få dine penge refunderet..

der er nu kommet uroligheder og optakt til borgerkrig. jeg kontaktede derfor rejseselskabet fr at afbestlille min rejse.

men det kan jeg ikke nu siger de. talte med hende jeg havde tegnet forsikringen hos, men hun benægter simpelthen at hun har sagt sån til mig...

hvad gør jeg nu..

kan det virkelig passe at jeg ikke kan få refunderet mine penge

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 03-06-13 17:43

du skal altid betale din rejse med dit mastercard. der er indbygget en fornuftig rejseforsikring, så du slipper for ekstraudgifter til noget der alligevel er værdiløst når det kommer til stykket.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 03-06-13 17:51

Det "store" spørgsmål er hvorvidt UM fraråder rejser til området eller ej.

Hvis UM fraråder rejser til området kan du få rejsen godtgjort, ellers ikke.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 03-06-13 17:52

Har udenrigsministeriet frarådet rejser til området? Hvis de har og du ikke kan få dine penge retur så klag. Er det en "pakkerejse"? Hvor skulle rejsen gå hen?

Kommentar
Fra : slili

Dato : 03-06-13 17:54

okay. skal lige forstå det ret..

UM fraråder rejser til området. de blev opdateret på deres hjemmeside for 5 dage siden..

hvad vil det sige at jeg kan få rejsen godtgjort???

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 03-06-13 18:03

godtgjort betyder "få pengene retur". Hvis UM har frarådet rejser til området, skal du have dine penge retur. Hvor du skal klage, afhænger vist af typen på rejsen, men det kan være her:
http://www.pakkerejseankenaevnet.dk/

Kommentar
Fra : slili

Dato : 03-06-13 18:17

jeps UM fraråder rejser til området

http://um.dk/da/rejse-og-ophold/rejse-til-udlandet/rejsevejledninger/libanon/

det er der vores familie bor, og der vi have planlagt at skulle bo

Kommentar
Fra : slili

Dato : 03-06-13 18:19

men jeg har ikke bestilt hotel

kun flybilet

Accepteret svar
Fra : fun2

Modtaget 46 point
Dato : 03-06-13 18:26

http://taenk.dk/gode-raad/tema-om-rejser/dine-rettigheder-under-rejsen/rettigheder-ved-krig-terror-eller-smitsomme-sygdomme

Citat
Har du kun købt flybilletter, så gælder loven om pakkerejser ikke. Du har derfor ikke på samme måde som ved pakkerejser krav på, at du kan få dine penge tilbage, hvis det område, du rejser til, er ramt af krig eller livsfarlige/ smitsomme sygdomme. Hvis du ønsker at afbestille og få refunderet dine flybilletter, skal du tage kontakt til flyselskabet og finde en løsning med dem.

Så vidt jeg kan se, kan du kun få pengene retur, hvis der er tale om en "pakkerejse", og det er der næppe tale om her, hvis du kun har købt flybillet. Men det er ikke så smart at de bilder dig ind at du kan få pengene retur, i tilfælde af at UM fraråder rejser, og du så ikke kan.

Flyselskabet vil nok hævde at du "bare" kan vælge at bo i en anden del af Libanon, hvor der er relativt fredeligt.

Godkendelse af svar
Fra : slili

Dato : 03-06-13 19:03

Tak for svaret fun2.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 03-06-13 19:46

Du må lige oplyse, hvor du har købt flybillet og rejse- og afbestillingsforsikring. De må have en hjemmeside, hvor vilkårene står klart formuleret!

http://www.gruppespecialisten.dk/generelle-betingelser/
ex.
Såfremt der inden for et tidsrum af 14 dage før rejsens påbegyndelse forekommer krigshandlinger, naturkatastrofer, livsfarlige smitsomme sygdomme og andre hermed ligestillede begivenheder, kan rejsen afbestilles vederlagsfrit. Det vil dog være en betingelse, at danske myndigheder (Eksempelvis Udenrigsministeriet, sundhedsmyndigheder eller andre offentlige myndigheder) direkte fraråder rejser til det pågældende område, og at begivenhederne er opstået efter rejsens bestilling.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 03-06-13 19:57

Er lidt enig med Katekismus. Hvis der er tegnet en egentlig afbestillingsforsikring, er det muligt at de kan bringes til at betale billetten tilbage. Problemet er måske at definere "område", det er kun nogle få dele af Libanon det frarådes at tage til. Måske vi kunne få at vide hvilken forsikring der er tale om?
Den artikel jeg linkede til og citerede fra, gælder for selskabet det har solgt rejsen, så vidt jeg kan se, ikke for afbestillingsforsikringer.

Kommentar
Fra : slili

Dato : 03-06-13 20:03

jamen jeg skal være i hovedstaden ca 7 km fra hvor kampene finder sted..

jeg har bestilt min rejseforsikring ved Gouda

og jeg skal først rejse om 22 dage

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 03-06-13 20:15

Så vidt jeg kan læse inde på gauda.dk, står der intet om krigshandlinger på destinationen:
http://www.gouda.dk/page1352.aspx
Der tales udelukkende om at den rejsende bliver forhindret.

Kommentar
Fra : slili

Dato : 03-06-13 21:23

nemlig.

krig bliver ikke nævnt, men hvad betyder det så i mit tilfælde..

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 03-06-13 21:29

Det betyder at du skal snakke med dem du har købt rejsen/billetten af, det er dem der dækker i dette tilfælde, hvis der er nogen der dækker.

Kommentar
Fra : slili

Dato : 03-06-13 21:50

det er lufthansa..
prøver at snakke med dem, men tror ik de vil hjælpe.

med mindre alle passagere aflyser deres billeter, for så flyver de jo ikke længere derned

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 03-06-13 22:39

Rejsevejledninger og afbestillingsregler http://um.dk/da/rejse-og-ophold/rejse-til-udlandet/rejsevejledninger/

Mange rejseselskaber henviser til Udenrigsministeriets rejsevejledninger i forbindelse med afbestilling af en rejse til et land hvor der er opstået uroligheder, naturkatastrofer eller lignende.

Det er rejseselskabernes egen afgørelse og Udenrigsministeriet har ingen indflydelse på, hvordan rejseselskaberne anvender vores rejsevejledninger.

Det er dog vigtigt at understrege, at økonomiske interesser ikke indgår i udformningen af rejsevejledningerne. Rejsevejledningerne er kun udtryk for Udenrigsministeriets aktuelle vurdering af den sikkerhedsmæssige situation i et bestemt område eller land.

Hmm... det er simpelthen frækt, når du har spurgt direkte, om forsikringen ville dække i tilfælde af uroligheder og borgerkrig

Kommentar
Fra : slili

Dato : 03-06-13 23:02

ja det er svinsk.

men imorgen vil jeg tillade mig og være ligeså fræk og logge dem i en lille fælde.

håber det lykkedes.

det squ 11.000 kr jeg mister i billetter

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 04-06-13 00:02

http://www.forbrugereuropa.dk/Rejser/Flyrejser/Koeb-af-flybilletter

Ja, det er godt nok fortvivlende mange penge for en studerende.
Pas nu på, at du ikke gør noget overilet, så du slet ikke får nogle penge.

Har du ikke en "voksen", som kan hjælpe dig, en som lufthansa ikke bare lige kan bide skeer med, men som samtidig er rar og omgængelig. Det er altid bedre at være to, som kan supplere hinanden!

Kommentar
Fra : Nyx-x

Dato : 04-06-13 22:53

Få svar på email, næste gang.
Så kan det være de læser deres egne regler lidt bedre.

Kommentar
Fra : slili

Dato : 09-06-13 11:39

der sku ik noget at gøre.

har talt med chefen og indsend en klage..

men de kan ikke hjælpe..

så en ting er sikkert

aldrig mere gouda forsikring

tak for hjælpen til jer alle