/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
hvad er det værd?
Fra : DBG1
Vist : 566 gange
100 point
Dato : 01-06-13 14:36

jeg skal lave et par højbede og en rækværk for nogen som skal ha lavet ny have..

jeg ville bare lige høre hvad i syntes jeg skulle tage for det..

højbedene skal være 4,5 m lang
og 1,15 m bred
og de skal være 2 bræder høje (ca. 20 cm) og stå direkte på jorden, men måske med nogle fliser under som de selv har liggende..
træet det bliver lavet i er genbrugstræ fra f.eks. paller dog i rimelig kvalitet.
det skal også have en eller anden slags beskyttelse i form af maling eller gennemsigtig træbeskyttelse eller hvad der nu findes på markedet..
og det er 2 højbede i den størrelse

rækværket er noget som skal laves ovre i hjørnet af haven til kompost og der skal være 2 vægge. en bagvæg og en side væg. foran skal der selfvølgelig ikke være noget væg for der skal man kunne komme ind med trillebør, og den ene side er der en hæk så der behøver der ikke at være en væg.
så to vægge 1,3 meter høj og 1,5 og 2,5 meter lang. lavet at lægter med bræder på eller bare en krydsfiner plade.
det hele er genbrugsmaterialer som jeg selv har skaffet.
skal nok også have træbeskyttelse ligsom det andet

hvad skal jeg tage for det.. altså med materialer, producering, montering og det hele?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-06-13 15:11

Hvis der skal dyrkes noget spiseligt i højbedene, skal du holde dig langt væk fra træbeskyttelse. Med hensyn til prisen afhænger den jo meget af den omhu der bliver lagt. kan du ikke aftale en timeløn og lave det på regning?

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 110 point
Dato : 01-06-13 15:26

Hvis de ikke vil ofre trykimprægneret træ ca. 1500 kr, ellers omkring 2000 kr,

hvis de, som her hos os, vil ofre lærketræ, mindst 3000 kr.
exclusiv maling, det behøver du ikke ved langtids holdbart lærketræ...

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 01-06-13 15:27

Citat
jeg ville bare lige høre hvad i syntes jeg skulle tage for det..

En halv million!

Helt ærligt, det er squ da dig der skal lave det og så burde du da os kunne regne ud hvad det koster!

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 01-06-13 22:45

medgået tid + materialer. sværere er det såmænd ikke.

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 02-06-13 00:25

pbp_et

ja men rådner træet ikke hvis de ikke får noget træbeskyttelse?

de vil gerne vide hvad det koster at lave inden jeg går igang er derfor.. men ved ikke hvor mange timer det vil tage..
men er egentlig også lige meget hvor mange timer det tager for har alt den tid jeg skal bruge da jeg laver det på skolen hvor jeg går..
vil bare gerne have så meget som muligt uden at skræmme dem væk når de hører prisen..

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-06-13 10:37

Ikke hvis det er lærketræ, det rigtige til højbede...
men dyrere

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 02-06-13 19:52

jeg tror ikke jeg har noget lærketræ.. det skal som sagt bygges af de genbrugsmaterialer som jeg har liggende..

Kommentar
Fra : vagn2901

Dato : 03-06-13 17:09

Brug aldrig trykimprægneret træ. Det gjorde jeg, og jeg havde problemer i flere år, særlig langs kanterne.

Godkendelse af svar
Fra : DBG1

Dato : 12-07-13 15:33

Tak for svaret svendgiversen.