/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Jeg drikker for meget i weekenderne
Fra : kartoffel88
Vist : 951 gange
500 point
Dato : 29-05-13 10:56

Hejsa.

Nogen der har et eller andet godt råd til hvordan jeg kan skære ned på mit weekend druk forbrug?
Det ender ofte med +16 øl og mere til. Jeg drikker ikke i hverdagene, med mindre der fest.

Jeg vil gerne ned på 6 øl (Fadøl) eller højst 8. Men jeg kan simpelthen ikke styre mig, når jeg først går i gang. Jeg husker næsten aldrig hvordan jeg kommer hjem.

Bare et eller andet råd ville hjælpe. Ved godt det er viljestyrke, men det kunne jo være at der er en herinde, der lige har et lille godt råd, jeg kan bruge som jeg kan tænke over når jeg er ude i byen.

Tak

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 29-05-13 11:36

kartoffel88

Jeg er på vej til 60 år

Men da jeg var ung, spottede man aftenens grimmeste pige, og puttede et par øl i hende, og hun var glad for opmærksomheden ... og når hun så begyndte at ""blive smuk"" så havde man selv fået rigeligt, og det var på høje tid at gå hjem.

Holder du dig til den, så vil du aldrig mere drikke over evne.

Og så er der jo også det problem, at jo større lysten bliver, jo mindre bliver evnen

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 29-05-13 11:47

Du kontakter din læge og får noget professionel hjælp - der er ingen, ud over dig selv der gøre noget ved problemet.
Der findes ingen der kan styre dig og dit alkoholforbrug når du først har fået den første.

Accepteret svar
Fra : fun2

Modtaget 500 point
Dato : 29-05-13 12:08

Da du kun drikker i weekenden og til fester, er du ikke egentlig alkoholiker eller afhængig. Så du burde kunne komme ud af misbruget, ved egen hjælp. Du kunne starte med en "kold tyrker", drop al alkohol i en weekend. Derefter drejer det sig om a sætte nogle præcise regler op for dig selv. Sig til dig selv at du stopper ved nummer 4 (det er lettere at stoppe ved nummer 4, end ved nummer 8), og overhold dine egne regler. Du kan også bestemme at du kun må drikke mellem 22 og 24, eller hvad der nu passer dig. Et andet trick kan være at sige at du skal drikke en halv liter vand mellem hver øl.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-05-13 12:53

Når det er varmt skal Du drikke vand til Du ikke er tørstig mere, og så må Du gerne drikke noget stærkere, dog ikke den mængde.

De ægte alkoholikere kan udmærket tage pauser på en måned eller mere og så tage nogle dage i hegnet, men der er meget forskel på disse.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 29-05-13 12:56
Kommentar
Fra : poten

Dato : 29-05-13 13:11

Citat
Bare et eller andet råd ville hjælpe. Ved godt det er viljestyrke, men det kunne jo være at der er en herinde, der lige har et lille godt råd, jeg kan bruge som jeg kan tænke over når jeg er ude i byen.

Herefter er det jo så op til dig selv...

Sundhedsstyrelsens 7 udmeldinger om alkohol

Intet alkoholforbrug er risikofrit for dit helbred
Drik ikke alkohol for din sundheds skyld
Du har en lav risiko for at blive syg på grund af alkohol ved et forbrug på 7 genstande om ugen for kvinder og 14 for mænd
Du har en høj risiko for at blive syg på grund af alkohol hvis du drikker mere end 14/21 om ugen
Stop før 5 genstande ved samme lejlighed
Er du gravid – undgå alkohol. Prøver du at blive gravid – undgå alkohol for en sikkerheds skyld
Er du ældre – vær særlig forsigtig med alkohol

Dit forbrug er jo, som du jo også selv siger - alt for højt og det er 6-8 fadøl jo også så det bedste råd jeg kan komme med er:

SÅ LAD DA VÆR'

DU OG KUN DU BESTEMMER JO SELV!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-05-13 14:05

Ha' kontanter med til 6 øl, og sig til vennerne inden i begynder "festen" ,at du under ingen omstændigheder må låne af dem.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 29-05-13 15:21
Kommentar
Fra : anyway

Dato : 29-05-13 16:03

vedikkealt -> selvfølgelig er du alkoholiker eller afhængig, kald det hvad du vil. Du kan jo ikke styre dit forbrug.
Stop helt i f.eks. 1 måned, så finder du ud af hvor meget du savner sprutten.
Kan du ikke det, så til lægen efter hjælp og eller antabus.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-05-13 18:47

Citat
SÅ LAD DA VÆR'

DU OG KUN DU BESTEMMER JO SELV!

Menneske - dyret er det eneste PATTEDYR der ikke LYTTER til sin egen fornuft.

Citat
De ægte alkoholikere kan udmærket tage pauser på en måned eller mere og så tage nogle dage i hegnet, men der er meget forskel på disse.

Kvartals drankere. andre drikker bare en flaske rødvin til maden - hverdag og kalder sig normale.

Min erfaring med 'dit' problem er at det kan ikke styres af dig selv.
Som skrevet tag en 50.- med i byen og bed dine 'såkaldte' venner/ familie om at stoppe dig når du når til et vist punkt,
men sådan er 'venner' desværre ikke altid = lad dog personen køre bil hjem osv.

Hvordan er dit humør? når du når til hvad du IKKE kan huske mere.
Kan eller vil du ikke stoppe - der? Jeg bliver ved til jeg ikke kan mere eller ikke har penge,
og det er altid pengene der ryger før mig.
Og så kommer alle skyld - følelserne dagene efter.. som så får en til at, osv

Selv har jeg opgivet at gå i byen, da jeg ved hvordan dagen - efter bliver,
så jeg sidder hjemme og fiser den af, så kan jeg kun genere kandu brugere....
og den fri natur.

Grunden til man ikke kan huske, er at der er for mange døde hjerneceller, som ikke bliver fornyet mere.
Så glem alt om at gøre det selv, medmindre du gør det før du når grænsen til hukommelstab.

Selv har jeg haft held med at æde en pose slik, før en 'tur', spørg ikke hvorfor, men jeg huskede alt.

Der kan også være medicinske grunde til at du ikke husker, men ikke nødvendigvis,
øllet er i så fald bare en afløsning for tabletter og andet (tørsprit).
Men i så tilfælde tal med din Læge, da en pille sikkert er bedre end intet at kunne huske,
du skal dog ikke blande det en en coktail, for så får du først problemer.

Kan du ikke kontakte en Lokal forening eller lignende, som måske kan hjælpe.

Og så til sidst, er det ligefrem nødvendigt at gå i byen?, når du ikke er afhængig?
Eller er det bare kontakt til andre mennesker der trækker.

Syntes jeg har glemt en masse, men det kommer måske.

Men håber da, at DU får styr på problemet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-05-13 18:53

Citat
Syntes jeg har glemt en masse, men det kommer måske

Glemte lige:

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 30-05-13 16:02

Hvorfor drikker man altid dagen før,man bliver tørstig ???

Selv har jeg drukket tæt i fyrre år,uden at blive alkoholiker.

M.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 30-05-13 21:49

Det hele handler jo om at stoppe i tide. Der er ikke noget let svar, for kommer du over et vist antal øl, så smutter forstanden, og du kan ikke stoppe igen. Beslut dig for, at du må få 3 øl, og smut så hjem med dig, selv om du på det tidspunkt har meget mere lyst til at blive i byen. Prøv at drikke en let øl ind imellem (smager ikke helt så godt, men ....)
Idéen med at begrænse pengene er jo fin, hvis bare dine venner så ikke byder på en omgang.
Og ellers må du stoppe med dine byture?

Måske skal du se, om du kan komme i bedre form? Dyrke motion og spise sundere, Hvis din krop får det bedre, så vil du måske have mindre lyst til at spolere det gode resultat?

Og endelig så kan du jo spørge eksperterne her: http://www.hope.dk/alkohol/brevkassen/

Jeg håber, det lykkes dig at komme ud af dit misbrug

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 31-05-13 10:06

Undskyld kartoffel88,min lidt malpacerede forsøg på at være vittig.Fandt ud af,at det er et seriøst spørgsmål.
Alene dette,at du selv føler det som et problem,tyder jo på,at du er "stærk" nok til at overvinde den.
Og ikke bare "gi`fanden i vold",som desværre mange andre.(Min beskedne ovenstående vits,om at drikke tæt,er der jo desværre en hel del sandhed i).

Her må jeg give fun2 ret:
Citat
Da du kun drikker i weekenden og til fester, er du ikke egentlig alkoholiker eller afhængig.

I modsat fald,er vi virkelig mange alkoholikere.
Vi har jo efterhånden fået en frit forhold til spiritus her i landet,og den hygge og stemning,der følger med. Veksler man lige et par ord med naboen,går der ikke lang tid,før der bliver fundet et par pilsnere frem,eller fire. Og så kører rouletten.

Den gamle forslidte frase,med ikke at ta`den første,for så skal man heller ikke ta`den sidste,er så rigtigt.(Mener jeg er lidt af en ekspert,som gammel murer).
Der er fremsat mange gode råd,her i tråden.
Hvis jeg var dig,ville jeg trappe det ned til hveranden weekend. (Man skal ikke lægge sig selv,i for stramme tøjler,så bliver man skuffet). Men i stedet føle det som en sejr,hver anden weekend,hvor du er hjemme.

God weekend. M.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 31-05-13 21:13

Citat
Nogen der har et eller andet godt råd til hvordan jeg kan skære ned på mit weekend druk forbrug?
Det ender ofte med +16 øl og mere til. Jeg drikker ikke i hverdagene, med mindre der fest.

Det er det der kartoffel88' problem
Citat
Her må jeg give fun2 ret:

Citat
Da du kun drikker i weekenden og til fester, er du ikke egentlig alkoholiker eller afhængig.

I modsat fald,er vi virkelig mange alkoholikere.

Mosebaek:-> Det er jo ikke sikkert du kan sammenligne dig selv med kartoffel88

Kan man ikke styre sit forbrug er man afhængig af at se Verden igennem promillernes nådige slør.

kartoffel88 :-> Stop dog, og se om du ikke kan more dig uden fuldskab. Kan du ikke det er du alkoholiker. Læs lidt om det:
http://da.wikipedia.org/wiki/Alkoholisme

Godkendelse af svar
Fra : kartoffel88

Dato : 12-06-13 11:54

Tak for svarene..

Har besluttet at sætte et ur der tæller ned mellem hver øl. 10 min eller 15 min f.eks.
Tror jeg starter med 10 min mellem hver.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 12-06-13 15:12

Takker for point. Held og lykke med nedtrapningen, giv ikke op, selv om det ikke virker de først par gange.

Kommentar
Fra : GilbertGilbert

Dato : 13-03-19 14:56

Der findes gode ambulante behandlingstilbud, https://www.ambulantmisbrugsbehandling.dk/

// Gilbert