/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
pille fyr
Fra : saci
Vist : 998 gange
300 point
Dato : 28-05-13 19:42

hej jeg er på kig efter en pillefyr til en almindelig villa. Er der nogen som har kendskab til et godt mærke . eller ved om der findes en test over dem. troede jeg havde fundet en, men så fandt jeg klager over det mærke på nettet.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 28-05-13 20:32

er det et pillefyr eller en pilleovn du søger?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-05-13 00:26

Lad være....

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-05-13 08:53

Prøv at regne alle omkostninger med. Især til installation ,vedligeholdelse , fornyelse, transport af træpiller og aske mv. så vil du se at der er en bunke besvær og ikke meget sparet i forhold til oliefyring.

I praksis, skal du nok regne med ca, 2,5 til 3kg træ svarer til 1 l olie. Det er ikke den teoretiske værdi, men mange forhold vil give pillefyret en dårligere nyttevirkning. En af grundene er en nødvendig højere skorstenstemperatur for at undgå kondens og løbesod.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-05-13 16:43

Er helt enig med 3773 og transor. Det er "langt hen ad vejen" en modedille. Har ikke hørt om nogen endnu,hvor det har givet besparelse. Har en bror og bekendt,der begge har investeret i en.

Begge kører ad hel.... til,når de endelig kører. Min bror har faktisk opgivet hans. Nærmeste montør,var 150 km. væk. Det ville koste ham en formue,at få en prof,til at se på den.

Min bekendt havde installatøren,til at indstille komputeren,på den. Efter en uge,var den igen umuligt at styre.

Og hvem har styr på pilleprisen???

M.

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 300 point
Dato : 29-05-13 17:14

der kan nu godt være økonomi i et pillefyr, men skal man starte med en investering i nærheden af 75000, er forrentningen nok ikke særlig stor.
hvis din varmekilde nu er olie, er det nok mere relevant at få en mere økonomisk kedel og brænder.
det kan gøres for under 10000.
jeg har selv skiftet fra olie til træpiller i det hus jeg solgte for 2 år siden. det var en indestering på under 25000 og anlægget var tjent hjen på under 3 år.
nu er prisen på træpiller så steget ganske betragteligt, så forrentningen bliver væsentlig dårligere.
for at kunne sige noget mere konkret, må du fortælle lidt om nuværende varmekilde, varmeudgift, isoleringstilstand i huset osv.
hvis du har en fornuftig størrelse grund, er der jo også mulighed for at installere en varmepumpe. den giver en væsentlig større besparelse, kræver ikke noget arbejde som pillefyret gør, og den kræver heller ikke plads til opbevaring af flere paller med træpilller.

Godkendelse af svar
Fra : saci

Dato : 03-06-13 17:50

Tak for svaret trimare46.

Kommentar
Fra : saci

Dato : 03-06-13 17:53

Vi kører nu med en combi fyr nu ( olie eller træ, men magter ikke træ længere. og naturgas og olie er jo dyrt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-06-13 18:08

Hvorfor tror det bliver nemmere at bære 10 tons piller ind end 10 tons træ? Virkningsgraden havner med sådan en kedel på omkring de 50%. Skal du have det til at du, skal du finde en ret stor check og skifte hele lortet.

Kommentar
Fra : LeifPe

Dato : 28-01-14 22:13

Jeg tilmeldte mig lige, da alle her har en negativ holdning til pillefyr. Før havde jeg stoker, og før igen havde jeg elvarme.
Elvarme:
Det koster så vanvittigt meget selvom man næsten skal sidde med jakke på hele tiden.
Stoker BAXI 1,5 og træpiller:
Det kører bare, og det er ekstremt billigt i forhold til elvarme.
Pillefyr NBE scotte:
Der er lidt mere man skal ind i, men er billigere i længden, samtidig med at da man kan se alle tal, bliver man vildt interesseret i at få isolering lavet på de rigtige steder, da man kan se det her og nu.

Kommentar
Fra : LeifPe

Dato : 28-01-14 22:18

Fik ikke sagt at kunne se der bliver snakket om 75000 kr.
Det må da være inkl. helt nyt centralvarme (radiatorer og deslige)

Kommentar
Fra : LeifPe

Dato : 28-01-14 22:32

Skal vist lade være med at sætte smiley på, da jeg tror jeg sætter de forkerte.
Et pillefyr med det hele kan jo fås for mellem 35 k og 50 k.
Dermed menes inkl. installering.
Er der ting man ikke behøver bliver det bare billigere.