/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Litteratur / Spørgsmål
10  dova 560
Anbefaling af lydbog
Fra : pifo
Vist : 915 gange
100 point
Dato : 25-05-13 16:31

Jeg søger en lydbog til en gammel dame, som ikke kan læse bøger mere. Det skal være en dansk fortælling / roman - gerne lidt spændende (men ikke thriller / gys), evt. lidt romantisk eller bare en god historie. Måske en slægtsroman? Vigtigst er det, at det er en rigtig god oplæser. Er der nogen af jer, der har forslag til det? Eller måske bare kan anbefale en oplæser?

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 26-05-13 02:25

Prøv at lytte lidt til historien om Røde Kai,
ikke just for dem der er alt for 'mopset' og 'sippet'

men en historie om en mand der levede på kanten af loven,
hvad dertil hører, som plattenslager, pengeudlåner osv.

men det afh. naturligvis af damen og hendes opvækst / liv / tilværelse,

http://bibliotek.dk/vis.php?base=&term_mat%5B%5D=%28kk%3Ddlf%3F+og+ma%3Dxe%29+ikke+fl%3D%28nota+eller+danmarks+blindebibliotek+eller+musikbibliotek.dk%29&field_aar=year_eq&field1=lfc&term1=Jensen%20S%F8ren%20E

http://bibliotek.dk/vis.php?origin=netdok&field1=fritekst&term1=r%F8de+kai&field2=forfatter&term2=&field3=titel&term3=&field4=emne&term4=&mat_text=&mat_ccl=&field_sprog=&term_mat%5B%5D=%28kk%3Ddlf%3F+og+ma%3Dxe%29+ikke+fl%3D%28nota+eller+danmarks+blindebibliotek+eller+musikbibliotek.dk%29&term_sprog%5B%5D=&field_aar=year_eq&term_aar%5B%5D=

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 26-05-13 02:29

ellers kan du bladre lidt rundt i E-reolen,
https://ereolen.dk/

og netlydbog
https://netlydbog.dk/

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 26-05-13 07:57

jeg ved, at jeg kan sætte mig og lytte til lydklip, men jeg håbede jo netop at få lidt flere anbefalinger fra Kandu'erne.

Meget gerne en anbefaling til hvilke oplæsere, der er gode til at fortælle. Damen har hørt en Mary Higgins Clark bog - og det var ikke den helt store succes.

Historien var spændende nok, med det var en dødsyg oplæser og der var for mange fremmedartede person- og stednavne, som hun ikke kunne fange.

Damen er 90 år og ikke specielt sippet, men jeg tror ikke historien om røde Kaj, er helt det vi leder efter. Håber der kommer flere forslag.....

Kommentar
Fra : Nyx-x

Dato : 26-05-13 11:34
Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-05-13 11:50

Kaninbjerget. Af Richard Adams. Mega god fortælling.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-05-13 17:07

Hvorfor skal det være danske forfattere?

Jeg har stor glæde af Maeve Binchy. Jeg bruger nærmest hendes bøger som ugeblade.

Andre forfattere i gegren er:
Barbera Bichmore, Marcia Willet, Og kommer jeg på flere så skal jeg nok skrive dem.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 27-05-13 17:50

Citat
Hvorfor skal det være danske forfattere?

Fordi de udenlandske person- og stednavne er svære for damen at fange. Personerne og stederne i bogen skal helst være "Kaj og Åse-agtige"

Vi har forsøgt med en roma af Mary Higgins Clark, og selv om historien er spændende, så var persongalleriet stort, og damen kunne ikke holde personerne ude fra hinanden, fordi de ikke havde danske velkendte navne.

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 100 point
Dato : 27-05-13 20:18

Har en masse du gerne må 'få' indtalt af kendte Danskere med ''BLIK'' i stemmen.
Men ikke af nyere dato, da de ligger 12 fod under men stadig værd at høre på.
Og sikkert også noget der kunne 'fange' opmærksomheden til din bekendte, der sikkert ville sætte pris på en bekendt stemme eller 2.
Smid en PM og du får en liste over bøgerne.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-05-13 20:20

NB: de fleste kan også lånes via jeres lokale bibliotek - som andre har skrevet, men de er som regel altid beskyttet - godt.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-05-13 21:42

Maeve Binchy har ikke ret mange personer med i sine historier, det drejer sig om 5 - 6 personer som historien handler om.

Enkelte bøger er det 3 personer der er omdrejningspunktet.

Godkendelse af svar
Fra : pifo

Dato : 28-06-13 06:42

Tak for svaret mig-selv.