/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Kunstigt skjul
Fra : sigfrid
Vist : 920 gange
300 point
Dato : 23-05-13 11:02

Hej kære jægere.
Lige først udsætning af fugle til hunde træning og skyde fornøjelser syntes jeg ikke om,har vel ikke meget med jagt at gøre?.Men ville lige spørge til kunstigt skjul man skulle da tro at dyrene opdagede det tidligere en et naturligt skjul,men sådan hænger det åbenbart ikke sammen siden det ikke er lovligt?Og hvad forstår man ved manglende kuglefang?
V.H Sigfrid.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 23-05-13 13:15

Kuglefang skal forstås på den måde, at uanset kuglen går ved siden af eller går gennem dyret, skal kuglen altid falde til ro på et sted, hvor den ikke længere udgør nogen fare for folk eller fæ.
Skyder man vandret, går kuglen oftest i jorden efter mellem 400 - 450 meter. Er der kun 130 meter til naboskellet, er Fanden løs, hvis en klaphat skyder ved siden af.
Derfor anbefaler man, på små revirer, at der opsættes skydestiger, hvorved risikoen for at lave ulykker bliver stærkt formindsket.
Specielt på helt flade revirer skal man altså have hjernen med på jagt. En del skytter behøver anlæg, for at levere sikker skydning, og hvis en riffeljæger - på den flade agerjord, afgiver skud til et rådyr 100 meter borte, kan kuglen gå cirka 2.000 meter. Det er altså ikke helt ufarligt at gå på jagt - visse steder. Der findes alt for mange urutinerede riffeljægere, og det er et Guds mirakel, at ikke flere kommer af dage.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 24-05-13 09:30

En salonkugle har en sikkerheds afstand/margin på ca 2000 meter, en riffelkugle ligger på omkring 6500 meter, hvis skuddet afgives i en vinkel på 45 grader op i luften, vinkel gælder for begge våben.
Jeg er af den mening, at det ikke er det bare held, at ingen er kommet til skade, grundlæggende bliver sikkerheden banket ind i jægerne, af de fleste som arbejder med riffelskydning.

Kuglefang er: hvor kuglen vil træffe, (rammer jorden og herved stopper) efter at man har gennemskudt vildtet, eller et andet mål.
Skov, grusvej, vand, is, halmballer etc. eller vildt er ikke, at betragte som kuglefang
Desværre har vi nogle, som gør sig yderst uheldigt bemærket, både ved egne billeder, og ikke mindst ved sine vanvittige påstande, både her og hvor han ellers kan få lov at skrive, der er vist kun facebook og lokumsdøre tilbage for ham, men her er det læmand som læser hans vanvid, desværre har de ikke den fornødne indsigt til hans udgydelser, så de kan tage det for pålydende alt hans bavl, nok en af de mest skadelige for jagtsagen, og ikke mindst DJ som har indvalgt totalt usaglige personer i deres bestyrelser, og ikke i tide har stoppet ham på deres egen hjemmeside. Det er heldigvis sket nu, bedre sent end aldrig, men skaderne er sket, med hans forrygte holdninger og manglende indsigt.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 24-05-13 13:36

Hvis rygtet taler sandt, altså om hvorvidt KnaldBalle er nægtet adgang til DJ`s debatside, så har Danmarks Jægeforbund gjort det helt rigtige. Bent Ballegaard Knudsen ødelægger enhver hjemmeside - og er da også blevet smidt ud flere steder.

Godt gået DJ.

Mvh.
Tonganerseren

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 29-05-13 08:36

Jeg kan godt forstå i syntes det er utroligt at ikke flere er kommet til skade ved skud.Forstår jeg det rigtigt ,at hvis man går i en skov og skyder et dyr på cirka 80 m afstand og kuglen går lige igennem kan fortsætte en 300m længere.Hvordan er man så sikker på at ikke ramme andet eller må man slet ikke skyde i det tilfælde?
V.H Sigfrid.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 29-05-13 09:19

Jeg syntes ikke, at det er mærkeligt der ikke sker flere våde-skuds eller andre ulykker med skydevåben, da jægerne har den fornødne viden omkring skydevåben, samt sikkerheden omkring disse.

Kuglegang,- skal du også have bag ved det mål du skyder på, så ja, en kugle kan godt flyve 300 meter efter det har passeret igennem dyret.
I en skov vil dette næppe være muligt, på grund af træer, som du heller ikke kan bruge som kuglegang, da du ikke har mulighed for, at vide om hvad og hvem der pusler rundt imellem disse. Du skal helt klart kunne trække en imaginær linje, for din kugle´s ballistik for frit skudfelt , og hvor den vil slå ned i jorden; også efter den har passeret igennem dyret, inden der skydes.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 29-05-13 09:34

Det med ulykker er i så ikke helt enige i.Vil det sige betterwisser i det tilfælde jeg beskriver må man ikke skyde? V.H Sigfrid.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 29-05-13 11:05

Nej du må ikke skyde, hvis du ikke kan se hvor kuglen rammer jorden, som jeg forstår dit spørgsmål; vil kuglen forsætte i vandret linje ca 300 meter ind i skoven, det vil så være tale om en meget " åben" beplantning, men som regel: må der ikke skydes her.

Hvad bygger du dine " ulykker" på kom med nogle tilfælde for belysning af din påstand.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 29-05-13 15:37

Jeg kan da godt give dig nogen få udpluk,mand i jagtselskab dræbt i Ølstykke,rævejagt dreng ramt på kælke,kvinde ramt i foden ved Rødhus (vesterhavet)Også et par stykke i det finere selskaber.Har jeg læst i knaldromanerne.Men det var jo ikke det jeg mente med det,der skal jo helst være så få ulykker som muligt,men det hjælper jo ikke dem det sker for.
V.H Sigfrid.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 29-05-13 22:33

Kære Sigfrid

Der florerer mange myter om jægere.

Den grusomme ulykke i Mogenstrup, den 22. januar 2000, skyldtes et par idioter, som efter solnedgang gik på rævejagt med riffel. Begge havde jagttegn, og Herren vide, hvordan de er sluppet gennem jagt- og riffelprøve. Men tilsyneladende var de to idioter ikke de skarpeste knive i skuffen - og sådan er det i alle brancher. Alle er ikke lige forstandige.

Den ligeledes tragiske vådeskudsulykke i Ølstykke skyldtes en klaphat som ikke forstod at føre sin haglbøsse på forsvarlig vis.

Og til dit sidste eksempel:

En genstand på størrelse med et knappenålshoved.

Det er, hvad der ramte en 51-årig tysk kvindelig turist i foden, da hun sammen med en flok veninder gik tur på stranden ved Rødhus tirsdag. Det oplyser DR Nordjylland.

Vicepolitikommissær Peter Skovbak fra lokalpolitiet i Hjørring oplyser, at kvinden er blevet undersøgt af en læge - og efter undersøgelsen er man så godt som på bar bund med hensyn til, hvad der kan have ramt kvindens fod.

- Det er så lille et hul, at der ikke kan være tale om et projektil. Og vinklen, kvinden er blevet ramt i, viser, at genstanden har ramt hende oppefra og ned. Det er meget mystisk, siger Peter Skovbak.

Han oplyser, at efterforskningen fortsætter.

- Men vi mangler et godt bud på, hvor vi skal lede efter en forklaring, siger Peter Skovbak.

Dertil husker jeg en vådeskudsulykke - et eller andet sted ved Vestkysten, hvor en ikke-jagt relateret skydning på godkendt bane fik en tragisk udgang for en tysk kvinde. Af en eller anden grund gik kuglen over kuglefanget for enden af riffelbanen - og kvinden blev ramt.

Nuvel!

Hvis du færdes i en skov, hvor der drives jagt, risikerer du at blive ramt af en vildfaren kugle. Går du over for grønt, risikerer du også at blive mejet ned af en døddrukken bilist. Færdes du på fortovet, hvorover håndværkere er i gang med at skifte tagplader. risikerer du også at få trykket skallen ind af en vildfaren tagplade - eller tabt værktøj.

Sådan er det bare.

Men du kan selv gøre noget - for at overleve. Du kan passe på dig selv.
Jægerne kan også nedtone risikoen for at lave ulykker. Som BW skriver det, skyder man ALDRIG ind mod skovkanter eller lignende, hvor muligvis miljøaktivister og andre dyr opholder sig. I jagtprøven står det udtrykkeligt - i skrift og som billede, at man ikke sender en kugle - eller for den sags skyld haglskud ind mod bevoksninger, hvor man ikke kan se det som muligvis opholder sig her.

Jeg har selv været i skudlinjen, da en ung nyjæger sendte 3 riffelkugler efter en anskudt buk - efter at bukken havde forceret skellet til mit revir. Edermageme ikke hyggeligt, idet kuglerne susede meget, meget tær forbi mig.
Det passerede blev senere påtalt i overværelse af en schweisshundefører, og den unge jæger nærmest kogte - så flov var han.

Men generelt er danske jægere meget bevidste med hensyn til deres færden i naturen, men der kan altid ske uheld - som alle andre steder.

Endelig er det flot, at der siden 2000 kun har været tale om en håndfuld vådeskudsulykker herhjemme - når man tænker på, at der årligt nok løsnes en million skud under udøvelsen af jagt.

At en jagtforretningsindehaver går hen og dræber en af sine våbenmekanikere -på et hotelværelse i Tyskland, kan ikke relateres til jagtsituationer.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 29-05-13 22:58

Og!!!!!!
Færdes du i skovene - altså i perioder, hvor der afvikles jagter, så skiltes der altid med det, og intet forhindrer dig i at tage dine forholdsregler. Køb et rødt hattebånd i en jagtforretning - eller hent det hos Falck. Køb en rød jakke - eller du kan, for den sags skyld, også købe et roterende blåt blink og sætte det oven på hovedet. Så overlever du garanteret. Jeg forsøger ikke at være morsom, idet dit liv er af allerstørste betydning for samfundet.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 30-05-13 00:27

Citat
også købe et roterende blåt blink og sætte det oven på hovedet.
modsat Balleprut, som er et kronisk blålys.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 31-05-13 15:45

Ikke meget med spørgsmålet at gøre,men..............

I forgårs kom jeg kørende gennem Hamborg (næh..ikke Hansestaden),men i Thy. Måtte bremse op for to dejlige harer,der kom løbende over vejen. Og som sædvanlig,ville tilbage igen. Men jeg undgik dem. Nok Killinger fra i år.

Lidt trist,at det næsten er en sensation,at se en Hare.

M.

Accepteret svar
Fra : Øjenvidnet4

Modtaget 300 point
Dato : 03-06-13 10:38

Jeg er helt enig med dig Mosebaek !
Harerne og også agerhønsene, burde fredes for en periode på f.eks. 5 år, for at få bestandene lidt i vejret igen. Deruden skal man ligeledes tale med de mange forstandige landbrugere som trods alt findes, om omlægning af afgrøder og brug af sprøjtegifte - men det er naturligvis lettere sagt end gjort ! Men blot fredningen kunne efter min bedste overbevisning hjælpe godt på vej. Der vil lyde et ramaskrig blandt en del "jægere" som kun dyrker "jagten" for jagthundesportens skyld, men dem skal der overhovedet ikke tages hensyn til efter min mening - det burde være forbudt at jage vildt blot med det for øje, at "dygtiggøre" sig på udsatte fugle, som ikke levnes en chance - men mon ikke det kommer på et tidspunkt, således idioter som en vis forfatter i det østjyske ikke får mulighed for at udøve den form for dyreplageri over for umælende kræ - ligeledes kunne man så også forskåne deres hunde for de elektriske stød hundene udsættes for - føj for fanden for en moral. Her kan man ikke tale om godt jægerhåndværk !!

ØV4
Multi-X³

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 07-06-13 09:36

Til øjenvidnet4.
Jeg kan godt lide,når en jæger siger at det skulle forbydes at skyde udsatte dyr for at dygtig gøre sig håber der er mange flere af slagsen.
V.H Sigfrid.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 07-06-13 14:46

Til Sigfrid.

Der er langt flere jægere med de samme meninger som undertegnede - vi hører blot ikke om/fra dem !! Det er synd al den stund, at mange ikke-jægere tror vi jægere blot er sådan nogle blodtørsdige idioter med skydekrampe i fingrene ! Sådan er den virkelige verden heldigvis langtfra - jægerne er for det meste ansvarlige og voksne mennesker, men brådne kar findes indenfor alle genrer af mennesker.

Mvh
ØV4
Multi-X²

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 07-06-13 23:45

Bruger lige din tråd - kære Sigfrid!!!

Husker du, at der i starten af året blev set ulve i Danmark?

I kølvandet på det vilde dyrs nye jagtmarker i blandt andet Midtjylland opstod der en heftig diskussion om, hvorvidt landmænd skulle kompenseres, hvis ulven forårsagede skader, fordi ulven er et fredet dyr.

Det har Naturstyrelsen nu fundet en løsning på.

Således kan du nu få en kontant udbetaling, hvis en ulv dræber dit får. Det skriver Naturstyrelsen i dag på sin hjemmeside og angiver følgende:

- Der udbetales et fast beløb pr. dyr, uanset dets vægt, efter følgende satser, der også dækker efterfølgende destruktion, herunder transport til destruktion, af de døde dyr.

Det kan du få i erstatning:
Lam/kid: 800 kroner

Voksent får/ged: 1200 kroner

Ikke-produktions-dygtige individer (får/ged): 400 kroner

Ufødte lam/kid (får/ged): 600 kroner

Voksen gris: 1000 kroner

Pattegris: 200 kroner

- Der kan ydes kompensation, hvis det vurderes, at de angrebne dyr har været beskyttet på en forsvarlig måde. Ved forsvarlig forstås, om dyrene har været hegnet m.v. på en måde som "normalt" er godt nok i forhold til de andre rovdyr og -fugle i det pågældende område, skriver naturstyrelsen.

I februar blev en fåreflok i Midtjylland angrebet af en ulv.

Ovenstående er sakset fra TV2 - nyhederne.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 08-06-13 08:30

Det er o.k Tonganeseren.
Det er i orden med kompensation for dræbte dyr,men priserne kender jeg ikke,ved ikke om det er for lidt eller for meget.Men godt at der er sat noget i gang,hvad så er det med tilbage virkende kraft så det gælder for ham i februar også?
V.H Sigfrid.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 08-06-13 10:25

Det må man da håbe.

Men der ydes ingen erstatning for følgende:

Svigermor
En uvorn kone
Rigtige jægere
Riffelinstruktører
Hundeførere
Jagthunde
Sportshunde
Kaniner under hegn
Guldkarper fra privat mosehul

Såeeee, hvor meget er ordningen så værd???

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 09-06-13 21:58

Jeg har lidt nyt vedr. ulvebasserne...

http://www.b.dk/nationalt/ekspert-ulve-blev-ikke-sat-ud

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 10-06-13 08:11

Som en tilføjelse til Tonganeserens indlæg den 08/06/13 kl. 10:25, har jeg lige fået information om, at en kendt forfatter er blevet nægtet erstatning, da jagten er foregået i en rundkørsel tæt på vedkommendes bopæl !!!
Vi kan dermed konstatere, at rundkørsler også kan tilføjes over steder hvor erstatning ikke gives !!
Egentlig rart at vide, ikk' ???

ØV4
Multi-X

Godkendelse af svar
Fra : sigfrid

Dato : 11-06-13 07:54

Tak for svaret Øjenvidnet4.
V.H Sigfrid.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 11-06-13 10:04

Mange tak for point, min gode sigfrid.

ØV4
Multi-X³