/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Speget lammekøller
Fra : jensviggo
Vist : 742 gange
50 point
Dato : 22-05-13 15:33

Jeg har haft 2 lammekøller i saltlage, og de har nu hængt udenfor i tørvejr 1 3 uger.
Jeg har egentlig fortrudt det lidt med begge, men er det for sent at lave den ene til alm. lammekølle med hvidløg osv nu da den er saltet, er der mulighed for at udvande den, altså tilbage til basic, og hvordan gør jeg.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 22-05-13 17:04

Det er ret enkelt og ligetil at lave en gris til frikadeller, men det er bøvlet at lave frikadeller til en gris.

Med andre ord, det er ikke rigtigt muligt at lave saltningen og hængning om, at fortryde processen. Du kan godt afsalte/udvande dem i nogen grad, men nogen god stegt lammekølle kommer der ikke ud af det. Så jeg synes du skal fortsætte processen du er i gang med, måske ryge dem/den ene.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-05-13 21:11

Jeg ville røge den/dem!
Røget Spege Lammekølle lyder da som lækkert langtidsholdbart pålæg / salat-ingrediens / anti-pasta.
</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : fun2

Modtaget 50 point
Dato : 22-05-13 21:31

Du kan også koge dem/den i hvidvin/vand, sammen med timian, måske løg/forårsløg, måske en anelse paprika eller (hel) chili, til de er mere end møre (2-3 timer), eventuelt i en gryde i ovnen. Lav sovs af "vandet" og server til kartoffelmos. Hvis de er meget salte, kan det være en ide at udvande dem lidt først.

Godkendelse af svar
Fra : jensviggo

Dato : 23-05-13 07:01

Tak for svaret fun2.